רשות המסים: ב-2016 נגבו מיסי רכב בסך 12.5 מיליארד שקל

לפני 6 שנים, חודשיים - 29 דצמבר 2017, גלובס
רשות המסים: ב-2016 נגבו מיסי רכב בסך 12.5 מיליארד שקל
הרשות רומזת בדוח להחמרה משמעותית בדרישות הפליטה לקראת 2019 ולביטול הטבות המס על אבזור בטיחותי לא מקורי, כולל מובילאיי, בתוך כשנתיים

במהלך 2016, שהייתה שנת שיא במכירות רכב, זינקו ההכנסות ממס קנייה על כל סוגי הרכב בכ-50.3% לעומת 2015 והסתכמו ב-12.5 מיליארד שקל. כל זה עולה מהדוח השנתי על ענף הרכב, שפרסמה היום רשות המסים. ההכנסות ממכס עמדו על 0.6 מיליארד שקל ובסך-הכול הסתכמו מסי היבוא על כל סוגי הרכב בתוספת מסי יבוא על חלקי חילוף, לא כולל מע"מ, על 13.6 מיליארד שקל, עליה של 48%.

יצוין כי חלק מהזינוק נבע מהקדמת שחרור מהמכס בסוף השנה לקראת עדכון המס הירוק בינואר 2017 אולם עיקר העלייה בהכנסות נבעה מעלייה משמעותית במכירות רכב. נתונים אלה אינם כוללים את ההכנסות מאגרות. בהשוואה לאורך זמן עולה כי בתוך עשר שנים זינקו הכנסות המדינה ממיסוי רכב בכמעט 60%. על פי נתוני רשות המסים, משקל המיסוי על רכב בישראל ביחס ביחס לסך ההכנסות ממסים נמצא במגמת ירידה על פני שני העשורים האחרונים. אולם יצוין כי בהשוואה לשנים האחרונות היחס הזה נמצא במגמה של עלייה חדה, והוא זינק מכ-3.5% בשנת 2014 לנתון של 4.8% ב-2016.

על פי נתוני רשות המסים, מס הקנייה הממוצע לרכב נוסעים עמד בשנת 2016 על 33,952 שקל, עליה של כ-0.3% לעומת 2015. השיעור הממוצע של מס קנייה על רכב ירד מכ-63% לכ-59%. לדברי רשות המסים "מס קנייה בישראל מחושב בצורה יחסית מורכבת" והוא "מאפשר בין היתר לווסת את הביקושים ולהגיע לשיווי משקל אופטימלי בשוק". עם זאת, על פי הנתונים המצוטטים בדוח "ישראל מהווה אחת המדינות הצפופות ביותר במונחים של כמו הרכב לקילומטר כביש", עובדה שמלמדת על איבוד האפקטיביות של המיסוי בתור "מווסת ביקושים".

בדוח השנתי טוענת רשות המסים כי שיטת "המיסוי הירוק" הישראלי הביאה לירידה משמעותית ברמת הפליטות הממוצעת לרכב מיובא. בין השאר בשל העדכונים הדו-שנתיים שבוצעו בנוסחת חישוב המזהמים, שהחמירו את הקריטריונים. אם הרשות אומרת כי "העדכון הבא של הנוסחה מהווה אתגר משמעותי עקב המעבר של תעשיית הרכב לתהליך בדיקת זיהום לפי פרוטוקול חדש ומחמיר יותר". לפיכך מגלים ברשות כי ייתכן, שהעדכון הבא של נוסחת המס הירוק לא יבוצע בינואר 2019 כמתוכנן אלא במועד מאוחר יותר, כאשר יצטבר בסיס נתונים מתאים לצורך עדכון הנוסחה". ברשות מודים כי בשנת 2018 יבואו לישראל כלי רכב, שהפליטה שלהם נבדקה לפי שתי השיטות (הישנה והמעודכנת, בכלי רכב מדגמים חדשים) אולם בישראל "תהיה שאיפה להיצמד עד כמה שיותר לנוסחה הישנה".

כך, למשל, כלי רכב מדגמים חדשים, שנתוני הפליטה שלהם יופקו רק מהשיטה החדשה והמחמירה, יקבלו "פקטור" קבוע של הפחתת 35 נקודות מהציון הירוק שלהם, כדי למנוע נחיתות תחרותית מול כלי רכב מדגמים ישנים יותר. לעומת זאת בשנת 2019 יש כוונה לבצע מעבר מלא לשיטה החדשה וכל היבואנים יחויבו בהצגת נתונים מעודכנים לשיטה החדשה. בענף הרכב מעריכים כי למרות זאת יהיו דגמים חדשים, אשר עשויים להתייקר בשיעור לא מבוטל בשל המעבר לשיטת הפליטה החדשה והמחמירה.

רשות המסים חושפת בדוח כי בכוונתה לבצע שינוי מקיף בשיטת הטבות המס על אביזרי בטיחות, שקיימת כיום. עד שנת 2020 יעברו ההטבות למערכות מקוריות של יצרני הרכב בלבד, והמשמעות היא ביטול הטבת המס על מערכות שמורכבות כיום בארץ דוגמת חיישני נסיעה לאחור, מצלמה לנסיעה לאחור ומערכת מובילאיי, שאינה מגיעה מיצרן הרכב עצמו. ברשות מציינים כי התמריצים להצטיידות במערכות בטיחות היו אפקטיביים וכי בניגוד לעבר תאגידים שמחזיקים ציי רכב כבר לא מנסים "לחסוך" באבזור בטיחותי ברכבי העובדים אלא למעשה רמת הבטיחות של רכבי הציים גבוהה מזו שבשוק הפרטי.

על פי נתוני רשות המסים, שנת 2017 הייתה שנת שיא ביבוא כלי רכב היברידיים ורכבי פלאג-אין, כאשר כבר בעשרת החודשים הראשונים עמד חלקם במכירות על כ-10%. שיעור החדירה של רכב היברידי בציי הרכב עמד על כ-12.7% לעומת כ-10% אצל רוכשים פרטיים.

Support Ukraine