חשמל באוויר: אלקטריאון דיווחה על הצלחה בניסוי טעינת רכב בכביש החשמלי שפיתחה והמניה חזרה לזנק

לפני 4 שנים, 6 חודשים - 22 ספטמבר 2019, גלובס
חשמל באוויר: אלקטריאון דיווחה על הצלחה בניסוי טעינת רכב בכביש החשמלי שפיתחה והמניה חזרה לזנק
מניית החברה, הפועלת בתחום טעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים, זינקה היום בכ-10% במחזור ער . המניה עלתה ביותר מ-300% השנה ושווי החברה, שטרם רשמה הכנסות, מגיע לכ-640 מיליון שקל . ההצלחה בניסוי היא אבן דבר מרכזית לקראת התקנת המערכת בפרויקט בשבדיה, בנובמבר הקרוב

מניית חברת אלקטריאון
זינקה היום בכ-10% במחזור ער. החברה, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם", דיווחה כי הטמינה מערכת מלאה של הכביש החשמלי פרי פיתוחה וביצעה בהצלחה טעינה של רכב חשמלי מסוג "רנו זואי" תוך כדי נסיעתו. עם הזינוק היום השלימה מניית אלקטריאון התקדמות של יותר מ-300% מתחילת השנה ושווי החברה, שטרם רשמה הכנסות מפעילותה, מגיע לכ-640 מיליון שקל.

בניסוי הוטמנה המערכת מתחת לשכבת אספלט באורך של 20 מטרים בכביש הניסויים שבמתחם החברה (ליד בית ינאי), והחברה הדגימה העברת אנרגיה בעוצמה של 8.5 קילוואט בנצילות גבוהה מ-90%. באלקטריאון מעריכים כי יגיעו להעברת אנרגיה של מעל 15 קילווואט בשבועות הקרובים.

ההצלחה בניסוי הנוכחי היא אבן דבר מרכזית לקראת הפרויקט אותו מובילה החברה בשבדיה, שבו צפויה להתחיל התקנת המערכת שפותחה בחברה בחודש נובמבר הקרוב. במסגרת הפרויקט ייבנה כביש חשמלי באורך של 1.6 ק"מ כחלק ממסלול כולל של 4.1 ק"מ בין העיר ויסבי לשדה התעופה על האי גוטלנד. אוטובוס חשמלי שינוע על הכביש ישמש כשאטל ציבורי ומשאית חשמלית שתנוע עליו תיבחן על ידי נהג מקצועי, על מנת לוודא את מוכנות המערכת לפרויקט בהיקף גדול על כבישים מהירים.

עלות הפרויקט, שצפוי להימשך כשלוש שנים, מוערכת ב-45 מיליון שקל. ממשלת שבדיה תממן 35 מיליון שקל, ויתר הפרויקט ימומן על ידי החברות בקונסורציום שהקימה אלקטריאון, שבו שותפות חברת EiTech, מקבוצת התשתיות העולמית וינצ'י; מכון המחקר האירופי RISE; חברת התחבורה הציבורית דן (מבעלי העניין באלקטריאון) ועוד מספר חברות בינלאומיות.

לקראת ההתקנה בשבדיה תקיים אלקטריאון בתחילת אוקטובר, במתקן החברה, מפגש הדרכה והדגמה עם שותפי החברה לפרויקט בשבדיה, במסגרתו יוכשר צוות ההתקנה השבדי ותתבצע התקנה משותפת של מקטע כביש חשמלי נוסף באורך של כ-50 מטרים במתקן החברה.

המפגש, בו ישתתפו נציגים שונים המעורבים בפרויקט בשבדיה וכן גורמים המעורבים בהתקנת פיילוט של החברה שצפוי להיערך בתל אביב בחודשים הקרובים, יכלול הדרכה לגבי אופן ההתקנה, בדיקות מערכת מקיפות שיבוצעו על ידי גורמים חיצוניים וכן יתקיים ודיון מקיף בנוגע להיערכות לפריסת ותפעול המערכת בשבדיה.

עוד ציינו באלקטריאון כי החברה החלה בהתקנת המקלטים שפותחו בחברה על גבי שני אוטובוס חשמליים ומשאית חשמלית כבדה. ההתקנה על המשאית צפויה להסתיים במהלך חודש דצמבר השנה, לקראת הדגמה חיה על הכביש החשמלי בשבדיה ברבעון הראשון בשנת 2020. ההתקנה על האוטובוסים צפויה להסתיים לקראת חודש פברואר ובמהלך חודש אפריל בשנה הבאה צפויה החברה לבצע נסיעה וטעינה של האוטובוסים בשבדיה ובתל אביב (ברחוב קלאוזנר ליד אוניברסיטת תל אביב).

זינקה פי 14 מאז שהצטרפה לבורסה

הטכנולוגיה של אלקטריאון, שאותה מוביל היו"ר והמנכ"ל אורן עזר, מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם. זאת, מכיוון שהם יצוידו רק בסוללה קטנה, כדי לאפשר נסיעה גם בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית הסלילים של החברה.

בשלב ראשון בחברה מתכננים ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים ובמשאיות הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים. בפברואר השנה חתמה אלקטריאון על הסכם שת"פ עם עיריית תל אביב, לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו תחבורה ציבורי של חברת דן שיפעל על תשתית כביש חשמלי.

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי עזר וחנן רומבק, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה פי 14 לערך. החברה נמצאת כיום בשליטת עזר ורומבק (18% מהמניות כל אחד) וחברת התחבורה דן (16.3%).

Support Ukraine