ועדת הכספים אישרה: מס גודש בגוש דן החל מ-2025

לפני שנתיים, 5 חודשים - 27 אוקטובר 2021, גלובס
ועדת הכספים אישרה: מס גודש בגוש דן החל מ-2025
ועדת הכספים אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שקובעת כי נסיעה ברכב פרטי במטרופולין דן תחויב בתשלום. מטרת החוק היא להוריד את העומס התחבורתי, אך גם להכניס כסף לקופה הציבורית שיממנו פרויקטים תחבורתיים ובהם את המטרו

לאחר סדרה ארוכה של דיונים אישרה ועדת הכספים להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, את הצעת החוק להטלת אגרת גודש על נסיעה ברכב פרטי במטרופולין דן. "מטרתו של חוק זה היא להפחית את גודש התנועה בכבישים, כדי לצמצם את העלות המשקית הגבוהה ואת הפגיעה באיכות החיים ובאיכות הסביבה שכרוכות בו, באמצעות הטלת מס ייעודי בעד כניסה ברכב לאזור גוש דן ויציאה ממנו בשעות הגודש בימי עסקים", נכתב בדברי ההסבר לחוק.

לפי נתונים והערכות שהוצגו לוועדה, המס עשוי להכניס לקופת המדינה כ-1.3 מיליארד שקל בשנה, כאשר לפי החוק חלק מהכסף יועבר לפרויקטים של תחבורה ציבורית, ובהם פרויקט המטרו - הרכבת התחתית של גוש דן.

לפי החוק התעריף שיוטל על נהגים שנכנסים למוקדי הגודש (בפועל מדובר באזורים נרחבים מגוש דן) יהיה בהתאם למיקום הגיאוגרפי שבו הם נמצאים. לצורך כך נקבעו 3 טבעות - פנימית, אמצעית וחיצונית. בין השעות שש וחצי בבוקר ועד עשר בבוקר כשכיוון הנסיעה הוא למוקד הגודש (ממזרח למערב) התשלום בטבעות האמצעית והפנימית יעמדו על 10 שקלים (כל אחת) ואילו בחיצונית חמישה שקלים. בשעות שלוש אחר הצהריים ועד שבע בערב לשני הכיוונים התעריף יעמוד על חמישה שקלים בטבעות האמצעית והפנימית ו-2.5 שקלים בטבעת החיצונית. יצוין כי בעתיד רשות המסים תעדכן את התעריפים לאור בדיקה של מהירות הנסיעה, לפי מפתח מסוים, כאשר את האחריות לקביעת מדדי המהירות תהיה באחריות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. השימוש בפרמטר של המהירות נועד לבחון את יעילות מס הגודש בהקטנת העומסים.

אופנועים ורכבי חירום ישארו בחוץ, מוניות ישלמו 50%

במהלך הדיונים על הצעת החוק בוועדה הוחלט לפטור אופנועים ממס הגודש, וכן רכבי חירום והצלה. אחרי ויכוחים רבים בנוגע למוניות הוחלט כי הן ישלמו 50% מהתעריף, כאשר המס יתגלגל לנוסעים, כך שהוא יתווסף בסוף הנסיעה באופן אוטומטי למחיר הנקוב במונה. נהגי משאיות, כך הוחלט, ישלמו תעריף כפול.

בניגוד לטיוטת החוק המקורית לפיה מועד כניסת האגרה לתוקף נקבע למרץ 2024, בדיון האחרון, הוחלט לדחות את המועד בשנה, קרי האגרה תיכנס לתוקף והגבייה תתחיל רק החל ממרץ 2025. אלא שיתכן כי גם מועד זה יידחה, שכן בחוק קיים סעיף לפיו שרי האוצר והתחבורה יכולים, בהסכמה ביניהם לדחות את המועד בשנה נוספת קרי לתוך 2026.

היישום של האגרה יבוצע על ידי חברה ממשלתית או חברת בת ממשלתית. בין תפקידי החברה יהיו תכנון, הקמה, תפעול ואחזקה של אמצעים שנדרשים לגביית המס, לרבות מערך שערים שיהיו פרוסים לאורך שלוש הטבעות, ומערך שילוט ומצלמות שיסייעו בניטור הרכבים.

בסיום הדיון אמר יו"ר הוועדה אלכס קושניר, כי מדובר ב"חוק מאוד מורכב. עבדנו עליו במשך 4-5 דיונים וכן בהרבה פגישות עבודה והיה כאן לאורך כל הדרך דיונים מאוד עניינים". קושניר גם הודה לחברי הכנסת ולצוותים המקצועיים שלקחו חלק בדיונים ובשינויים שנכנסו לחוק במהלך דיוני הוועדה.

Support Ukraine