יבוא הרכבים ירד במרץ ב־24% בעקבות הכוונה להגביל את האחסון בנמלים

לפני 6 שנים, 10 חודשים - 25 אפריל 2017, כלכליסט
יבוא הרכבים ירד במרץ ב־24% בעקבות הכוונה להגביל את האחסון בנמלים
הודעת רשות המסים כי החל ממאי יוגבל זמן אחסון כלי הרכב בנמלים ל־3 חודשים, גרמה ליבואנים לצמצם הזמנות. בשבוע שעבר דחתה הרשות את ההגבלה ל־2018, דבר שצפוי לגרום לעלייה ביבוא ביוני

בואני הרכב צמצמו בחודש מרץ את מספר הרכבים המיובאים, בעקבות כוונת רשות המסים לאסור עליהם לאחסן סחורה בנמלי ישראל לתקופה ארוכה משלושה חודשים החל מחודש מאי. לפי נתוני רשות המסים, במרץ האחרון יובאו לארץ 21,452 כלי רכב לעומת 28,324 במרץ 2016 — ירידה של 24%.

כתוצאה מהירידה בכמות כלי הרכב המיובאים, ירדו גם הכנסות המדינה ממסים על יבוא כלי רכב, שעמדו במרץ האחרון על 753 מיליון שקל בלבד. זאת לעומת הכנסות של כמיליארד שקל במרץ 2016 — ירידה של 26%. בסופו של דבר נדחה האיסור ויבואני הרכב יוכלו להמשיך לאחסן רכבים חדשים בנמלים עד סוף השנה ללא הגבלת זמן.

ההודעה של ראש מינהל המכס ברשות המסים אבי ארדיטי, כי החל מ־1 במאי ייאסר על יבואני הרכב לאחסן רכבים חדשים לתקופה העולה על שלושה חודשים, הגיעה בעקבות תלונות של יבואני סחורות כגון מוצרי חשמל וגורמים שונים בנמלים על מחסור שטחי אחסון לסחורות שאינן כלי רכב. בהודעה הוחרג נמל אילת מהאיסור, וליבואני הרכב הותר לאחסן בו רכבים ללא הגבלת זמן עד סוף השנה.

ההודעה של ארדיטי גרמה ליבואני רכב רבים לשכור שטחים חלופיים לאחסון הרכבים. בין היתר שכרו היבואנים שטחים נרחבים באזור צומת ראם, שם שוכנים מתקני אחסון והכנה של יבואנים רבים, כמו גם באזור חיפה ופתח תקווה. לדברי גורמים בענף הרכב, הקרקעות ששכרו יבואני הרכב אינן מספיקות וגם לא עברו בחלקן הגדול את התהליכים הנדרשים כדי להכשירן לשמש כשטחי אחסון לרכבים. בעקבות כך הפחיתו היבואנים את כמויות הרכבים המיובאים בחודש מרץ.

ל"כלכליסט" נודע שבשבוע שעבר הודיעה רשות המסים ליבואני הרכב כי תמשיך לאפשר להם לאחסן מכוניות בשטחי נמלי ישראל ללא הגבלה, עד תום 2017. עם זאת, מ־1 בינואר 2018 יוגבל משך הזמן שיורשו יבואני הרכב לאחסן מכוניות בנמלים לשלושה חודשים בלבד. להערכת גורמים בענף הרכב, דחיית האיסור לשנה הבאה עשויה להביא לעלייה בכמות הרכבים שיגיעו לארץ החל מחודש יוני, אז יגיעו לישראל הרכבים שהוזמנו לאחר הודעת רשות המסים על הארכת ההיתר לאחסן בנמלים.

שוק הרכב הישראלי נמצא במצב של מסירות שיא. לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה שעברה נמסרו 287 אלף מכוניות חדשות, וההערכה היא כי גם השנה צפוי נתון המסירות להיות דומה.

לדברי גורמים בענף הרכב, השנה יידרשו יבואני הרכב לשטחי אחסון נרחבים מאחר שזמני ההמתנה למכוניות חדשות צפויים להיות ארוכים יותר מבעבר בעקבות צפי לירידה מסוימת בביקוש לרכבים חדשים

Support Ukraine