בינואר 2021 פרסם משרד התחבורה כי "טסלה מגיעה לישראל". קידום הגעת יצרנית רכב חדשה לישראל על ידי המשרד הוא לכאורה אירוע נדיר, כי מדובר בחברה מסחרית לכל דבר ועניין, אבל לפי המשרד להגעה של טסלה היתה משמעות מיוחדת: טסלה היא יצרנית הרכב הראשונה ששיווקה בישראל מכוניות חדשות "מהיצרן לצרכן", כלומר בלי יבואן מתווך. ואכן, בשוק הרכב הישראלי טסלה היתה פורצת דרך.
היצרנית סידרה ליצרנים שרוצים לייבא לישראל מכוניות ישירות, "מסלול זהב" באמצעות אנשי הרגולציה שלה שוידאו שמשרד התחבורה יבטל את רוב הסעיפים שמהווים בעיה ליצרן שרוצה למכור ישירות לישראלים. בהודעת משרד התחבורה ניתן למצוא גם התייחסות נרחבת של אבנר פלור, שמונה ממש אתמול לראש מינהל תשתיות במשרד התחבורה, לפיה אנשיו היו בקשר עם נציגי טסלה והתעדכנו ביכולות הייחודיות של כלי הרכב שלה. בשורה התחתונה, בכל הקשור במחיר, טסלה לא אכזבה: המחירים עלו, ירדו, תנודות במחירים העולמיים תורגמו ישירות לשוק הישראלי - והיצרנית קצרה פירות מכיוון שנכון להיום היא מובילה על יונדאי בשוק הרכב הישראלי.
על הסינים העממיים אגב טסלה לא מובילה, אבל היריבים הסיניים באמת זולים ממנה משמעותית. בזמנו, שרת התחבורה רגב אמרה כי המהלך להבאת טסלה ארצה מיועד ל"הגברת התחרותיות בענף" מכיוון שהחסמים הרגולטוריים בייבוא רכב הוסרו. כלומר, יצרן יכול למכור ישירות לישראלים. טסלה היתה הראשונה, ונכון להיום, שלושה יצרני רכב חשמלי חדשים נמצאים בדרכם לישראל.
NIO הסינית הודיעה שהיא נכנסת לאירופה (כלומר המכוניות יתאימו גם לישראל) עוד בשנת 2021. מגעים ליבואה של NIO התקיימו לפני כשנה וחצי והופסקו, אך לאחרונה זו חזרה להביע עניין בשוק הישראלי ולפי גורמים בענף הרכב, משלחת מטעמה אף צפויה להגיע לארץ בחודשים הקרובים. XPENG גם היא בדרכה ארצה, וגם יצרנית הרכב ZEEKR. המשותף לשלושת היצרניות הוא בחלק מהשווקים מודל שיווק ישיר. כלומר, מודל טסלה של שיווק מהיצרן לצרכן.
לפני כמה שבועות ציין ספירוס פורטינוס, מנהל השיווק של זיקר הסינית בראיון בתערוכת שנחאי כי מודל השיווק באירופה יתבסס על שיווק ישיר לצרכנים ללא מתווכים, אבל ממש היום פורסם בתקשורת העולמית כי בישראל זיכיון השיווק של היצרנית הגיע לידי יוניון מוטורס - יבואנית ג'ילי וטויוטה. זיקר העולמית סירבה להגיב לפרסומים.
מה קורה כאשר מודל המכירה הוא מודל ישיר? רק אתמול ניסה ה-CAAM, ארגון הגג של יצרני הרכב בסין לעצור את קרב ההנחות לרוכשי רכב חשמלי שמתרחש בסין. הוא לא הצליח, זו זירת מלחמה בין יצרני ענק. לעומת זאת, בישראל יש רק יצרן ענק אחד שמוכר לצרכן ישירות.
לשרי התחבורה של ישראל יש היסטוריית הצהרות על הוזלת מכוניות חדשות. ישראל כץ בישר על הוזלה כזאת לפני 13 שנים, מירי רגב הבטיחה בשנת 2021 "הגברת תחרותיות", מה שלא קורה בפועל. נכון להיום טסלה היא עדיין סוג של "תופעה" מבחינת יבואני הרכב שלא ממש נלחמים בה כי היא שחקן בודד ונישתי למדי, וכל אותם נציגים של משרד התחבורה אשר "סללו דרך לטסלה" אינם טורחים אפילו לבדוק כיצד דווקא בישראל שהיא ראש חץ של "מתקפה סינית", מודל המכירה הישירה לצרכנים במחיר אטרקטיבי של הסינים, שהעולם כל כך מפחד ממנו אינו תקף.
ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בנושא מסחרי ומשכך למשרד התחבורה אין נגיעה לדבר. יצרן המעוניין לשווק את תוצרתו באופן ישיר יכול לעשות זאת".
חדשות קשורות