והרי תזכורת למי שחי במערה בשנים האחרונות: ההנעה החשמלית כבר פה, היא פה בגדול והיא פה להישאר בטווח הנראה לעין כחלופת ההנעה המשמעותית ביותר למכוניות הנוסעים. אבל כמו בכל טכנולוגיה שמתפתחת, הדילוגים קדימה ביכולות הם אדירים.
כל דור של מכוניות חשמליות ואפילו עדכונים תוך כדי חיי הדגם, מציג התקדמות בהיבטים של קיבולת הסוללה בגודל פיזי נתון, בנצילות האנרגטית, ביעילות המנועים החשמליים. רנו פלואנס ZE החשמלית היא דוגמה מאוד מובהקת לכך, כאשר הושקה ב-2011 היא הצהירה על טווח של 180-200 ק"מ לטעינה, מספרים שמכוניות המיני בעלות הטווח הקצר ביותר כיום כמו פיאט 500 החשמלית מציגה מתעלים עליה. כמה שנים אחר כך משפחתית כמו יונדאי איוניק החשמלית סיפקה 311 ק"מ, כיום ג'ילי גיאומטרי C מהחשמליות הנמכרות ביותר בישראל תכסה עד 460 ק"מ של טווח מוצהר.
בצד השני של המשוואה בטכנולוגיות הטעינה שהולכת ומשתפרת, בעיקר כאשר מדובר בעקב האכילס של המכוניות החשמליות כיום - התשתית לטעינה ציבורית. אבל גם עבור מי שנסמך על טעינה ביתית, נושא טווח הנסיעה הוא אתגר כאשר אופי השימוש במכונית כולל נסיעות ארוכות תכופות או סתם את הרצון (והיכולת הכלכלית כפי שנראה מיד) שלא לנהל את היום על פי אחוזי הסוללה.
אז הנה 10 המכוניות החשמליות בעלות הטווח הארוך ביותר שניתן לקנות היום בישראל ומה שצריך לדעת עליהן.
1. המרצדס של הטווח: מרצדס EQS
דגם: EQS 450 פלוס
טווח: 700 ק"מ
סוללה: 107.8 קוט"ש
מחיר: 1,000,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 1,428 שקל
מי זו:
ספינת הדגל החשמלית של מרצדס היא מקבילת ה-S קלאס בתת המותג החשמלי של היצרנית EQ. מעבר לאבזור ופאר, היא מציעה טווח יוצא דופן בין השאר הודות לסוללת הענק שלה. בפועל, עבור מי שמצפה למצוא בה את איכויות המרצדס הידועות של ה-S קלאס צפויה אכזבה קלה, אבל בכל הקשור לטווח היא מובילת הקבוצה כיום בישראל.
2. הגיל והתרגיל: טסלה מודל S
דגם: לונג ריינג'
טווח: 634 ק"מ
סוללה: 85 קוט"ש
מחיר: 684,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 1,078 שקל
מי זו:
בבסיסה הטסלה מודל S היא דגם וותיק מאוד, היא הוצגה ב-2012 והייתה למכונית העצמאית הראשונה של טסלה. עדכון משמעותי לדגם בוצע בשנה שעברה לא היה צריך להתאמץ במיוחד כדי לשמור את המראה האלגנטי שלה רענן. למרות שאת עיקר תשומת הלב תופסת גרסת הפלייד עם 1,000 כ"ס, גם הלונג ריינג' תספק לכם ביצועים מעולם מכוניות העל של 3.2 שניות ל-100 קמ"ש. אפרופו פלייד גם היא זכאית למקום מכובד ברשימה עם 600 כ"ס. שאפו.
3. האחות הקטנה: מרצדס EQE
דגם: EQE 350 פלוס
טווח: 630 ק"מ
סוללה: 90.6 קוט"ש
מחיר: 550,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 873 שקל
מי זו:
בבניית החלופות החשמליות בעולם של מרצדס, כמו שה-EQS היא המקבילה ל-S קלאס, ה-EQE מהווה את המקבילה למכונית הסאלון שלה ה-E קלאס. כמו העיצוב החיצוני שלה, גם בתא הנוסעים היא מהווה סוג של EQS מוקטנת, כולל מערך המסכים הענק. היא רושמת גם מספר יתרונות של מכונית קומפקטית יותר לחיי היום יום והחסרונות של קצת פחות עידון ונוחות בכיסוי מרחקים ארוכים ביחס לאחות הגדולה.
4. בשם היעילות: יונדאי איוניק 6
דגם: הנעה אחורית, סוללת 77 קוט"ש
טווח: 614 ק"מ
סוללה: 77.4 קוט"ש
מחיר: 238,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 379 שקל
מי זו:
יונדאי שממשיכה לפתח את פלטפורמת ה-E-GMP החשמלית שלה למשפחת דגמים שלמה, החל מקיה EV6, ועד ג'נסיס GV60 לוקחת את הבסיס, שבו כבר עושה שימוש מכונית ההאצ'בק החשמלית שלה איוניק 5 לכיוון היעיל של מכונית סדאן-קופה עם עיצוב סופר אווירודינמי שמאפשר לה לייצר טווח מרשים שמכניס אותה למספרים של מכוניות שחלקן הגדול יקר ממנה משמעותית.
5. המהפכנית: טסלה מודל 3
דגם: לונג ריינג'
טווח: 602 ק"מ
סוללה: 75 קוט"ש
מחיר: 239,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 397 שקל
מי זו:
לרגע קצר, עם הכניסה שלה לישראל הייתה טסלה מודל 3 החשמלית הנמכרת ביותר בישראל. המכונית שנחתה על השוק המקומי כמו רעם ביום בהיר וחילקה את ישראל, כמו את העולם למחנה שבעד והמחנה שנגד, הייתה ועודנה במידה רבה הברומטר על פי מסתדרות המכוניות החשמליות בשוק הישראלי כאשר המחיר המשתנה שלה יוצר את נקודת ההתייחסות למחירי המתחרות שלה. גרסת הלונג ריינג' עם שני המנועים והטווח הארוך יושבת בנקודת האיזון של הדגם בין גרסת ה-SR הבסיסית לפרפורמנס הקיצונית.
6. הכי פאר בחשמל: ב.מ.וו i7
דגם: xDrive 60 אולטימייט
טווח: 600 ק"מ
סוללה: 105.7 קוט"ש
מחיר: 1,250,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 2,083 שקל
מי זו:
בניגוד למרצדס, שחילקה את ההיצע שלה לדגמי בנזין ובמקביל דגמי חשמל במשפחת ה-EQ, ב.מ.וו הלכה על טכניקה של איגוף כאשר היא לקחה את הסדרה 7 החדשה והציגה אותה על בסיס אותו דגם בגרסה כל חשמלית בשם i7. אחרי נהיגה בה מתברר משהו אחד: אחרי עשרות שנים של הזדנבות אחרי מרצדס, לב.מ.וו יש אס חזק מול ה-S.
7. קטן גדול: אודי Q4 ספורטבק
דגם: e-tron 40
טווח: 596 ק"מ
סוללה: 77 קוט"ש
מחיר: 335,500 שקל
יחס שקל לק"מ: 563 שקל
מי זו:
על בסיס הפלטפורמה החשמלית של פולקסווגן, זו שמעמידה את ה-ID.4 בפולקסווגן ואת האניאק בסקודה שמה אצל אודי את ה-Q4 האח הקטן במשפחת e-tron. רק שנעשה סדר, כפי שניתן להבין מהשם שלו, הוא נמצא במימדים שבין Q3 ל-Q5. הוא קטן, אבל מאוד מרשים מבחינת הטווח, בטח בהתחשב בעובדה שהוא קרוסאובר ראשון שמשתחל לדירוג שלנו.
8. גדול וירוק: מרצדס EQS SUV
דגם: 450 פלוס
טווח: 579 ק"מ
סוללה: 108.4 קוט"ש
מחיר: 990,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 1,709 שקל
מי זו:
ונחזור על הטריק, בעולם החשמלי של מרצדס בו מעמידה היצרנית דגמים חשמליים ייעודיים מקבילים לדגמים הרגילים שלה, ה-EQS SUV הוא המקבילה ל-GLS הקרוסאובר הענקי של היצרנית. כאן הוא מתבסס על ה-EQS אבל עוטה מרכב קרוסאובר ומוצע גם בתצורת 7 מושבים. מה שהופך אותו לקרוסאובר ורכב ה-7 מושבים החשמלי היקר בישראל.
9. חוג ספורט: טסלה מודל X
דגם: Dual Motor
טווח: 576 ק"מ
סוללה: 85 קוט"ש
מחיר: 723,000 שקל (751,000 שקל ל-7 מושבים)
יחס שקל לק"מ: 1,255 שקל
מי זו:
נציג טסלה בקטגוריית הקרוסאוברים הגדולים יושב על בסיס המודל S אבל מתרומם במרכב מגודל ומרווח כדי להציע חלל שהייה ל-5, 6 או 7 נוסעים. אחד היתרונות שלו על קרוסאוברים בעלי 7 מושבים אחרים הוא השמירה על נפח תא מטען גדול מאוד גם באכלוס כל המושבים, אה כן, ויש לו גם את דלתות הבז שכל פתיחה שלהן היא מופע סביבתי. גרסת הפלייד מאיצה ל-100 קמ"ש ב-2.6 שניות, אבל גם ה- Dual Motorתשאיר את רוב מכוניות הספורט מבולבלות ברמזור עם 3.9 שניות.
10. היורשת? ב.מ.וו i4
דגם: eDrive 40 פיור
טווח: 561 ק"מ
סוללה: 83.9 קוט"ש
מחיר: 379,000 שקל
יחס שקל לק"מ: 675 שקל
מי זו:
בב.מ.וו, הסדרה 3 נחשבת לאחת המכוניות שעיצבו את תדמית היצרנית ככזו שמשלבת בין הנאה מנהיגה, יוקרה ושימושיות - בסדר החשיבות הזה בדיוק לאורך עשרות שנים. העולם המשתנה לחשמל לא פסח עליה, מה שהביא אותה להציג את ה-i4, גרסה חשמלית לסדרה 3, גרסה ולא דגם ייעודי, שכן הרצפה היא עדיין ה-CLAR. זוכרים את השילוש ההוא שאפיין את ב.מ.וו, אז ב-i4 הסדר משתנה ליוקרה, שימושיות והנאה מנהיגה, סימני הזמן...
כמעט בפנים
הרשימה שלנו הוגבלה ל-10 מכוניות, אבל יש עוד כמה מכוניות מעניינות ששווה להזכיר, כאלו שמצהירות על טווח של יותר מ-500 ק"מ, המספר שהצבנו כסף כניסה לרשימה הזו.
אלו הן פולסטאר 2 בגרסת הלונג ריינג' עם 546 ק"מ, הטסלה מודל Y לונג ריינג' ו-533 הק"מ שלה, קיה EV6 עם 528 ק"מ, נציגה סינית על מלא (בניגוד לפולסטאר החצי שוודית) יחידה פה מגיעה בדמות ה-BYD האן שרושמת 521 ק"מ וצמודה אליה הג'נסיס G80 בגרסה החשמלית שלה עם 520 ק"מ.
הציון של המשך הרשימה הזו בא להצביע על משהו אחד חשוב, שימו לב לתמהיל התצורות פה, הרוב המוחלט של המכוניות בעלות הטווח הארוך ביותר הן מכוניות סדאן או סדאן-קופה. כאשר היעילות היא המטרה והטווח הוא המלך, לתצורה הוותיקה יש עוד הרבה מה ללמד את הקרוסאוברים שמסביב.
חדשות קשורות