הנסיעות המשותפות תקועות: האוצר והתחבורה שוב פספסו?

לפני 6 שנים, 11 חודשים - 3 מאי 2017, גלובס
הנסיעות המשותפות תקועות: האוצר והתחבורה שוב פספסו?
עיכוב של חודשיים ברפורמת הנסיעות המשותפות שהייתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת מארס

כמעט חודשיים עברו מאז המועד האחרון שנקבע להשקת רפורמת הנסיעות המשותפות, ונראה שבאוצר ובמשרד התחבורה שוב פספסו.

הרפורמה, שאושרה בחוק ההסדרים האחרון, הייתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת מארס. בדיון בוועדת הכספים בסוף נובמבר, שבו אושרה ההצעה, אמר רכז התחבורה באגף בתקציבים באוצר, אלון מסר, כי מדובר ברפורמה שמטרתה להוריד רכבים מהכביש, לאפשר לכ-20 אלף נהגי המוניות הכנסות גבוהות יותר ולהוזיל את הנסיעות. על פי הרפורמה, נוסעים יוכלו להזמין נסיעה שיתופית באמצעות אפליקציה או בטלפון מתחנת מוניות. בתגובה יקבלו המזמינים מידע על המחיר - שיהיה קבוע ולא ייקבע על ידי מונה - זמן הנסיעה המוערך ומספר הנוסעים, ויחליטו אם כדאי להם להשתתף בנסיעה, בתעריף שיגיע עד 80% ממחיר נסיעה רגיל. מסר הוסיף כי התשלום יוכל להיות במזומן או באשראי, ונימק: "אנחנו לא רוצים לבוא לפה בעוד שנה עם עוד תיקון שמתקן את מה שעושים עכשיו, כי בסוף מסתבר שקבענו כללים שאף אחד לא יכול לעמוד בהם".

ואולם, למרות טענות על העלאה מהירה של סימולטור המחירים דבר לא מתקדם, ונראה שגם לאחר פרסום המחירון לא תירשם התלהבות גדולה בקרב הנהגים והנוסעים, שספק אם ישנו את התנהגותם לאור העובדה שמחירי המוניות צפויים להישאר גבוהים. הלחצים הפוליטיים הלא-ענייניים המונעים את כניסתה של אובר ושירותי נסיעות בתשלום של חברות כמו מוביט, וייז וגט - בשונה מנסיעות תמורת החזרי הוצאות - פוגעים קשות ביכולת להתמודד עם העומס ההרסני בכבישים באמצעות הפתרון המתבקש של נסיעות משותפות. בהיעדר אפשרות להפעלת מונה, ספק אם לנהגי המוניות העמוסים בעבודה יש אינטרס חזק מספיק לביצוע נסיעות משותפות.

באותו דיון בנובמבר, התנגד יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר-אור, לקביעת מחיר מראש בטענה שלא ניתן לחשב כך עיכובים לא צפויים בדרך. "60 שנה הטיפו לנו משרד האוצר ומשרד התחבורה להפעיל מונה, להפעיל מונה", אמר. "היום אומרים: תעשו אפליקציות. מי ישגיח על אפליקציות? הרי 50% זה אמת, 50% זה לא אמת". לטענתו, אפשרות להוציא כמה חשבוניות נפרדות באמצעות המונה יפתרו את הבעיה ויאפשרו להגדיל את מספר הנסיעות במוניות הספיישל מכ-400 אלף ביום ליותר ממיליון. עמדתו לא התקבלה בנימוק של הגנה על הנוסעים.

במהלך הדיון הובעה הסכמה רחבה שמדובר ברפורמה מבורכת. בעוד שחברי הכנסת והפקידים תמכו בהורדת כמה שיותר רכבים מהכביש, בירכו נציגי נהגי המוניות על החלופה ל"סכנות" שמציבים שירותים דוגמת אובר. ח"כ איילת נחמיאס ורבין לחצה לדעת מתי יהיה מוכן סימולטור המחירים, וראש אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, התחייב שלכל המאוחר ב-1 במארס. "ייצור הממשק פלוס הלוגריתם יכול לקחת משהו כמו חודש וחצי-חודשיים", אמר.

הניסיון הראוי לשמור על נהגי המוניות - גם אם משיקולים פוליטיים ולא סוציאליים - צריך לקבל תפנית. או החזר כספי הרישיונות לנהגים הקיימים ופתיחה מוחלטת של השוק, או הוצאת רישיונות רבים נוספים - במחירים נמוכים ותחת רגולציה שתבטיח שלא ייאספו על ידי טייקוני רישיונות המשכירים אותם הלאה - כדי לייצר סביבה שבאמת מסוגלת לתת מענה לצורך הבוער בהורדת כלי רכב מהכבישים. וזה עוד לפני שמדברים על המחדל של חנק מוניות השירות ושירותים כמו VIA שכבר קיימים בשוק ומאפשרים לעשות את מה שמבקשת לעשות הרפורמה החדשה, רק הרבה יותר טוב.

Support Ukraine