תאונה עם מכונית יוקרה: כמה עולה פגוש של ב.מ.וו?

לפני 6 שנים - 23 אפריל 2018, Walla!
Illustration
Illustration
אם אתם שוקלים לרכוש פוליסת ביטוח חלקית כדאי שתחשבו פעמיים בטרם תשלמו כפליים, או הרבה יותר. בדקנו כמה עולים חלקי חילוף ב-5 מכוניות יוקרה, בהם גם רכבי כביש-שטח. זה לא יהיה זול, בלשון המעטה אם במקרה תתנגשו בהם

בהגדרה המילונית תחת "ביש מזל" צריך להיות תיאור בסגנון כזה: "להיכנס בחלקה האחורי של אאודי A8 מודל 2017, יום לאחר שביטלת את הביטוח צד ג', לאחר שהעמדת את הרכב למכירה והתקמצנת על תשלום של 500 שקלים". זה, בדיוק, מה שקרה לפני שלושה חודשים לבחור שמחזיק במקביל גם קטנוע והחליט להיפטר מהגרוטאה המעשנת שלו - רנו קליאו שנת 95. מספר דקות אחרי שיצא מחניית רכבו הוא פגע עם חזית רכבו בחלק האחורי של הלימוזינה הגרמנית במהירות של 40 קמ"ש. השבוע, הוא קיבל דרישה כספית מעו"ד אסף ורשה על סך 50,000 שקלים, בתוספת הוצאות עלות הכנת דו"ח שמאי, הפסדים ועלויות נלוות. סה"כ - 56,000 שקלים. לא בתשלומים. המחאת מזומן.

שערוריית מחירים

כל מי שאי פעם נאלץ להחליף טמבון ברכבו או חלק אחר (פנס למשל) יודע שהמחירים שדורשים תמורתם היבואנים בארץ הם מופרזים וחסרי פרופורציות (על גבול החזירות). אי לכך, מצא עצמו בעל הרכב הניזוק משוטט ברשת, נובר במחסנים מקוונים אחר הפריט.

הנתח העיקרי של היבואנים מגיע ממכירת מכוניות, אבל חלק משמעותי לא פחות מכך מקורו בחלקי חילוף. איך הגענו למצב בו תרכובות פלסטיק ומספר אביזרים נלווים נערמים לסכומים כאלו? ובכלל, מה היה קורה לו במקום אודי היה נכנס הנהג בעל הקליאו הקשישה במרצדס S קלאס חדשה? או למשל בג'יפ BMW X5? באמצעות יהודה יגן, יו"ר איגוד שמאי ביטוח הרכב בישראל חישבנו את עלות החלפת פגוש אחורי של 5 מכוניות יוקרה, כאשר לכל רכב יש את החלקים הנלווים שנדרש להחליף במקרה של פגיעה כזו, שסוגם משתנה מאחד לשני. אז הנה המספרים.

על פי תחשיבי הנזק, המגן האחורי לבדו עולה באודי 22,239 שקלים ומחירו של פס הקישוט - 6,757 שקלים. גם עבור הספוילר האחורי ישולם סכום דמיוני של 5,057 שקלים. עלות החלפת פגוש ברכב מסוג BMW X5 נמוכה במקצת; במקרה הזה, המגן האחורי עולה 16,775 שקלים ועבור הקורה הפנימית ישולם סכום של 6,979 שקלים.

כשמטפסים קצת למעלה בדרגות הקבוצה, בדקנו כמה ישולם עבור החלפת פגוש אחורי של מרצדס S קלאס; מחזיקים את הכסא? הסכום עומד על 32,332 שקלים, כאשר רק עלותו של המגן החיצוני 18,443 שקלים. בגזרה היפנית, הסכומים קצת פחות מופרכים; בלקסוס RX לדוגמא, הפער בעלות הינו משמעותי - 19,863 שקלים. מחיר נמוך עוד יותר אך עדיין בהחלט גבוה יועבר למוסך במקרה של פגיעת אחורית בוולוו XC60, שם עומד הסכום על 16,177 שקלים. גרושים.

למה זה עולה כל כך הרבה?

אחד מדפוסי ההתנהגות הטיפוסיים בתאונות כאלו הוא שלאחר האירוע, יוצא הנהג הפוגע מרכבו, מתבונן על הטמבון של הרכב הנוסף ואינו מבחין בכל נזק, אך בסופו של דבר מוצא את עצמו משלם אלפי שקלים ובמקרים של רכבי יוקרה - עשרות אלפי שקלים. כיצד זה ייתכן? יגן מסביר כי הטמבונים עשויים היום מחומר סופג אנרגיה אולם צריך לזכור כי ישנם מספר חלקים שמחוברים אליו שגם הם סופגים את המכה. כך למשל, התפס שנשבר אותו לא ניתן להלחים ואז לרוב צריך להחליף את כל הטמבון. "בנוסף, בעקבות ספיגת מכה, אתה תראה גלים שנוצרים בו או סדקים, אבל צריך להסתכל טוב - מה שלא עושה הנהג הפוגע", אומר יגן.

טעות נוספת שיש בקרב הציבור היא כי החלפת טמבון אינה גוררת ירידת ערך, שהרי החליפו אותו, והכל בסדר, אבל לא, מסבירים זוהר ואבי צדיק, מנכ"לים משותפים של סוכנות הביטוח 'צבר', בה מבוטחים רבים מרכבי היוקרה בישראל; "אין שום סיבה שבעל רכב, לבטח כזה ששילם עבורו הון תועפות, יפסיד סכום נכבד נוסף בעת מכירתו בגלל החלפת הטמבון, ולא יקבל על כך פיצוי". עוד אומרים במשרד, כי "צריך להבין כי מדובר על פירוק של חלק מקורי ברכב וגם אם הטמבון נצבע במיומנות כזו שלא ניתן להבחין בכך, עדיין, בסופו של דבר חל על המוכר חוק גילוי נאות, כך שהוא מפסיד כסף ומישהו צריך לשלם על זה". יגן מוסיף כי להערכתו - "אני סבור שיש לנקוב בהפחתה של 0.5% כירידת ערך"

סטטיסטית זה יכול לקרות לכם?

הסבירות כי גם אתם תהיו מעורבים בתאונת חזית אחור, גבוהה מאוד שכן הן מהוות שיעור נכבד מסך התאונות שמתרחשות בארץ; מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי רק בחמש השנים האחרונות, דווח על למעלה מ 18,500 תאונות כאלו, כאשר כל תאונת חזית-אחור בעיר עולה בממוצע למשק הישראלי 72 אלף שקלים - וכל תאונת חזית אחור בכביש בינעירוני נאמדת ב-121 אלף שקלים בממוצע.

בשונה מתאונות שנגרמו בנסיבות אחרות, עד לפני מספר שנים, פגיעות טמבון היו מסתיימות לרוב בתשלום הנזק ע"י המבטחת של הרכב הפוגע, ללא צורך בהגשת תביעה לבית המשפט היות והסוגיה היחידה עליה היו מתדיינים היתה שאלת גובה הנזק שנגרם. אולם לדברי זהר ואבי צדיק, בשנתיים האחרונות הליך הטיפול בתביעות אלו מתארך משמעותית ובמקרים לא מעטים, הדיון מגיע להכרעת בית המשפט.

הסיבה לכך היא שציי רכב גדולים אך לא רק, התחילו לטעון חדשות לבקרים כי קיימת רשלנות גם מצד נהג הרכב שחלקו האחורי נפגע . "דפוס הפעולה הזה מעמיס עוד יותר על מערכת בתי המשפט, שגם כך פועלת כיום בתת כוח אדם. אין ספק כי יש מקרים בהם ברור שקיימת רשלנות תורמת מצד נהג הרכב, אולם יש רבים אחרים בהם הטענה מועלת ללא שום הצדק ענייני".

ואיך יכול להיות שפגעו בך מאחורה, אך עדיין תמצא אחראי לתאונה? עו"ד ורשה מסביר כי מדובר בעיקר על מקרים בהם הנהג בלם במהלך רמזור ירוק ללא סיבה או בעת בלימת רכבו בעודו נוסע בכביש בו המהירות המותרת גבוהה. גם בלימת הרכב במהלך ניסיון "לחתוך את הפקק" מובילה גם היא לקביעת רשלנות תורמת. שיעורה משתנה כמובן מתאונה לתאונה אך רבים התיקים בהם נקבעת רשלנות בשיעור של 20%.

Support Ukraine