המועצה לצרכנות: יבואנית סוזוקי מטעה בפרסום רכב

לפני 4 שנים, חודש - 22 אוקטובר 2020, כלכליסט
המועצה לצרכנות: יבואנית סוזוקי מטעה בפרסום רכב
המועצה טוענת כי הפרסום של מכשירי תנועה מטעה, שכן אינו מציין שהרכב מדגם איגניס אינו מזכה בהטבת מס כמו רכבים היברדיים רגילים. היבואנית: “המידע מפורסם לפי חוק”

המועצה לצרכנות מתריעה מפני פרסום מטעה של סוזוקי איגניס. השבוע השיקה מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, את הגרסה המשודרגת של איגניס כאשר החידוש העיקרי הוא "גרסה היברידית", אך המועצה לצרכנות טוענת כי ראוי להזהיר את הציבור שהרוכש לא יזכה במס מופחת, בדומה לרכבים היברידיים אחרים.

לפי ההגדרה מתוך תקנות מס הכנסה, התשע”ו-2015, “רכב משולב מנוע” (hybrid) הוא רכב בעל מנוע בוכנה סירוגי בשריפה פנימית המוצת בניצוץ ומנוע חשמלי, אשר יכול לפעול יחד עם מנוע הבוכנה כאמור או במקומו, לצורך הנעת הרכב”. בישראל נקבע כי למכוניות היברידיות יש תרומה משמעותית לאיכות הסביבה ולהפחתת הזיהום, ולכן הרוכשים מקבלים הטבת מס. המשותף למכוניות היברידיות כמו יונדאי איוניק וטויוטה קורולה הוא היכולת לנסוע בעיר בכוח המנוע החשמלי בלבד, אם כי למרחקים קצרים. 

סוזוקי איגניס פועלת באופן שונה: היא מצוידת בטכנולוגיה שיצרני הרכב מכנים "מיילד הייבריד", כלומר היברידי קל: החשמל שנוצר במהלך בלימה מאוחסן בסוללה ומשמש לתגבור האלטרנטור שמייצר חשמל עבור הרכב, למשל בהתנעה. החשמל שנאגר גם מוריד עומס מהאלטרנטור כאשר המנוע מתאמץ, מה שאמור בעקיפין לסייע בהורדת צריכת הדלק. בניגוד לקורולה ואיוניק, לאיגניס אין מנוע חשמלי שמניע את גלגליה.

לפי משרד התחבורה, איגניס היברידית אוטומטית נמצאת בדרגת זיהום 4, בניגוד למכוניות היברידיות כדוגמת קורולה ואיוניק שנמצאות בדרגה 2. דרגות זיהום אלה שוות לצרכנים כסף: ככל שדרגת הזיהום נמוכה יותר, כך הרכב מקבל יותר זיכוי מס ולכן הוא זול יותר לצרכן. משרד התחבורה אינו מבחין בין סוגי ההיברידיות. כלומר, גם מכונית “היברידית רכה” נחשבת בעיני משרד התחבורה להיברידית.

ההחלטה של מכשירי תנועה להגדיר את האיגניס כהיברידית בפרסומיה היא מקרה ייחודי. בישראל משווקות, בדרך כלל בפלח שוק רכבי היוקרה, מכוניות שמצוידות במערכת "מיילד הייבריד" והיבואנים מציינים זאת במפורש ("רכב היברידי מתון"). לטענת המועצה לצרכנות, ראוי למנוע בפרסום הטעיית צרכנים. “הדגם המוצג לא עונה להגדרת רכב המזכה בשיעור מס מופחת כי דרגת הזיהום עד 3 או 4 (לפי הדגם), בניגוד למצב באירופה למשל. מדובר בדגם חדש, וצרכן סביר עלול אף לחשוב כי הוא רוכש רכב בעל דירוג זיהום נמוך, המאפיין רכבים אלו, שעה שלא כך הדבר”, מסרו במועצה.

המועצה מוסיפה כי תפנה לרשות המסים על מנת שתבחן מחדש את מתווה המיסוי של כלי הרכב ההיברידיים בהתאם לשינויים הטכנולוגיים. 

ממכשירי תנועה נמסר: “על פי תקנות ורישומי משרד התחבורה סוזוקי איגניס היברידית מוגדרת כרכב היברידי. ההגדרה מצוינת ומופיעה ברישיון הרכב כחוק. כמו כן, על פי היצרן, תעודת WVTA ותקנות איחוד האירופי, הדגם מוגדר כהיברידי. דרגות זיהום הרכב מופיעות בכל פרסומי החברה לפי חוק. עקרון הפעולה הינו אלטרנטור דו־תכליתי המוזן מסוללת ליתיום יון V12 המספק כוח וסיוע להנעת הרכב. האלטרנטור הינו המנוע החשמלי המסייע למנוע הבעירה הפנימית ובכך יוצר שני מקורות כוח להנעה (רכב כלאיים). עקרון זה מפורסם ומתואר בקטלוג הרכב”.

Support Ukraine