יבואניות הרכב דורשות למכור רכבים חדשים ללא אחריות

לפני 6 שנים, 9 חודשים - 12 פברואר 2018, כלכליסט
יבואניות הרכב דורשות למכור רכבים חדשים ללא אחריות
במשרד התחבורה בוחנים פנייה של יבואניות הרכב אשר מאחוריהן עומדות חברות הליסינג הגדולות המחזיקות במערך של מוסכים

מספר יבואניות רכב פנו לאחרונה למשרד התחבורה בבקשה מיוחדת: מתן היתר למכירת מכוניות במסלול ללא אחריות. בעקבות היבואניות פנו נציגי משרד התחבורה לחברות הליסינג לקבל את חוות דעתן.

על פי החוק מחויבות יבואניות הרכב בישראל להעניק לרוכשי מכוניות חדשות אחריות. האחריות מחולקת לשניים: אחריות יצרן ואחריות יבואן.

במסגרת אחריות היצרן מעניקות יצרניות הרכב רשת ביטחון לחברה המיבאת לכיסוי עלות התיקונים והתקלות, ברובן המכריע, של מערכות הרכב בתקופת האחריות שיכולה לנוע משנה ועד שלוש שנים.

אחריות היבואן היא בהיקף מצומצם יותר, כוללת בעיקר כיסוי תקלות ותקופת האחריות יכולה להגיע עד שבע שנים. החוק מחייב את יבואניות הרכב לתת ללקוחות את אחריות היצרן, ומאפשר להן להוסיף גם את אחריות היבואן. 

קיימת אפשרות נוספת שבענף הרכב מכונה warranty delete, בה נמכרת מכונית חדשה ליבואנית רכב ללא אחריות יצרן. מכוניות אלה נמכרת ליבואנית בהנחה - על פי הערכה אחוזים בודדים ממחיר הרכב - אשר אמורה לעבור ללקוחות המעוניינים לשאת בעלות התיקונים במידה ויתגלו. אפשרות זו אינה עומדת בתקנות משרד התחבורה ובדרישות החוק הקיים היום בישראל.

המועמדות העיקריות לרכישת רכבים ללא אחריות יצרן הן חברות הליסינג הגדולות המחזיקות במערכי מוסכים משלהן. "רובם המכריע של הרכבים החדשים שנמכרים בישראל לא מתקלקלים במהלך השנים הראשונות", מסביר גורם בענף הרכב. "נדיר לראות מאזדה, יונדאי או טויוטה שמגיעות למוסך במהלך השנים הראשונות שלהן לתיקונים תחת אחריות. שיעור ההסתברות לתקלה הוא פחות משלושה אחוזים. יבואניות הרכב מוכרות יותר ויותר מכוניות לחברות הליסינג במסלול יד ראשונה אפס קילומטר. מבחינתן מדובר במצב אידיאלי. אם יש ריקול, היצרן חייב לטפל בו. במקרה של תקלה יש מוסכים של חברות הליסינג. עלויות התיקון זניחות ביחס להנחה שניתן לקבל".

בימים אלה מתנהל דיון בעתירה שהגישו לבית המשפט לעניינים מנהליים ארבעה יבואני רכב: יוניון מוטורס, חברת המזרח, סמל"ת וקבוצת קרסו.

העתירה מתייחסת לרכבים שהגיעו לישראל ביבוא מקביל, שלא דרך היבואניות, ללא אחריות, או עם אחריות התקפה רק למדינות מסוימות. אך כאשר אירעו ברכבים אלה תקלות חויבו יבואני הרכב לטפל בהן על חשבונן. 

כאשר פנו יבואני הרכב הוותיקים ליצרנים לקבלת כיסוי לתיקונים התגלה כי הרכבים קיבלו אחריות מוגבלת בלבד. היבואנית דורשות כיסוי להוצאות שחויבו בהן.

ממשרד התחבורה נמסר כי "בהתאם לדרישות החוק היבואן מחויב לתת אחריות בהיקף התואם את האחריות שנתן יצרן הרכב. במידה והיבואן מעוניין להוסיף אחריות נוספת, מעבר לאחריות האמורה, עליו לתת את האחריות בנפרד וליידע את הלקוח על תוספת העלות למחיר הרכב. משרד התחבורה אינו מתערב בהסכמים בין יבואן הרכב לגופי המשק השונים, אלא במקרים בהם שוכנע כי יש בהוראות ההסכמים הפרה של הוראות החוק".

משרד התחבורה מבקש לציין בהקשר זה כי "עתירתם של מספר יבואנים ישירים כנגד עמדת המשרד בנושא חובת היבואן הישיר לממש את אחריות היצרן לרכבים שהוא מייבא לישראל מתבררת בימים אלו בפני בית המשפט.בשלב זה אין בכוונת משרד התחבורה לעדכן את החוק בנושא".

Support Ukraine