זה מתחיל בקטנה: הטיפולים למכונית התייקרו בשנה האחרונה. ברור שהם התייקרו, אין חלקי חילוף זולים מטורקיה. ניחא, ארדואן אשם. "זה מה יש" - ובכל מקרה את המכונית מכניסים לטיפול "רק" פעם בשנה. אבל זה לא רק בגלל טורקיה: רשות התחרות פרסמה לאחרונה דו"ח חריף על ההתנהלות של המוסכניקים, השמאים וחברות הביטוח שמצביע על ניפוח של מחירים אבל הדו"ח הזה קבור עמוק באתרי הרגולציה הממשלתית. למרבה הצער הציבור לא מודע לו.
זה ממשיך במחירי הביטוחים, שהתייקרו משמעותית בשנים האחרונות. מדוע? בגלל שמחירי החלפים עלו, בגלל שגניבות הרכב משתוללות (מה שנתוני משטרת ישראל סותרים אבל לחברות האיתור יש מערכי יחסי ציבור משומנים). בגלל שהמכוניות נהיות יותר מורכבות ויותר מחושמלות ועמוסות חיישנים. אז ניחא, ביטוח משלמים פעם בשנה. בדומה למחירי הטיפול במוסך, זו עז שצריך לבלוע. זה מה יש.
אבל זה ממשיך: מחירי אגרת הרישוי לרכב מתייקרים מדי שנה. זה הסכום שמשרד התחבורה גובה בגין אגרת הרישוי. מה לעשות? זה קורה רק פעם בשנה ובמשרד התחבורה מסבירים שהמחיר של אגרות הרישוי הם צמודי מדד אז זו בכלל אשמת משרד האוצר. ניחא, זה מה יש. סביר להניח שבאפריל הקרוב המחירים של אגרות הרישוי שוב יתייקרו.
זה כמובן לא הכול: בינואר הקרוב המחירים של אגרות הרישוי של הרכב החשמלי יזנקו במאות אחוזים, לשיטת המדינה חדירת הרכב החשמלי די מוצתה (זה לא נכון - נתון של 25% זה נחמד אבל בנורבגיה יש מעל 80% חדירת רכב חשמלי) ולכן הגיע הזמן להשוות גובה אגרת הרישוי של הרכב החשמלי לרכב לא חשמלי. עבור מי שהתרגל לשלם 426 שקל בשנה ולנסוע ברכב ידידותי לסביבה, זו מכה. אבל זה קורה רק פעם בשנה, אז ניחא, זה מה יש. כבר קנינו מכונית חשמלית, אז נתמודד.
האם זה כל הסיפור? מה פתאום. רק לפני כמה שבועות משרד התחבורה ורשות המסים פרסמו טבלה חדשה של זיכויים לאביזרי בטיחות לרכב. הטבלה הזאת מצמצמת את זיכוי המס לאביזרי בטיחות שהם די נפוצים במכוניות ומעניקה זיכויים לאביזרים אחרים שיש דווקא במכוניות יותר יקרות. ניחא, לנוכח ההתייקרויות הנוכחיות מי בכלל מרגיש עוד כמה מאות שקלים?
האם זה סוף הסיפור? ממש לא. הלילה פורסמה הטיוטה של תעריף המכס, שפחות או יותר מסכמת את כל השינויים שיקרו בשנה הבאה במיסוי הרכב. ושם יש בשורות הרבה יותר בעייתיות: מס הקניה על הרכב החשמלי עולה בעוד שלושה שבועות. את זה ידענו כבר. במשרד האוצר מסבירים שלמעשה זה היה צריך להיות מס יותר גבוה ושזו התייקרות של עשרה אחוזים בלבד. אבל זו לא. מי שלמד מתמטיקה ברמה של כיתה ח' יודע שעלייה של מס קניה מ-35% ל-45% אינה עלייה של עשרה אחוזים. גם על רכב לא חשמלי מצמצמים מינואר הקרוב את הטבות המס. כי יש גירעון. אבל גם את זה ידענו. מה שחדש זה שהלילה פורסם שלמעשה הטבות המס לרכב החשמלי יהיו כאלה שתוטל עליהן תקרה. התקרה אינה משהו חדש: בכל שנה מוטלת תקרה חדשה על ההטבות. אך זו של 2025 תהיה אכזרית במיוחד כי התקרה יורדת מ-50 אלף שקל ל-35 אלף שקל. ועל הדרך המדינה הכניסה עוד עז: הטבות המס על הרכב הלא חשמלי כבר קוצצו באוקטובר? מצוין, עכשיו יקוצצו עוד 750 שקלים כי יש גירעון וזה מה יש.
כמובן שיש עוד כל מיני "עיזים" אבל אלה עיזים קטנות: הטעינה לרכב החשמלי מתייקרת, איום אגרות הגודש ירחף ברקע בשנים הקרובות, אגרת הנסועה לא חוסלה, היא רק נחה. אז ניחא. מה שרחוק מהעין רחוק מהכיס. "כשזה יגיע אז נתמודד - יש לנו מספיק על הראש". למדינת ישראל יש גם מנגנון שימנע מהישראלים להישפט בקרוב, כדי שהם יכניסו יותר כסף כשיעברו עבירת תנועה. אבל מה לעשות, אז פשוט צריך לא לעבור עבירות תנועה. אף פעם. כי המנגנון החדש בנוי כך שאזרחים נורמטיביים שפה ושם מועדים יהפכו לעבריינים סדרתיים שמכניסים לקופת המדינה הרבה כסף. במקביל, כל התמורות האלה יעשו שמות בשוק המשומשות. כשלציבור בישראל קשה לקנות מכונית חדשה, הוא קונה משומשת. אז בקרוב המחירים של המכוניות המשומשות יתייקרו.
קשה לא להתעלם מעובדה בשטח: למדינת ישראל הייתה פרה חולבת. ציבור בעלי הרכבים. עכשיו הפרה הזאת היא כבר היפופוטם חולב. ומהי הכתובת על הקיר? בחצי שנה מגיעה סטירה. ועוד סטירה. ועוד סטירה. הרישוי של הרכב החשמלי, הטסט של כל הרכבים, המחירים, הביטוחים, המיסוי, מי שיסתכל מהצד יבין שבמחצית השניה של 2024 מדינת ישראל החליטה להעניש שוב ושוב את מי שיש לו מכונית משומשת או מי שקונה מכונית חדשה וגם יקנה בעתיד מכונית חדשה. המדינה יודעת היטב שהישראלים לא יכולים בלי מכונית ושהם ישלמו כל מחיר כדי להגיע ממקום למקום.
לו היינו חיים במדינה אחרת, אולי כזו שהיא פחות שבעת קרבות ואזרחיה פחות מותשים, אולי היינו חושבים מעט קדימה. אבל אנחנו לא. מי שביקר השבוע בסוכנויות של יבואני הרכב לא יכול היה שלא להשתומם: בסוכנויות המכירה של היבואנים עומדים לקוחות עם כסף ביד ומחכים למכונית חדשה, עדיף חשמלית. מדוע דווקא עכשיו? יבואני הרכב שבעצמם מחויבים ליצרנים לאלפי מכוניות מפגיזים את הציבור בקמפיינים בכיכוב סלבריטאים שטוענים שהחשמלית שלהם היא הכי טובה. אחרים מדגישים חזור והדגש שבינואר הקרוב המחיר יעלה, למרות שהמכוניות שישווקו בינואר הן בכלל מכוניות ששוחררו ממכס בתעריפי 2024. בחלק מהמקרים יש אופורטוניזם: ייתכן בהחלט שנת 2024 תסומן בעתיד כשנה בה מדינת ישראל הפכה לפח האשפה של שוק הרכב הסיני, מדינה שתושביה יקנו מכוניות לא בטוחות ובטח שלא איכותיות כדי לחסוך עוד כמה שקלים כי זו המציאות שלנו - רכב איכותי אמיתי הוא יקר וזה מה יש.
הישראלים שלא טסים לחו"ל מגלים שיש להם כסף פנוי ומעטים מפנימים את העלויות המטורללות שישלמו החל מהשנה הבאה בעלי המכוניות על תחזוקה, רישוי וביטוח. בלא מעט מדינות בעולם, החל בארה"ב וכלה בגרמניה וצרפת, שוק הרכב המקומי מהווה ברומטר למצבה של החברה. כאשר באירופה מצומצמות הטבות מיסוי לרכב חשמלי, המחירות צונחות. והמדינה מתעשתת ומבינה שהיא חייבת לעשות משהו כדי שהאזרחים ינשמו אוויר נקי. אפילו טראמפ מיתן את ההצהרות שלו נגד הרכב החשמלי. בישראל הציבור מקבל את רוע הגזירה ופותח ארנק לפני שיהיה מאוחר מדי. למרבה האירוניה, כפי שפורסם ב"כלכליסט" השבוע, היחידים שמבינים את חומרת המצב הם אלה שהפרוטה מצויה בכיסם, מי שיש לו כסף גדול קונה פחות מכוניות. אבל יתר הישראלים פשוט מתעלמים וקונים.
ינואר הקרוב, כך מסתמן, יהיה חודש מסירות היסטרי של רכבים חדשים. תחזיות מוקדמות כבר צופות מעל 20 אלף מסירות של רכב חדש. חלק אפילו צופות מעל 30 אלף מסירות. המגמה הזאת מלמדת את מדינת ישראל ואת יבואני הרכב לקח חשוב: עם הפרזנטור הנכון והאיום המתאים ב"עליית מחיר קרובה", עם ישראל יפתח את הארנק. לנוכח המצב הזה, אל תתפלאו אם לקראת 2026 מס הקניה יעלה שוב. מס נסועה יגיע - ויהיו עוד גזירות. אחרי הכול, בכל הקשור במכונית חדשה הישראלים אינם צרכנים חכמים. הם מונעים מגחמות, חשש מעליית מס וקמפיינים בכיכוב ידוענים והבטחות לעוד כמה קילומטרים של טווח בדור החדש והמדהים של החשמליות. ולאור זאת, אין שום סיבה שמדינת ישראל תנהג אחרת.
חדשות קשורות