יוארך מתווה שווי השימוש ברכב, יותקנו מצלמות אכיפה על אוטובוסים

לפני שנתיים, 8 חודשים - 13 יולי 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
מטיוטת החוק עולה כי שיטת חישוב השווי תוארך עד דצמבר 2025, וכי מצלמות שיותקנו על אוטובוסים ינציחו רכבים פרטיים הנעים בנת"צ

יבואני הרכב, שמחויבים כיום לפרסם את צריכת הדלק של כל רכב בפרסומיהם הרשמיים, יחויבו גם לפרסם את צריכת החשמל, כך עולה מטיוטת חוק ההסדרים. כיום חייב כל יבואן של כל מכונית חדשה המשווקת בישראל לציין באופן רשמי את נתוני צריכת הדלק ואת הציון הירוק שהרכב מקבל בהתאם לפליטת המזהמים שהוא מייצר.

אולם בעתיד, כך עולה מהטיוטה, יחויבו היבואנים לפרסם גם את צריכת האנרגיה הרשמית ביחידות של קילוואט/שעה. בנוסף נקבע בתקנות, כי שרת האנרגיה קארין אלהרר תקבע בצו כי יהיה מותר לנסוע ולהפעיל רכבים מונעי מימן. כיום כמעט לא משווקים בעולם רכבי מימן - פרט לקומץ דגמים - אך יצרני הרכב מתעתדים לשווק רכבים כאלה בעשור הבא.

נושא חשוב נוסף בטיוטת החוק מתייחס לשווי השימוש לרכב צמוד, שיוארך עד דצמבר 2025 במתווה הקיים. כיום משלמים מחזיקי רכב צמוד בישראל מדי חודש סכום המחושב לפי שיעור של 2.48% ממחיר רכבם (כאשר הוא חדש) - סכום המתווסף לשכר ברוטו לצורך חישוב המס. מתווה חישוב שווי השימוש הקיים מעניק הטבה של כ-1,000 שקלים למי שבוחר ברכב חשמלי או ברכב פלאג-אין הייבריד, והטבה של 500 שקלים למי שבוחר ברכב היברידי.

אולם, כפי שפורסם השבוע ב"כלכליסט", ברשות המסים צפויים להוריד או אפילו לבטל את ההטבה למחזיקי מכוניות היברידיות.

עוד עולה מטיוטת חוק ההסדרים, כי האוטובוסים יצורפו לכלי הרכב נושאי המצלמות הרבים, הנעים בכבישי ישראל. על פי לשון ההצעה, יותקנו בכ-100 אוטובוסים מצלמות שיאתרו נהגים המשתמשים בנתיבי התחבורה הציבורית. מעבר לכך צוין בטיוטה, כי עיריות האוכפות בשטחן עבירות תנועה יקצו 50% מהכנסותיהן מקנסות ל"תפעול, תחזוקה ושיפור" של מערך התחבורה הציבורית.

הרחבת השימוש במצלמות אינה נוגעת רק לאוטובוסים. מהטיוטה מתברר כי תוקם במשרד התחבורה יחידה מיוחדת לאכיפת נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית "שתוסמך לתפעל ולהציב מצלמות למטרת תיעוד של עבירה" וגם להטלת קנסות.

Support Ukraine