שקיפות במוסך, סנקציות על יבואנים: התיקונים המוצעים בחוק רישוי רכב

לפני חודש, 4 שבועות - 3 מרץ 2024, כלכליסט
שקיפות במוסך, סנקציות על יבואנים: התיקונים המוצעים בחוק רישוי רכב
במשרד התחבורה מבקשים לבצע תיקונים בחוק רישוי רכב - חלקם מרחיקי לכת; בין השאר, היבואנים יחויבו למסור לגורמים חיצוניים את המידע לגבי מחירי החלפים לצורך פיתוח מאגרי מידע; יבואנים ויצרנים יידרשו להתחייב שלא לסכל יבוא מקביל; ויבואן רכב זעיר יצטרך לחדש את הרישיון מדי שש שנים, במקום שנתיים כיום

משרד התחבורה נערך להכנסת שורה של שינויים בחוק רישוי רכב, שאושר לפני שמונה שנים ומתייחס למאות היבטים בענף, בהם יבוא וסחר במכוניות ובחלפים. בשעתו הבטיח שר התחבורה אז ישראל כץ כי חוק רישוי רכב יביא לפתיחת השוק ולהוזלת המכוניות החדשות. בפועל המכוניות לא הוזלו, אם כי כיום פועלים בישראל עשרות יבואני רכב מקבילים.

השינויים בחוק רישוי רכב שמציע משרד התחבורה הם בחלקם מרחיקי לכת. כך, בכירי המשרד יקבלו סמכויות מיוחדות במתן רישיון שירות רכב - כלומר מתן רישיון למוסכים. לפי ההצעה, "המנהל יהיה מוסמך לקבוע ברישיון למתן שירות רכב, בין יתר התנאים, גם תנאים והגבלות שמטרתם לקדם את התחרות בענף הרכב". כלומר אנשי משרד התחבורה יוכלו להטיל מגבלות שונות על בעלי רישיונות שירות (המסמכים אינם מפרטים את מהות המגבלות) אם הם פוגעים בתחרות. בפועל, מדובר בסעיף שמעניק לאנשי משרד התחבורה השפעה משמעותית על פעילות יבואני הרכב.

עוד סעיף חשוב נוגע לבעלי רישיונות היבוא הזעיר. כיום פועלים בישראל שלושה סוגי יבואני רכב: יבואן ישיר שרוכש את המכוניות מיצרן הרכב; יבואן מקביל שרוכש את המכוניות מסוכן בחו"ל; ויבואן זעיר שרוכש את המכוניות עבור לקוחות ספציפיים במספר מוגבל ויכול לייבא גם מכוניות משומשות. 

רישיון היבוא שניתן ליבואן זעיר מוגבל בזמן לשנתיים, וחידושו דורש בדיקה של משרד התחבורה. לפי נוסח החוק החדש, היבואנים הזעירים לא יצטרכו יותר לחדש רישיון מדי שנתיים אלא מדי שש שנים. 

עוד סעיף משמעותי נוגע למתן רישיונות יבוא ליבואני הרכב. כל יבואן רכב הפועל בישראל חייב לקבל רישיון ממשרד התחבורה לאחר עמידה בדרישות והפקדת ערבות. לפי משרד התחבורה, כעת יורחבו הסיבות לאי מתן רישיון ליבואן רכב ולאי חידוש הרישיון. כך למשל, עד כה ניתן היה להימנע ממתן רישיון למי שעבר עבירה פלילית. כעת, משרד התחבורה יוכל למנוע מתן רישיון יבוא גם למי שניתן לגביו צו פירוק ולמי שהממונה על התחרות קבע כי היה צד להסדר כובל או שניצל לרעה את מעמדו המונופוליסטי. בעבר נרשמו מקרים בהם הממונה על התחרות קבע כי יבואני רכב היו צד להסכם כובל.

סעיף נוסף נוגע לתנאים שבגינם משרד התחבורה יכול לבטל רישיון של עוסק בענף הרכב (מוסך, יבואן וכו'). לפי המדיניות הקיימת, בחלק מהמקרים במשרד התחבורה חייבים להזהיר את העוסק בענף הרכב לפני שרישיונו מבוטל, ולאפשר לו לתקן את המחדל. כעת, משרד התחבורה יאפשר רק שלוש אזהרות, ולאחר מכן יוכל לבטל את הרישיון.

השינוי בחוק רישוי רכב יאפשר לראשונה יבוא אישי לשימוש עצמי של מגוון רכבים: רכב מסחרי, טנדרים כבדים ומשאיות קלות. בנוסף, כיום החוק קובע כי מי שיבא ארצה קרוואן ממונע לא יוכל למוכרו במשך שנה. סעיף זה יבוטל.

אחד הסעיפים המעניינים ביותר בנוסח החדש של חוק רישוי רכב נוגע לסיכול תחרות ביבוא מקביל של רכב. כפי שפורסם ב"כלכליסט", בשנים האחרונות כבר התרחשו מקרים של פגיעה ביבוא מקביל של רכב על ידי היבואנים הוותיקים. נוסח החוק החדש קובע כי בעת מתן רישיון ליבואן רכב ישיר תידרש התחייבות כתובה מהיבואן והיצרן - שלפיה לא יסכלו יבוא רכב לישראל, וזאת, "לאור תלונות שהתקבלו אצל המנהל בדבר סיכול של יבוא רכב בידי יבואן מסחרי שאינו יבואן ישיר או על ידי יצרן הרכב במדינת חוץ, כגון בפגיעה באפשרות להשטת הרכב לישראל (סיכום עם חברות השטה לא להשיט) או בפנייה לסוכנים ואיסור מכירת הרכב ועוד".

החוק החדש כולל גם שינויים מקיפים בענף המוסכים. לדוגמה, כיום יבואני הרכב חייבים להציג באתר האינטרנט שלהם את מחירוני החלפים. ואולם מחירי החלפים מוצגים לציבור בדרך כלל בטבלאות אקסל מסובכות. לפי נוסח התיקון לחוק, היבואנים יחויבו "למסור את המידע לכל מבקש בפורמט דיגיטלי הניתן לעריכה, לצורך פיתוחם של מאגרי נתונים פתוחים לציבור ואפליקציות נוחות, שיאפשרו השוואה בין בעלי רישיונות סחר שונים". 
כלומר, אם יבואני הרכב לא חושפים את מחירי החלפים באופן נגיש - אז מפתחי אתרים ואפליקציות יעשו את המלאכה עבור הציבור, והיבואנים יהיו חייבים למסור את המידע.

עוד סעיף בעל חשיבות גבוהה מתייחס לסוגי חלקי החילוף שיותקנו ברכב. לפי החוק כיום, המוסך חייב להציע ללקוח לא רק חלקי חילוף מקוריים ויקרים - אלא גם חלקי חילוף חלופיים או משופצים שעולים פחות. אבל המוסכים לעתים מתחמקים מלהציע את כל סוגי החלקים ללקוחות. לכן, בנוסח החדש, חוק רישוי רכב יכלול דרישה שההצעה לבעל הרכב תהיה בכתב - וכך המוסכים לא יוכלו לטעון שאכן הציעו את החלקים הזולים ללקוח אך הדבר היה בעל פה. מעבר לכך, לראשונה החוק קובע כי המוסכים יציעו ללקוחות גם חלקי חילוף משומשים.

חלק מהשינויים בחוק רישוי רכב הם מרחיקי לכת ונוגעים לא רק לכיסו של היצרן: העובדה שבמשרד התחבורה מכירים בכך שיש יבואני רכב ישירים שפוגעים בתחרות ביבוא רכב וגורמים לדוגמה לחברות ספנות לא להשיט לישראל מכוניות ביבוא מקביל, והסנקציות שמשרד התחבורה יוכל להפעיל על יבואנים - עשויות לפגוע קשות בפעילות יבואני הרכב. פתיחת מאגרי המידע של יבואני הרכב אשר מחזיקים במחירוני החלפים עשויה לפתוח את השוק הזה באופן ניכר. הדרישה מהמוסכים להציע ללקוחות חלפים משומשים עשויה להוזיל באופן משמעותי את הטיפול. 
השינויים בנוסח חוק רישוי רכב ידרשו בשבועות הקרובים את אישור ועדת הכספים, וככל נראה יאושרו וייושמו השנה.

Support Ukraine