הכנסת אישרה את חוק רישוי הרכב של ישראל כץ

לפני 7 שנים, 8 חודשים - 29 יוני 2016, גלובס
Illustration
Illustration
החוק צפוי להרחיב היבוא המקביל של כלי רכב בישראל, להקל יבוא החלפים ולאפשר סנקציות נגד יבואנים . ישראבלוף של רפורמה - פרשנות / דובי בן גדליהו

הכנסת אישרה הערב (ג') בקריאה שנייה ושלישית את חוק רישוי שירותי רכב, שנדון בוועדת הכלכלה זה כשלוש שנים. לפי הודעת משרד התחבורה, החוק "יפתח לתחרות את ענף הרכב ויביא להוזלה של מחירי כלי הרכב החדשים, וצפוי להפחית באופן משמעותי גם את עלויות שירותי התחזוקה וחלקי החילוף לרכב".

שר התחבורה ישראל כץ אמר כי "עם אישור החוק, נפתח עידן חדש בענף הרכב בישראל, שהיווה מונופול במשך עשרות שנים והיה סגור לתחרות. זהו חוק צרכני וחברתי ממדרגה ראשונה, שיוביל להוזלה של כלי הרכב, שירותי התחזוקה וחלקי החילוף, ממנה ייהנו כל צרכני הרכב. לא אהסס להפעיל את כל המנופים והסמכויות שהחוק מעניק לי כדי להבטיח תחרות הוגנת לטובת האזרח. החוק החדש ישנה את המציאות בישראל בכל הקשור לענף הרכב ויפחית את יוקר המחיה בתחום השני בחשיבותו בהוצאה המשפחתית, לאחר הדיור". 

שר התחבורה שיבח את יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל על נחישותו ופעילותו לקידום החוק. זאת, למרות לחצים שהופעלו על הוועדה מצד גופים אינטרסנטיים בניסיון לטרפד סעיפים של החוק. 

בין השאר, החוק החדש מעניק לראשונה לשר התחבורה אפשרות לקבוע תנאים ומגבלות שיחולו על בעל הרישיון - כלומר יבואני רכב בעלי זיכיון יבוא - ובכלל זה למנוע מתן רישיונות יבוא או לא לחדשם, אם בעל הרישיון לא עמד בתנאים שנקבעו, לרבות פגיעה בתחרות.

נוסף על כך, מוסיף החוק החדש ערוצי יבוא נוספים כגון "יבואן זעיר", הרשאי לייבא לישראל כמות מוגבלת של עד 20 כלי רכב. החוק צפוי לתת דחיפה גם ליבוא המקביל של כלי רכב, כלומר יבוא מדילרים בחו"ל, ללא צורך בקשר ישיר עם יבואני הרכב.

כמו כן, החוק מסדיר את תיווך היבוא האישי, שעד כה התבצע בצורה לא חוקית, קובע מקצוע חדש ששמו "מתווך ליבוא אישי של כלי רכב". בנוסף, הוא מתיר לבצע יבוא אישי של כלי רכב מסוגים נוספים - כגון כלי רכב לשימוש מסחרי. כל היבואנים העקיפים יוכלו לייבא כלי רכב, שנרשמו לתנועה בחו"ל, וכלי רכב מסוגים שאינם מיובאים ארצה באופן סדיר.

החוק צפוי להטיל חובה על יבואן הרכב הישיר לטפל בכל תוצר המיובא לישראל גם אם בפועל לא יובא על ידי היבואן הישיר. כלומר, היבואן הישיר יחויב במימוש אחריות וביצוע ריקולים גם לרכב שאינו מיובא על ידו (לאותו תוצר רכב). לטענת יוזמי החוק, היבואן הישיר קשור בהסכם עם יצרן הרכב בחו"ל ולכן, בעת מתן רישיון יבואן, יידרש היבואן להציג התחייבות של יצרן הרכב המאפשרת לממש אחריות וביצוע ריקול בכל רכב מהתוצר של אותו יצרן גם אם אינו מאשר לייצא אותו לישראל באופן סדיר.

היבואן הישיר יחויב לספק את כל הנדרש, לרבות מידע, לכל מוסך לצורך טיפול בכלי רכב מתקדמים מתוצר המיובא על ידו. כמו כן, לאפשר למוסכים "מומחים " לטיפול בתוצר רכב מסוים, גישה למידע, ציוד והשתלמויות בתוצרים להם הם מורשים ומתמחים. לשר התחבורה תהיה סמכות לשקול שיקולי תחרות בתחום יבוא הרכב ולבטל רישיון בגין אי עמידה בתנאים אלה.

בתחום המוסכים, החוק אמור לפתוח את ענף שירותי התחזוקה לתחרות ולהוזיל את עלויות הטיפול בכלי הרכב לאחר מכירתם. החוק אוסר על יבואן רכב מסחרי להתנות את מימוש אחריות היצרן לרכב, בכך שיטופל במוסכי השירות של יבואני הרכב הישירים. כמו כן חל איסור על יבואני הרכב להתערב בפעילות של המוסך. עם זאת החוק קובע תנאים בהם היבואן יוכל לחייב טיפול במוסכי השירות במקרה של מימוש אחריות וריקול, כדוגמת מקרים בהם רוב עלות הטיפול והחלקים משולמים על ידי היצרן. 

במטרה לאפשר לצרכן בחירה מגוונת יותר בין המוסכים, אושר סוג נוסף של מוסך, "מוסך מומחה", שיתחרה בין היתר במוסכי השירות של יבואני הרכב ויספק שירות לכלי רכב חדשים. המוסכים יעמדו בדרישות מחמירות של משרד התחבורה, אך לא יחויבו לעמוד בדרישות של יצרני הרכב, שאינן רלוונטיות למתן השירות.

נושא השמאים מוסדר גם הוא בחוק הרישוי וקובע את התנאים והדרישות לעבודת השמאי וחיזוק מעמדו כגורם המאזן בין הלקוח, המוסך וחברת הביטוח. זאת באמצעות הוראות מקצועיות, איסור של בעלי הרישיונות להשפיע על השמאי בעבודתו ומתן כלים מקצועיים לביצוע עבודתו. החוק מעניק למשרד התחבורה כלי אכיפה ופיקוח רבים לצורך שמירה על ביצוע סעיפי החוק, הכוללים בין השאר סנקציות, קנסות ומאסר.

בענף הרכב אמרו היום כי החוק לא צפוי ליצור שינויים מהותיים במבנה של שוק יבוא הרכב ובמחירים, בין השאר מכיוון שאין למשרד התחבורה סמכויות אכיפה על יצרני הרכב, שיש להם כלים לבלום יצוא מקביל מאסיבי של כלי רכב לישראל. גורם בכיר בענף העריך כי בשלב הראשון עיקר ההשפעה תהיה הגברה של יבוא רכבי יוקרה ופאר, שבהם המרווחים מצדיקים את הסיכון העסקי, ואילו ההשפעה על מחירי המכוניות העממיות תהיה שולית, אם בכלל. עם זאת בענף מעריכים כי לקראת ינואר, כאשר יגיע מועד חידוש רישיונות היבוא של יבואנים סדירים, עשוי משרד התחבורה "לעשות שרירים" ולזמן יבואנים לשימוע. יצוין כי החוק מחייב את השר להתייעץ עם רשות ההגבלים העסקיים לפני הפעלת הסנקציה של שלילה או עיכוב רישיון מנימוקים תחרותיים. 

ובתוך כך נראה כי חלק מדגמי הרכב צפויים דווקא להתייקר בימים הקרובים כתוצאה מהזינוק של כ-7% בשער היאן בימים האחרונים שהשלים זינוק של 18% מתחילת השנה. טויוטה צפויה לפרסם מחירון חדש בימים הקרובים עם עליית מחירים בדגמים רלוונטיים. מאזדה סובארו ומיצובישי בוחנים מהלך דומה. 

Support Ukraine