רוב רוכשי ומחזיקי מכוניות הפלאג אין הייבריד נוסעים במכוניתם בעזרת כוח החשמל. כך טוענת רשות המסים נוכח העלייה בהיקף רכישות רכבי פלאג אין הייבריד בשנת 2022. רכב מסוג פלאג אין הייבריד דומה בפועל לרכב היברידי - כלומר, יש לו מנוע חשמלי ומנוע בנזין, אבל בניגוד להיברידי, רכב פלאג אין הייבריד ניתן לטעינה משקע חשמל.
לרכב זה יש יתרון נוסף. מי שמחזיק בו כרכב צמוד (בפועל מדובר ברוב מכירות הפלאג אין הייבריד בישראל), נהנה משווי שימוש מופחת ומקבל הטבת בגובה אלף שקל. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, נמכרו בישראל 13,390 מכונות בעלות מנועי בנזין והנעת פלאג אין הייבריד בשנת 2022. המכוניות מהוות 5% מהיקף השוק.
מעדויות שהגיעו לכלכליסט עולה כי חברות גדולות שבחרו ברכבי פלאג אין הייבריד צמודים לעובדים כלל לא טרחו להתקין עמדות טעינה במשרדיהם. יתרה מכך, גם מעדויות של עובדים שמחזיקים ברכבים - הרכבים בקושי מחוברים לעמדות טעינה. כלומר, הם נוסעים רוב הזמן במצב ההיברידי והעובדים פשוט נהנים מהטבת שווי השימוש המופחתת.
רק לפני כשבועיים התפרסם בארה"ב מחקר בנושא רכבי פלאג אין הייבריד והיקף השימוש בהם שקובע כי הנעה חשמלית ברכבים אלה בתנאי היומיום נמוכה משמעותית מהנתון שיצרני הרכב צופים. כלומר, נהגים משתמשים ברכב כרכב היברידי ולא טורחים לחברו לחשמל. במחקר שנערך על ידי ICCT, המועצה האמריקאית לתחבורה ירוקה, התגלה כי היקף השימוש בהנעה חשמלית בלבד ברכבי פלאג אין הייבריד בארה"ב נמוך בשיעור שבין 25% ל-56% ביחס למציאות.
מרשות המסים נמסר: "לאור העלות הגבוהה של רכבי פלאג אין, ישנה משמעות רבה לחיסכון שבהנעה חשמלית. לכן, הגם שייתכן שבמקרים מסוימים נעשה שימוש בבנזין בעת שניתן היה להטעין, רוב הרוכשים מממשים את האפשרות לנסוע באמצעות מנוע חשמלי. בנוסף, יש לציין כי על פי המתווה הקיים בחקיקה, בשנת 2023 הטבות המס לרכב פלאג אין מצטמצמות, ובשנת 2024 מתבטלות לחלוטין".
חדשות קשורות