יבואני מכוניות חשמליות הפסיקו לקבל הזמנות חדשות

לפני שנה, 9 חודשים - 16 יוני 2022, כלכליסט
משלוח טסלה
משלוח טסלה
יבואני ג'ילי ויונדאי, המחזיקים בצבר הזמנות של אלפי מכוניות חשמליות שטרם הגיעו לארץ, הודיעו כי לא יקבלו הזמנות נוספות בגלל קשיי אספקה. מי שמעוניין לרכוש טסלה 3 יוכל לקבל אותה רק בינואר

מי שמעוניין לרכוש מכונית חשמלית לפני שמס הקנייה יעלה בחודש ינואר ולחסוך את ההתייקרות צפוי להתאכזב. ל"כלכליסט" נודע כי גיאו מוביליטי המייבאת את ג'ילי ג'יאומטרי C וכלמוביל המייבאת את יונדאי הפסיקו לקבל הזמנות למכוניות חשמליות חדשות.

נכון לחודש מאי, ג'ילי ג'יאומטרי C היא המכונית החשמלית הנמכרת בישראל עם 1,679 יחידות שנמסרו מינואר עד סוף מאי. טסלה היא המכונית החשמלית השנייה בהיקף המכירות עם 1,455 מסירות. בימים האחרונים מסרבים אנשי המכירות של ג'ילי ויונדאי לקבל הזמנות חדשות. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי האיסור על פתיחת הזמנות חדשות למכוניות של ג'ילי ויונדאי יהיה תקף למשך כמה חודשים. בגיאו מוביליטי ובכלמוביל אישרו את הדברים.

במכוניות חשמליות אחרות, כמו טסלה 3 שניתן לרכוש אותה רק באופן דיגיטלי, אין הגבלה על הזמנות, אבל זמני האספקה ממושכים במיוחד. לטסלה 3 בסיסית ימתינו הלקוחות עד ינואר הקרוב. טסלה 3 "פרפורמנס" שמחירה נושק ל־310 אלף שקל זמינה יותר: מי שירכוש אותה יצטרך לחכות רק עד אוקטובר.

הסיבה לכך שיבואני הרכב החשמלי מסרבים לקבל הזמנות חדשות קשורה לכמה גורמים ובראשם קשיי אספקה. יבואני יונדאי ויבואני ג'ילי מחזיקים בצבר הזמנות של אלפי מכוניות בלתי מסופקות שטרם הגיעו לישראל, והם חוששים שלא יוכלו לעמוד עוד בביקוש. 

בנוסף, קיימת כיום בעיית תמחור. יצרני הרכב החשמלי אינם מסוגלים להתחייב בפני היבואנים על מחירן הסופי של המכוניות שיגיעו לישראל בחודשים הקרובים. הסיבה העיקרית לכך היא תנודות פראיות במחירי חומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות רכב חשמלי, כתוצאה של המלחמה באוקראינה. במקרה של ג'ילי ג'יאומטרי C, לדוגמה, מחירה של המכונית עלה פעם אחת מאז השקתה בישראל. עד השבוע שעבר היבואן לא אפשר ללקוחות לקבל התחייבות מחיר. כלומר, הלקוח נדרש לדעת שמחיר הרכב אינו סופי עד להגעתו לישראל. 

הקפאת קבלת ההזמנות מתרחש בעיתוי בעייתי: בינואר יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי עממי מ־10% ל־20%. היום אמורה ועדת הכלכלה לקיים דיון בנושא.

Support Ukraine