ניצחון לנהגי המוניות: צו מניעה קבוע נגד אובר בישראל

לפני 6 שנים, 4 חודשים - 27 נובמבר 2017, גלובס
ניצחון לנהגי המוניות: צו מניעה קבוע נגד אובר בישראל
בעקבות עתירה שהגישו איגוד נהגי המוניות וחברת Gett, ביהמ"ש קבע כי אובר תפסיק בעוד יומיים את שירותי "אובר דיי" ו"אובר נייט" - הסעות עם כלי רכב פרטיים

אובר תפסיק בעוד יומיים (29.11 בשעה 10:00) את שירותי "אובר דיי" ו"אובר נייט" (הסעות עם כלי רכב פרטיים) - כך פסק היום (ב') השופט איתן אורנשטיין מבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

ההחלטה הגיעה בעקבות עתירה שהגישו איגוד נהגי המוניות וחברת Gett. מדובר בשירותי אובר שפעלו בתחילה כפיילוט בשעות הלילה והורחבו לאחרונה גם לשעות היום, במסגרתם נהגי מכוניות פרטיות הציעו שירותי הסעה בתשלום (מופחת ביחס לתעריף המוניות) – באופן שבו מתנהלת אובר ברחבי העולם.

משרד התחבורה הגיש כתב אישום נגד אובר בטענה כי אופן ההסעה הזו אינו עומד בחוק הישראלי. בית המשפט התייחס לאספקט הביטוחי הבעייתי. בא-כוחה של אובר מסר כי "אובר ישראל ואובר העולמית נמצאות בקשר לחברות הביטוח לגבי העניין הזה בדיוק, ועומדת להיות ופליסת ביטוח לגבי העניין הזה ספציפית".

הבעיה היא שלא מדובר בהסעה בשכר, כפי שמגדירות חברות הביטוח בסעיפי ביטוחי החובה, אלא לשיטת אובר מדובר בתחבורה שיתופית, בדומה לזו שמפעילות האפליקציות ווייז ומוביט (בשיעורים זניחים למדי).

כך או כך, למבנה ההסעות של אובר עדיין אין הגדרה ברורה. בית המשפט קבע כי לא מדובר בתחבורה שיתופית לפי ההגדרה (היות שמדובר בנסיעה בתשלום המחושבת לפי ק"מ ממנה הנהגים מרוויחים ולא מקבלים החזר הוצאות בלבד – בסיס הנסיעות השיתופיות).

Support Ukraine