שוק החשמליות בישראל רותח - היבואנים מאירופה נשארו מאחור

לפני שנה, 11 חודשים - 8 אפריל 2022, כלכליסט
שוק החשמליות בישראל רותח - היבואנים מאירופה נשארו מאחור
דו"ח מסירות המכוניות הרבעוני מצביע על תופעה שכבר ניכרת בכבישים - 4,625 מכוניות חשמליות נמסרו ברבעון הראשון של 2022, לעומת פחות מאלף ברבעון המקביל אשתקד. בשנה שעברה היתה זו רק טסלה, אבל השנה כבר רואים דגמים חשמליים נוספים, ביניהם ג'ילי הסינית, שמדורגת במקום השני בטבלת המסירות. מה זה אומר על יצרני הרכב שהתרגלנו לראות?

דו"ח המכוניות הרבעוני, שמפרסם איגוד יבואני הרכב הישראלי החודש, מחביא בין טבלאותיו גם נתונים המתייחסים לרכישה של רכב חשמלי. אחד הדברים שבולטים מיד לעין הוא הזינוק שחל ברכישה של מכוניות חשמליות. ברבעון הראשון של 2022 נמסרו 4,625 מכוניות חשמליות, זאת לעומת פחות מאלף ברבעון המקביל אשתקד. אבל מה שמעניין במיוחד הוא הגיוון בדגמים, בהשואה לדו"ח המקביל.

מלכת המכירות החשמלית בחודשים ינואר עד סוף מרץ היא טסלה שמכרה 1,454 מכוניות. במקום השני ג'ילי עם 751 יחידות של ג'יאומטרי C ובמקום השלישי נמצאת יונדאי איוניק 5. יתר הטבלה מתחלק בין מכוניות יוקרה ובין מותגים שמכירותיהם אינן מגיעות ל-50 יחידות. 

במבט על טבלת המכירות הכוללת רואים שהסטטוס קוו של יבואני הרכב שנשמר כבר כמה שנים תקף גם כיום: יונדאי היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל, טויוטה וקיה תמיד מתקוטטות על המקום השני והשלישי, סקודה היא המותג האירופי הכי נמכר ומאזדה היא בדרך כלל המותג היפני השני בהיקף המכירות אחרי טויוטה. 

לעומת זאת טבלת המכירות של הרכב החשמלי היא עולם שונה לחלוטין ומצביע על העתיד. יבואן או יצרן רכב שאין לו היצע של מכוניות חשמליות, או שהמכונית החשמלית שלו מדשדשת כבר היום במכירות, צריך להתחיל להתכונן לעתיד פחות ורוד.

טסלה היא עדיין מובילת השוק בישראל, אבל העניין נמצא במקום השני, שם מדורגת יצרנית הרכב הסינית – ג'ילי (751 מסירות). עצם העובדה שקיים סגמנט של מכוניות שהשחקנית השנייה בה היא סינית (וכן, גם רוב הטסלות במשלוח הגיעו מסין) מעידה על שינוי משמעותי בתודעה צרכנית ויותר מכך, על העובדה שכשיש אספקה סדירה של מכוניות - יהיה גם מי שיקנה אותן. 

בסגמנט אחר, למשל מכוניות היברידיות או מנועי בנזין, ספק אם ג'ילי היתה מצליחה להתברג למקום משמעותי. ויותר מכך, מתוך השלישייה הפותחת של החשמליות, ג'ילי היא היצרנית היחידה שהמכוניות שלה עולות פחות מ- 150 אלף שקל וזאת למרות התייקרות שאירעה לאחרונה.

במקום השלישי נמצאת יונדאי איוניק 5 עם 658 יחידות שנמסרו.כך שבעצם השלישייה המובילה מורכבת משתי מכוניות סופר-אופנתיות אשר מיועדות ללקוחות EARLY ADAPTORS ומכונית אחת סינית שהיא מעין סוס עבודה שמיועד למי שרוצה לחסוך בדלק. 

שלוש המכוניות המובילות מגיעות מיצרניות שיש להן היצע חשמליות מצומצם. טסלה מוכרת בישראל מודל Y וטסלה 3. יונדאי מוכרת איוניק 5 וקונה חשמלית. ג'ילי מוכרת רק את ג'יאומטרי C. ולמרות זאת חוסר ההיצע לא מפריע ללקוחות, זאת בניגוד למי שייכנס לאולם של יונדאי, קיה, טויוטה וכל האחרות ויופגז בהיצע גדול של ג'יפונים בגדלים שונים, רכבי שטח, רכבי כביש שטח ומשפחתיות למכביר.

כמו כן, בניגוד לשוק המכוניות הכללי (הכולל את החשמליות והמכוניות המזהמות) בו שלושת המותגים הראשונים חולשים על כשליש מהשוק, בשוק החשמליות שלושת הדגמים המובילים חולשים על מעל חצי מהשוק, זאת בעיקר בשל חוסר ההיצע. כך, שלושת הדגמים החשמליים המובילים של טסלה, יונדאי וג'ילי חולשים על 2,861 מסירות, מתוך 4,625. 

במקום הרביעי בטבלה נמצע עוד מותג סיני - SERES. ספק אם יש מדינות אחרות בעולם שבהן 3 SERES תופסת את המקום הרביעי (258 מסירות). יונדאי קונה EV תופסת את המקום החמישי עם 244 מסירות. בסך הכול נמסרו ברבעון האחרון 923 יונדאי חשמליות (עם איוניק הרגילה החשמלית, ששיווקה הסתיים). זהו בעצם הפרמטר היחיד בו טבלת המסירות של החשמליות דומה במשהו לטבלה הכללית: יונדאי נחשבת גם בשוק החשמליות למותג שנמצא בשלושת המקומות הראשונים (אם כי אחרי טסלה). 

במקום השישי בטבלה נמצאת מרצדס EQA החשמלית (187 יחידות), נתון מרשים לאור העובדה שבטבלה הכללית מכוניות היוקרה של מרצדס מעולם לא דורגו כה גבוה – ובמקום השביעי נמצא מותג שהפך אנונימי למדי בישראל – פיאט, עם 167 יחידות של ה-500 החשמלית. 

מדוע פיאט התברגה בעשיריה הפותחת במדינה שאינה שוק הבית באיטליה? בגלל שפיאט היא היחידה שמציעה מכונית חשמלית זולה בעידן בו יבואני הרכב מוחקים בשקט את הדגמים ה"רגילים" הזולים מאולמות התצוגה (לדוגמה, כיום לא תוכלו למצוא דאצ'יה סנדרו באולמות קבוצת קרסו). 

מה שבטוח, שיצרני הרכב הגדולים כמעט ולא מורגשים בשוק החשמליות: סקודה, פיג'ו,פולקסווגן, אף אחת מהיצרניות המפוארות האלה לא הצליחה לרשום אפילו 50 יחידות מדגם חשמלי אחד שעלה לכבישים ברבעון הראשון. 

מדוע יש יבואני רכב שהמכוניות החשמליות שלהם לא הצליחו לתפוס את הצרכן הישראלי? ייתכן שזה עניין של מחיר, אספקה, תדמית או גורם אחר, אבל על עובדה אחת אין עוררין - הקרב הזה כבר החל וליבואנים שעדיין לא התעוררו, יהיה קשה יותר לחדור לשוק.

Support Ukraine