בעלי המכוניות החשמליות יכולים לנשום לרווחה: מס הנסועה אינו נכלל בתקציב המדינה. כך עולה מחוק ההסדרים שאישרה הממשלה היום.
לפי ההצעה שנכללה במקור בחוק ההסדרים והיתה אמורה להיכנס לתוקף ב-2026, בעלי המכוניות החשמליות היו אמורים לשלם מס נסועה בהתאם למספר הקילומטרים שנסעו בכל שנה.
מבחינת משרד האוצר, הטלת מס נסועה באופן ספציפי על רכב חשמלי היא בגדר מהלך הגיוני - זאת בשל שיעור מס הקנייה הנמוך אשר מוטל על מכוניות חשמליות ביחס למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית.
כיום על מכוניות "רגילות" בעלות מנועי בעירה פנימית (כולל מכוניות היברידיות) מוטל מס קנייה בגובה 83% שממנו מנוכים סכומים אשר מגיעים עד לכ-16 אלף שקל אשר נקבעים בהתאם לרמת הזיהום שפולט הרכב.
לעומת זאת, על רכב חשמלי מוטל מס קנייה בגובה 20%. בתחילת השנה הבאה יוטל על רכב חשמלי מס קנייה בגובה 35% (עליית מס הקנייה היא פועל יוצא של מדיניות קבועה מראש), ואחרי 2024 תידרש המדינה "לחשב מסלול מחדש", כלומר לקבוע מתווה חדש למס קנייה על רכב חשמלי ועל רכב בכלל.
רק השבוע פרסם משרד האוצר מסמך מפורט בו מציין המשרד את השיקולים שלשיטתו מצדיקים את הטלת מס הנסועה, בהם עלייה בגודש והעובדה שלפי נתוני האוצר הרכב החשמלי אינו יותר נקי באופן גורף (ייצור החשמל גורם לזיהום). ואולם, בפועל כאמור מס הנסועה ירד מהפרק.
עם זאת חשוב לציין כי למרות שמתווה חוק ההסדרים שאושר היום אינו כולל את מס הנסועה, למדינה יש שנתיים שלמות לגבש מתווה להטלת מס על רכב חדש באשר הוא, כולל רכב חשמלי.
עבודת מטה בנושא זה מבוצעת על ידי משרדי הממשלה, ולאחרונה, כך לפי גורמים מקורבים לנושא, מבוצעת בדיקה של היקף הנסועה והשימוש ברכב החשמלי על ידי משרדי ממשלה. כלומר, בכל מקרה, גיבוש של מדיניות מיסוי חדשה לרכב חשמלי יבוצע בשלהי השנה הנוכחית.