המס הנסתר: התייקרות המכוניות החשמליות בינואר תהיה גדולה משחשבתם

לפני שנה, 8 חודשים - 1 אוגוסט 2022, כלכליסט
המס הנסתר: התייקרות המכוניות החשמליות בינואר תהיה גדולה משחשבתם
מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בינואר הקרוב, ויחד איתו תרד תקרת ההטבה. התקרה לרכב חשמלי תרד מ-75 אלף שקל ל-60 אלף, וברכבי פלאג-אין הייבריד תרד מ-40 אלף שקל ל-30 אלף. תקרת ההטבה היא הסכום שעד אליו ניתן לממש את ההטבה, על שאר הסכום ישולם מס כמו ברכבים מזהמים

מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה בינואר הקרוב, אבל זו לא ההתייקרות היחידה שתתרחש. למעשה הרכב החשמלי יתייקר בחודש זה גם מצמצום תקרת הטבת מס הקנייה.

כיום עיקר העיסוק בנושא המיסוי של רכב חשמלי נוגע למס הקנייה שמוטל על הרכב. למדינת ישראל יש מתווה ברור למיסוי רכב חשמלי: גובה מס הקנייה שמוטל על מכוניות חשמליות הוא 10%, וגובה מס הקנייה על רכבי פלאג-אין הייבריד הוא 40%. מס הקנייה יעלה בינואר הקרוב באופן אוטומטי: ברכב החשמלי ל-20% וברכבי פלאג-אין הייבריד ל-55%.

עיקר תשומת הלב מופנה לעליית המס ה"יבשה", אבל עובדה אחת אינה זוכה לאותה תשומת לב: הנמכת תקרת ההטבה. כיום על המכוניות הירוקות שמיובאות לישראל מוטל מס קנייה מופחת, אבל גובה ההטבה שניתנת למכוניות מוגבל בתקרה, כלומר רשות המסים קבעה סכום שמעבר לו כבר לא תינתן הטבת מס. כיום על המכוניות החשמליות שמיובאות ארצה מוטל מס קנייה בגובה 10%, אבל גובה ההטבה מוגבל ל-75 אלף שקל. כלומר אם למשל מכונית חשמלית זכאית להטבת מס שמתבטאת בפועל בגובה 80 אלף שקל, הטבת המס שהמדינה תיחשב תהיה בגובה 75 אלף שקל בלבד. ומה עם יתרת הסכום? לפי רשות המסים: "חישוב המס כאילו מדובר ברכב רגיל, לפי 83% בתוספת מס יוקרה, בניכוי ההפחתות המגיעות ובניכוי סכום תקרת ההטבה". כלומר המס יחושב כמו ברכב מזהם רגיל. 

וכעת לחדשות הרעות: לא זו בלבד שבינואר מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה, אלא גם גובה סכום התקרה המרבי ייחתך. גובה תקרת ההטבה לרכב חשמלי כיום היא 75 אלף שקל, ומינואר הגובה יהיה 60 אלף שקל. כיום גובה ההטבה המרבי לרכב פלאג-אין הייבריד הוא 40 אלף שקל, כאשר מינואר הקרוב תקרת ההטבה תרד ל-30 אלף שקל.

העיתוי של הורדת תקרת ההטבה בינואר לא היה יכול להגיע במועד גרוע יותר. כיום יצרני הרכב החשמלי סובלים ממחסורי חומרי גלם וקשיי אספקה, והתוצאות מורגשות היטב בישראל. גם "מאזן הרכיבים" של המכוניות משתנה בגלל אותם מחסורים: החלקים, הסוללות ועלויות ההובלה מתייקרים. וכך, מטבע הדברים, כאשר מחיר רכב חשמלי על כל חלקיו מתייקר, אזי החלק של מחירו של הרכב שזכאי להטבת המס הולך ומתקרב לסכום התקרה. כלומר אם מכונית חשמלית עולה 160 אלף שקל ומוטל עליה מס קנייה של 10%, החלק היחסי ממחירה שזכאי להטבה הוא 60 אלף שקל, כך שהיא עדיין נכנסת במסגרת תקרת ההטבה. אבל אחרי ההתייקרות אם מחיר הרכב יגיע ל-170 אלף שקל, שמתוכם החלק היחסי שזכאי להטבה הוא 70 אלף שקל, מינואר הקרוב המכונית הזאת כבר לא תוכל לקבל הטבה של 70 אלף שקל במס אלא רק 60 אלף. כלומר ההתייקרות לא תהיה רק בגלל מס הקנייה אלא גם בגלל הנמכת תקרת ההטבה.

מי ייפגע מההתייקרות הכפולה? במקרה של רוב יבואני הרכב קשה לדעת כי שום יבואן לא ימהר לפרט כמה מס הוא משלם למדינה, פרט לטסלה שנוקטת שקיפות ומפרטת ללקוחותיה כמה מס היא משלמת. במקרה של טסלה 3 בסיסית המחיר הוא 180 אלף שקל ללא מס ו-242 עם מס. במקרה של טסלה 3 לונג ריינג' המחיר ללא מס הוא 205 אלף שקל ו-290 אלף שקל כולל מס, כלומר 85 אלף שקל מס. ואילו במקרה של טסלה מודל Y לונג ריינג' המחיר הבסיסי הוא 235 אלף שקל, והמחיר כולל המס הוא 340 אלף שקל. טסלה כמובן אינה המותג היחיד שמשווק בישראל מכוניות חשמליות במחיר של מעל 250 אלף שקל. מחיר ג'נסיס 60 GV חדשה מתחיל ב-295 אלף שקל, אך בג'נסיס לא חושפים כמה מס משלמים הלקוחות. כנראה שגם כאן מדובר במכונית שמגיעה בקלות לגובה תקרת ההטבה. 

Support Ukraine