הדלק יקר? רק מעט חברות ביקשו מהעובדים לנסוע פחות

לפני שנה, 9 חודשים - 24 יוני 2022, כלכליסט
הדלק יקר? רק מעט חברות ביקשו מהעובדים לנסוע פחות
באמדוקס, למשל, מצ'פרים עובדים שיתחייבו לצמצם את השימוש ברכב הצמוד, אך לא כך בחברות אחרות. רוב החברות שנבדקו על ידי כלכליסט הכריזו על כוונה לעבור לרכב חשמלי או היברידי אך לא הגבילו נסיעה על כלי רכב המונעים בדלק

לפני כשלושה שבועות זינקו מחירי הדלק בישראל לשיאים חדשים: 7.72 שקלים לליטר בנזין 95, שיא שלא תועד בארץ מאז 2013. בשנה האחרונה עלו מחירי הדלק בכ־20% ולפי הערכות, התייקרות נוספת נמצאת מעבר לפינה. 

בעקבות ההתייקרות הזאת יהיו מי שיחליטו לנסוע פחות ולוותר על נסיעות לא חיוניות. למי שיכול להרשות לעצמו יש כמובן חלופות נוספות: לעבור לרכב חשמלי, היברידי או פלאג־אין הייבריד.

כל אחת מהאפשרויות האלה טומנת בחובה גם מכשולים: למכוניות חשמליות יש רשימת המתנה שמגיעה לתוך 2023 והמחירים של הדגמים שאינם סיניים חוצים ברובם את 180 אלף השקלים. היצע רכבי הפלאג־אין הייבריד זעום ואינו כולל אפילו עשרה דגמים עממיים. דגמי מכוניות היברידיות פופולריים, מטויוטה פריוס ועד יונדאי איווניק הייבריד, אינם מיובאים עוד לישראל לנוכח העובדה שמס הקנייה על המכוניות ההיברידיות עלה בינואר האחרון מ־50% ל־80%. 

אבל יש גם מי שמחירי הדלק הגואים כלל אינם מפריעים להם: העובדים שזוכים לרכב צמוד עם דלקן חופשי. הם לא מתאמצים להתרחק ממשאבות ודלק או לוותר על נסיעות בסופי שבוע.

מבדיקה שערך "כלכליסט" בין חברות גדולות שמחזיקות בציים של רכבים צמודים עולה כי כמעט כל החברות לא נקטו שום אמצעי כדי לגרום לעובדים להפחית את צריכת הדלק. 

אמנם יש חברות שמעודדות מעבר לרכב חשמלי, אבל עדיין יש מאות אלפי עובדים שמחזיקים במכונית בעלת מנוע ששורף בנזין או דיזל. 

"לחברות קל מאוד לומר שהן עוברות לרכב חשמלי. זה נשמע ירוק והתדמית של ההייטקס מהמערכונים נכונה. אבל העובד שמקבל טסלה לא עושה זאת כדי לחסוך דלק אלא בגלל שיקולי אופנה", אמר קצין רכב באחת מחברות ההייטק הגדולות. "תכלס, אין באמת רכב חשמלי לכל עובד. חוץ מזה, מדובר באנשים שבינם ובין המציאות הישראלית של לשלם בתחנת דלק אין שום קשר. הדלקן הוא חלק מהתרבות הארגונית כל כך הרבה שנים. נראה מי יהיה המעסיק הגיבור שיגיד לעובדים שלו לנסוע פחות בתקופה שבה נלחמים על כל מתכנת".

ברכב ליסינג נוסעים פי 2

כמה קילומטראז' נוסעים רכבים של חברות? בשנת 2020, שנת הקורונה, נסענו פחות אבל עדיין הפער בין רכב בבעלות פרטית לבין רכב בליסינג משמעותי מאוד. רכב בבעלות פרטית נסע 13.5 אלף ק"מ בשנה, ואילו רכב בליסינג נסע 25.2 אלף ק"מ, כלומר כמעט פי 2.

חשוב לציין: זה לא שעובד שמחזיק במכונית ליסינג אינו משלם על דלק.  הוא פשוט משלם הרבה פחות. בניגוד לבעל רכב פרטי שמשלם בתחנת הדלק על כל ליטר, בתלוש השכר של בעל הרכב הצמוד מופיע בכל חודש סכום שמתווסף לשכר הברוטו לצורך חישוב מס. סכום זה ("שווי רכב") כולל הוצאות תחזוקה, ירידת ערך וגם דלק. מדובר בסכום קבוע של כ־4,000 שקל שכאמור מתווספים לברוטו שעליו משלם העובד מס של כ־2,000 שקל.

פנינו לכמה חברות גדולות ושאלנו האם לנוכח מחירי הדלק הגואים הוטלו מגבלות נסיעה על העובדים. מתברר כי ברוב החברות הכריזו על כוונה לעבור לרכב חשמלי או היברידי, אך נמנעו מלציין אם הטילו מגבלות כלשהן על העובדים שמשתמשים בדלק היקר. 

בתעשיה האווירית שמחזיקה בצי של 2,000 רכבים ציינו כי "החברה מפעילה צי היסעים שבו משתמשים מדי יום מעל 5,000 עובדים מרחבי הארץ, דבר התורם להפחתת העומסים וצמצום בצריכת הדלק.  כמו כן החברה מעודדת את העובדים להשתמש ברכבים בעלי צריכת דלק נמוכה וברכבים היברידיים. 47% מצי הרכבים הם היברידיים ופלאג אין לעומת 13% לפני כשנתיים". 

במיקרוסופט ישראל סירבו להתייחס לפניית "כלכליסט" בנושא. 

באפלייד מטריאלס, שיש לה צי של 500 כלי רכב, נמנעו מלהתייחס לשאלה האם הוטלו מגבלות על צריכת דלק וציינו: "כ־30% מהצי הם היברידיים או פלאג אין. כל הרכבים בצי הם בעלי ציון ירוק במדד זיהום האוויר ובעלי צריכת דלק שנחשבת לחסכונית באופן יחסי. כמות הרכבים בצי ביחס לכמות העובדים בחברה יורדת משנה לשנה. על מנת לעודד עובדים לעשות שימוש במסלולים מוזלים לנוסעים מעט בוצע מעבר לשלושה מסלולי ליסינג בהתאם לקילומטראז' הרצוי לעובד. החברה מעודדת נסיעות שיתופיות והציבה יעד של מעבר ל־50% רכבים חשמליים מכלל צי הרכבים עד לסוף 2023".

"סע פחות, שלם פחות"

באינטל, שמיהרה לבשר כי תציע לעובדיה רכב חשמלי, נמנעו מלהתייחס לשאלה האם הוטלו מגבלות על העובדים שבחרו להישאר עם רכב שצורך דלק.

גם בחברת החשמל המחזיקה בצי של 1,500 רכבים לא הוטלו כל מגבלות על העובדים אשר מחזיקים ברכבי ליסינג אבל מעודדים מלונאות. "החברה נוקטת שורה של פעולות לצמצום נסיעות כמו שימוש באפליקציה לתיאום נסיעות משותפות, עבודה היברידית, מערך היסעים והתקשרויות עם מלונות ללינה כאשר נדרש רצף של ימי עבודה במרחק גדול מהבית", נמסר. "מרבית הצי היברידי, חשמלי או מיקרו־היברידי".

מכל החברות שאליהן פנה "כלכליסט", רק בחברה אחת  אמרו כי לאור מחירי הדלק הוחלט שהעובדים ייסעו פחות: באמדוקס, שהצי שלה מונה כ־1,600 רכבים, הושקה תוכנית לעובדים שמתחייבים לנסוע עד 16 אלף ק"מ בשנה ומעניקים הנחות במסלול הליסינג לעובד שיבחר במסלול המופחת.

Support Ukraine