בקרוב גם בישראל: המערכת שתקשה עליכם לנהוג מהר

לפני שנה, 9 חודשים - 1 יולי 2022, כלכליסט
בקרוב גם בישראל: המערכת שתקשה עליכם לנהוג מהר
מיום רביעי כל המכוניות החדשות שיימכרו באירופה יחויבו להצטייד בסייען מהירות חכם ה"קורא" באמצעות חיישנים את המהירות המוצגת על גבי תמרורים ומזהיר את הנהג שהוא עובר את המהירות המותרת באמצעות צפצוף או רטט של ההגה. במשרד התחבורה מאשרים כי גם בישראל המערכת תהפוך בקרוב למחייבת לאחר ביצוע כמה התאמות

תתחילו להתרגל: מהשבוע הבא כל הדגמים החדשים של מכוניות אשר ישווקו באירופה יצוידו במערכת סייען מהירות חכם (באנגלית - INTELLIGENT SPEED ASSISTANCE או ISA). משרד התחבורה מאשר כי גם בישראל התקנת המערכת תהיה מחייבת, אם כי קודם לכן היא תעבור מספר התאמות מקומיות.

על פי כללי הרגולציה האירופית, כל דגמי המכוניות החדשים שיימכרו ביבשת החל מיום רביעי הקרוב (6 ביולי 2022) יצוידו במערכת ה-ISA אשר "קוראת" באמצעות חיישנים את המהירות המוצגת על גבי תמרורים (או לסירוגין מתעדכנת באמצעות GPS מהי המהירות המותרת באזור מסוים) ואז מתריעה בפני הנהג באמצעות צפצוף או רטט של ההגה כאשר הוא עובר את המהירות המותרת. במקביל מתאימה המערכת בעצמה את מהירות הרכב למהירות אשר מופיעה בתמרור.

לפי האיחוד האירופי, מערכת ה-ISA "מיידעת, מזהירה ומונעת מהנהג לעבור את המהירות המותרת הקבועה בחוק באזור מסוים, כאשר המהירות המותרת נקבעת באופן אוטומטי בהתאם למגבלות המהירות שמוצגות בתמרורים בצידי הדרך. GPS משולב עם מגבלת מהירות דיגיטלית מאפשר עדכון תמידי של המהירות המותרת", כך לשון הפרסום של האיחוד האירופי.

לפי הרגולציה האירופית, מערכת ISA תופעל אוטומטית בכל תחילת נסיעה על ידי הרכב, אך אם הנהג אינו מעוניין בכך, הוא יכול להפסיק את פעולת המערכת באמצעות כניסה לתפריט הרכב או לחיצה על כפתור. ההנחה של האיחוד האירופי היא שרוב הנהגים לא ימהרו לבצע את פעולת הניטרול בכל נסיעה חדשה.

כאמור, החובה בקיום המערכת תקפה רק לדגמי מכוניות חדשים אשר יוצגו מיום רביעי הקרוב. כלומר, אם יצרן רכב יציג עד יום שלישי הקרוב דגם חדש, הוא לא יהיה חייב להיות מצויד השנה במערכת כדי להימכר באירופה. בפועל, ישנם כבר יצרני רכב (למשל, פורד ומרצדס) שמתקינים את המערכת בדגמים אשר משווקים באירופה, אף על פי שהם אינם מחויבים בכך. 

לפי התקינה האירופית, ליצרני הרכב יש שנתיים בדיוק להתאים גם את הדגמים שמשווקים כיום (כלומר עוד לפני ה-6 ביולי 2022) למערכות ISA. כלומר, מיולי 2024 גם מכוניות מדגמים קיימים שיימכרו באירופה יהיו חייבות להיות מצוידות במערכת זו. המערכת עצמה, יש להדגיש, אינה הופכת לפריט חובה רק בגלל נושא הבטיחות, אלא גם מסיבות סביבתיות: לפי האיחוד האירופי, מערכות ISA מסוגלות להפחית פליטות מזהמים מכיוון שהן גורמות למנועים להתאמץ פחות. 

זאת ועוד, מבחינה חוקית מדינת ישראל פועלת לפי התקינה האירופית, האמריקאית והקנדית. כלומר, מה שתקף באירופה יהיה תקף גם בישראל. ואכן, במשרד התחבורה מאשרים כי גם בארץ מערכת זו תהפוך לפריט חובה, אם כי בשינויים שטרם פורטו על ידי המשרד. 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדינת ישראל מאמצת את התקינה האירופית ותאמץ גם את התקינה הרלוונטית למערכת ה-ISA תוך בחינת משמעויות והתאמות המערכת לתפקוד תקין בכבישי הארץ ולזיהוי התמרורים המקומיים בהתאם".

Support Ukraine