המדינה מפסידה הכנסות על הרכבים החשמליים - האם הגזירות בדרך?

לפני שנתיים - 13 דצמבר 2022, כלכליסט
המדינה מפסידה הכנסות על הרכבים החשמליים - האם הגזירות בדרך?
לכאורה, סיבה למסיבה - ישראל עוברת בקצב מהיר לדור הבא של המכוניות. אלא שיש "בעיה" אחרת: המדינה צריכה להרוויח מהחשמליות, ונכון להיום, מכוניות אלו הן בבחינת "חור שחור" של אובדן הכנסות

כמדי חודש, התפרסמו בחודש שעבר נתוני מסירות המכוניות החדשות בישראל. בדרך כלל חודש נובמבר אינו חשוב לענף הרכב הישראלי, אין גם שום סיבה מיוחדת שיהיה: הישראלים כבר מסיימים את הרכישות הגדולות של השנה, היבואנים נערכים לשנה הבאה והכול "זורם" לקראת השנה החדשה. השנה התרחש שינוי מעניין: מתוך כ-22 אלף מכוניות חדשות שנמסרו בנובמבר, כשליש היו חשמליות. 

על פניו, מדובר בסיבה למסיבה, אבל זה לא מדויק. כפי שהוסבר בכלכליסט הסיבה לשפע החשמליות שנמסרו היא ש"רכבת אוניות" שנושאות רכבים חשמליים החלה להיכנס ארצה. המכוניות יחולקו לשתי קבוצות: האחת, מכוניות למסירה השנה - ללקוחות אחוזי בהלה מהאפשרות שמס הקנייה על החשמליות יעלה בינואר, והשנייה- המכלול הנסתר הגדול של יבואני הרכב. החשמליות יגיעו לישראל בנובמבר דצמבר, ישוחררו ממכס בסוף החודש הנוכחי ויימכרו ללקוחות במחיר מלא של 2023. למכלול החשמליות שותפים רבים: חברות ליסינג יימכרו את המכוניות ללקוחות במחיר הגבוה יותר, יבואני הרכב יימכרו ללקוחות במחיר עם הסבר שמס הקנייה עלה ואין מה לעשות- ורק הלקוחות יישארו ללא שום כיסוי. 

כיום החוק הישראלי נמצא לצד היבואנים והם יכולים למכור מכונית כחדשה כל עוד לא עברה שנה ממועד הייצור שלה. כלומר, מכוניות שנכנסו לישראל בנובמבר, שוחררו ממכס בדצמבר ויימכרו במחירי ינואר אינן תרחיש דמיוני. יתרה מכך, עבור היבואנים מדובר בדילמה: מצד אחד לקוחות שרכשו חשמליות נמצאים במירוץ נגד השעון לקבל את המכונית בדצמבר, מירוץ בו היבואן והלקוח מודעים לכך שהלקוח לא יבטל את הזמנתו בגלל שההתייקרות הצפויה, של כמה אלפי שקלים לדגמים העממיים, שתתרחש מינואר. מצד שני, יבואני הרכב יודעים היטב שהם יוכלו להרוויח בלילה מאות מיליוני שקלים אם רק ישחררו את המכוניות מהמכס בעיתוי הנכון. כתוצאה מכך היבואנים יציעו הטבות, הנחות, מתנות למקורבים ומבצעים למועדוני לקוחות. אם מדובר ברכב חשמלי, בחודשיה הראשונים של 2023 ובהנחה שמס הקנייה אכן יעלה מ-10% ל-20%, יהיה מדובר בניסיון דיי שקוף למכור לצרכנים מכונית "בהנחה", ששוחררה ממכס בכל מקרה במחיר נמוך.

עד כאן העוול המצער כלפי הצרכנים בישראל, לצערנו הבעיה אפילו יותר משמעותית: הייבוא המסיבי של החשמליות ושחרורן ממכס לפני דצמבר ייצור עבור מדינת ישראל הכנסה יפה מאוד בטווח המיידי, בדיוק כפי שהיה עם המכוניות ההיברידיות בשנת 2021. רק שהפעם יש בעיה אחרת: "ישראל צריכה להרוויח מהחשמליות ונכון להיום, עבור מדינת ישראל החשמליות הן בבחינת "חור שחור" של אובדן הכנסות: הן לא צורכות חלקי חילוף יקרים, הן לא לוגמות דלק מסריח שמעשיר את קופת המדינה, וחמור מכל: הדיבורים שהיו בעבר על הטלת מס נסועה על המכוניות החשמליות כנראה היו דיבורים בלבד. חתימות על הסכמי סחר עתידיים עם סין עלולות להופיע באופק, הסכם עם קוריאה כבר נחתם, ודווקא החודשים הקרובים מגיעים בעיתוי פוליטי בעייתי: ממשלה חדשה פלוס הבנה שיבואני הרכב "מסליקים" אלפי מכוניות במיסוי של 2022 עלולה לגרום למישהו להבין שיש כאן אובדן הכנסות. 

ניחא אם אובדן ההכנסות היה חד פעמי, אבל הרגולטור כבר מבין היטב שהחשמליות כאן כדי להישאר. מספרן ילך ויגדל, ולמדינה אין פתרון לאובדן ההכנסה, לפחות נכון לעכשיו. ההבנה הזו אינה ייחודית לישראל: לפני כמה שבועות הודיע הממשל הבריטי על ביטול שורת הטבות לבעלי רכב חשמלי החל משנת 2025, בשאר אירופה נשמע קולן של מדינות שדורשות לקצץ סובסידיות לרכב חשמלי וכבר לא רואות בהחדרתו לשוק ערך עליון, בסין מבנה הסובסידיות לרכב החשמלי משתנה - ובישראל יש כיום לא מעט תחומים שבהם המדינה יכולה לגעת בשקט וביעילות, אפילו בלי לבצע מהלכי חקיקה מורכבים ובלי לרשת את המדינה במצלמות כדי לקבוע נסועה של רכב חשמלי. כלומר, לא נופתע אם מדינת ישראל תתחיל לכרסם בעדינות, אך בתקיפות בהטבות השונות שמקבלים כיום רכבים חשמליים ובעליהם. 

למשל, ההוזלה בעלות מבחן הרישוי לבעלי רכב חשמלי שקובעת "טסט" בסביבות ה-500 שקל - זה עשוי להיות הקורבן הראשון של ממשלה שתבין שיש כאן הפסד פוטנציאלי של מעל אלף שקל למכונית. מדי שנה מתפרסת טבלת אגרות רישוי, בדרך כלל פעמיים או שלוש בשנה, ושינוי של כמה מאות שקלים שמבוצע "רק" בעלות הרישוי אינו מסובך לביצוע. הטבת שווי השימוש לרכב חשמלי צמוד שגובהה כיום הוא כאלף שקל עשויה גם היא לעמוד למבחן בשעת הצורך, ומן הסתם בשלב זה או אחר גם תורו של המיסוי על עמדות הטעינה יגיע. עוד נקודה מעניינת שכבר צפה בשיחות עם גורמים רגולטוריים נוגעת לאפשרות של הטלת מיסוי על "חשמל אוטומוטיבי". כלומר, ייקור של טעינה בעמדות ועוד. 

האם הגזרות יתממשו בקרוב? כאמור, לא מדובר בתרחיש דמיוני. הקולות הקוראים לייקר את רישוי הרכב החשמלי כבר נשמעים, גושפנקא לפעילויות דומות לצמצום ההטבות לרכב החשמלי כבר ניתנת לישראל על ידי מדינות אחרות, לדוגמה בריטניה. מה שיקבע את המצב הוא קצב החדירה של רכבים חשמליים לישראל.

Support Ukraine