יבואני הרכב הרשמיים יחויבו להעניק אחריות יצרן לרכבים שיגיעו בייבוא מקביל, גם כאלה שלפי הגדרות היצרן האחריות עליהם מוגבלת גיאוגרפית ולא חלה בישראל. כך קבע היום בית המשפט העליון, שדחה ערעור שהגישו יבואנית טויוטה, יוניון מוטורס, יבואנית פיאט-קרייזלר סמלת, קרסו מוטורס יבואנית רנו וניסאן וחברת המזרח, יבואנית יגואר ולנד רובר. בראש ההרכב ישבה הנשיאה אסתר חיות, ולצידה השופטים עוזי פוגלמן וגורג' קרא.
במהלך השנה נאלצו יבואני הרכב הוותיקים להתמודד עם לא מעט מקרים בהם מכוניות שהגיעו לארץ ביבוא מקביל (כלומר לאחר שנרכשו מדילר בחו"ל) דרשו תיקון במסגרת אחריות. לטענת לקוחות המחזיקים ברכבים אלה, אר בחרו שלא להיחשף, טיפול יבואני הרכב ראוי אך ארך זמן רב. יש להדגיש כי רשימת הדגמים שמגיעים כיום לישראל כוללת דגמים רבים אשר לא מיובאים על ידי יבואני הרכב הוותיקים – החל בפורד מוסטאנג וכלה בפולקסווגן אטלס. יבואני הרכב הוותיקים טוענים כי מרכזי השירות שלהם אינם ערוכים לטפל במכוניות שעובדיהם לא עברו הכשרה לתיקונן וגם אינם מסוגלים להחזיק חלפים שחלקם ייחודיים לשווקים כדוגמת ארה"ב וקנדה.
כפי שפורסם בכלכליסט, בינואר 2018 עתרו היבואנים נגד משרד התחבורה ושלוש יבואניות מקבילות - אוטו מקס, אוטופוינט ואיילון מוטורס, בטענה כי הן מייבאות לישראל מכוניות ביבוא מקביל, שיבואני הרכב הוותיקים אינם מסוגלים לתקן במסגרת האחריות. משרד התחבורה קבע בחוק שירותי רכב כי היבואנים הרשמיים יצטרכו להעניק שירות ואחריות לכל דגם שיגיע בייבוא מקביל, גם אם הוא אינו משווק בישראל על ידם, מה שאומר שהם אינם מחזיקים עבורו בחלפים או בהכשרה לטפל בו.
לטענת יבואני הרכב מדובר בבעיה טריטוריאלית: הרכבים שמגיעים ביבוא מקביל אינם מכוסים על ידי יצרני הרכב מבחינת אחריות, מאחר ואלה הגיעו כביכול למדינה שהיצרן אינו ערוך לכסות את תנאי האחריות עבור המכוניות הנוסעות בכבישיה, משלל סיבות. משמעות הדבר היא שיבואן הרכב חייב לכסות את העלויות בלי שקיבל "גב" מהיצרן - כי אם לא יעשה זאת, יוטל עליו קנס. אולם, לפי משרד התחבורה, יבואני הרכב הוותיקים הם נציגיו החוקיים של יצרן הרכב, וככאלו מייצגים את ענייניו בשוק הישראלי - משמע עליהם לכסות את דרישות האחריות. באוקטובר 2018 דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את עתירת היבואנים והם ערערו לעליון. כעת דחה גם העליון את העתירה.
בפסק הדין, שנכתב בידי השופט פוגלמן, קובעים העליון כי אמנם ניסוח החוק שמחייב את היבואנים להעניק לרכבים בייבוא מקביל את האחריות שקבע היצרן, ניתן לפרשנות כפולה, שכן בחלק מהמקרים מגבילים היצרנים את האחריות – אך בית המשפט בחר לקבל את הפרשנות שקובעת כי על היבואנים להעניק את האחריות ללא מגבלות.
"עמדה זו מבטיחה כי עצם הבאת הרכב לישראל על ידי יבואנים שאינם יבואנים ישירים לא תפגע באחריות שניתנה להם ובכך יוסר חסם משמעותי על ייבוא הרכבים לישראל. משכך, עמדתי הפרשנית היא כי הסעיף מטיל על היבואנים הישירים חובה לממש את אחריות הרכב כפי שניתנה במדינת המקור – ולכן חלה עליהם חובה לממשה גם ככל שהיא כוללת הגבלה טריטוריאלית ובהינתן שיתר התנאים להפעלתה מתקיימים", קובע פוגלמן והשופטים חיות וקרא מצטרפים אליו. עם זאת, הם מציעים למשרד התחבורה לתקן את הסעיף כדי להבהיר את כוונת המחוקק.
ב-2019 נמכרו בישראל 5,700 מכוניות בייבוא מקביל, ביניהן יותר מ-3,500 דגמי טויוטה, בעיקר קורולה ו-C-HR היברידיים, מאות דגמי ג'יפ גרנד צ'ירוקי ורנגלר ומאות דגמי ב-מ-וו ומרצדס.
מאיגוד יבואני הרכב נמסר בתגובה, כי "יבואני הרכב יפעלו על פי החוק ויכבדו את החלטת בית המשפט. על פי ההחלטה, קשה היה לחלץ מנוסח החוק החדש מדיניות ברורה, בסוגיה המטילה על יבואן הישיר לטפל ברכבים שאינם יובאו עלי ידו ואינם תואמים בהכרח, לתנאים בישראל. נקווה שהכנסת תאמץ את עצת ביהמ״ש, ותתקן את העיוות בחוק".
את קבוצת עמק איילון ייצגו עורכי הדין ניל סמולט ועומר קלנר ממשרד פרל כהן ואת אוטומקס עו"ד אברהם מורל. המדינה יוצגה בידי עו"ד רנד עיד. את יבואני הרכב ייצגו עורכי הדין יורם בונן, אהוד שנייד, סיגלית בן שושן וגילת בן שחר.