בענף הרכב מזהירים: עלויות ההחזקה צפויות לקפוץ בעשרות אחוזים

לפני שנתיים - 5 אפריל 2022, גלובס
בענף הרכב מזהירים: עלויות ההחזקה צפויות לקפוץ בעשרות אחוזים
בפאנל מיוחד בוועידת הרכב של גלובס השתקפה תמונה ברורה: מחירי הרכבים המשומשים עלו בשיעור של 10%, מחירי החלפים - בכ־30%, מחירי הטיפולים - ביותר מ־10%, ומחירי הביטוח יעלו בעד 20%

את יוקר המחיה בישראל כולנו מרגישים, וביתר שאת בתקופה האחרונה. נראה כי בכל תחום צרכני ישנה עלייה, ומשמעותית מאוד, שמכבידה על הכיס ומקשה כמעט על כל שכבות האוכלוסייה. פאנל מיוחד שנערך בוועידת הרכב של גלובס המתקיימת היום (ה') במרכז פרס לשלום ולחדשנות, בהנחיית מיכל רז־חיימוביץ', מביא עימו חדשות לא מעודדות גם במישור הזה: עלייה בשיעור דו־ספרתי בכל מישור צרכני בעולם הרכב.

"גורמים רבים הביאו למצב שבו ישנו מחסור עולמי ברכבים חדשים", אמר מי־רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק. "הקורונה, המחסור בצ'יפים למחשבי הרכב, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה - כל אלה תרמו לכך, ויצרו מצב שלא זכור לנו.

"לסיטואציה הזו יש השלכות: ברגע שאין רכבים חדשים, כל הביקוש הענק למכוניות בישראל - ומדובר בכ־250-260 אלף רכבים חדשים בשנה - כל הביקוש האדיר עובר לרכב המשומש. בהתאם לכך, אנחנו רואים שמאמצע 2021 עליית מחירים בתחום הרכב המשומש, בגלל הביקוש הרב. מדובר בעלייה בסדר גודל של 10%". 

"עלויות החזקת הרכב הולכות ועולות"

גם סיגל עוז, מנכ"לית חברת גלגלים - זירת מסחר דיגיטלית לחלפים וטיפולי רכב, מצביעה על עליות, וזאת בשני מישורים: "החלטנו לבדוק לאחרונה את הדאטה הענקית שיש לנו", היא מספרת, "והבחנו בשתי מגמות. ראשית, בעולמות החלפים הרכבנו מעין 'סל חלפים', וראינו ב־2021 עלייה הדרגתית מינואר 2021, שהגיע ליותר מ־30% במחירי החלפים. זו עלייה רוחבית, מגמתית, מדי חודש בחודשו. הקורונה יצרה את המחסור בתחילה, ועכשיו זו המלחמה, ואם המצב יימשך - המגמה תימשך.

"בעולמות הטיפול גם רואים עלייה. אומנם ב־2020 לא הייתה עלייה במחיר הממוצע של הטיפולים, אבל ב־2021 מדובר על כ־12%. המסקנה ברורה: עלויות החזקת הרכב הולכות ועולות, ללא ספק, בטח ובטח אם אנחנו לוקחים בחשבון את עליית מחירי הדלק".

"בתקופת הקורונה נסענו פחות באוטו, כידוע; היו גם פחות גניבות ופחות נסיעות", אמרה נטע לביא, סמנכ"לית מוצר Wobi. "זה הוביל לירידה דרסטית במחירי הפרמיה, של 10% עד 15% ב־2020. ברבעון הראשון של 2021 חזרנו לחיים, יצאנו החוצה, וכל האירוע הזה השפיע על חברות הביטוח, עד מצב של הפסדיות בתיק הביטוחי של הרכב, וזה גוזר ישירות העלאת מחירים שעוברת אל הצרכן. מדובר בעליית מחירים צפויה של 15%-20% כדי להתגבר על הפער הזה שנוצר. כבר עכשיו אנחנו חווים עליית מחירים של כ-10% במחירי הביטוח.

"כל זה רק מחדד את הצורך ואת החשיבות של הצרכן להשוואה ולבחינה של הפוליסה שלו. אנחנו רואים בימים אלה הצעות עם פערים גדולים, עם שונות גדולה מאוד בין חברה לחברה. חשוב להשוות, ולא רק בעת רכישת הפוליסה, אלא גם במעבר משנה לשנה. השוואה כזאת מאפשרת חיסכון של מאות שקלים בשנה. מדובר בעניין קריטי היום".

"המצב הזה מביא את הצרכן להשוות יותר, לשמור יותר על הרכב המשומש, כדי לקבל ערך נכון במכירה", מוסיפה עוז. "90% מהצרכנים לא מרימים כיום טלפון לנותן השירות, גם בשוק מסורתי כשוק הרכב. אנחנו כבר לא בימים שבהם הצרכן הלך למוסך באופן פיזי. אנחנו רוצים שקיפות, זמינות 7/24, ולא לדבר עם נותן השירות".

"אנחנו מעריכים, על סמך הנתונים בשוק נכון להיום, שמגמת העלייה תימשך, כל עוד לא נראה כניסה של רכבים חדשים", סיכם לוי. "דווקא בקטגוריות היוקרה נראה כנראה עלייה גבוהה יותר, כי שם מוכנים לשלם כל מחיר. ייתכן כי העלייה תהיה בכמות קטנה יותר של דגמים, ואולי בחלק מהם נראה גם ירידת מחירים".

Support Ukraine