
יוסי דיין, מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, שלח השבוע מכתב לאילן רום, מנכ"ל משרד האוצר, בו קרא לו שלא להעלות את מס הקנייה על רכב חשמלי. הסיבה לכך, לטענתו, היא שהענף נמצא במצוקה, לאחר שהשנה נרשמה ירידה חדה ברכישת רכבים חשמליים.
מכתבו של דיין הופץ על ידי דוברות המשרד, והוא כנראה לא יהיה האחרון מסוג זה, כשסביר להניח שבשבועות הקרובים גורמים נוספים ישלחו מכתבים פומביים למשרד האוצר נגד המהלך, כדי להצטייר כמי שנאבקים בהתייקרות הרכב החשמלי.
נזכיר כי לפני כשבועיים פרסמה רשות המסים להערות הציבור צווים לקביעת המיסוי החדש על רכב חשמלי, לפיהם מס הקנייה יעלה מ-45% ל-52%, ותקרת ההטבה תרד מ-35 אלף שקל ל-30 אלף שקל. כלומר, מס הקנייה יעלה, ובמקביל ירד הסכום המירבי שניתן לקבל כהטבה בערכו הכספי של מס הקנייה. בשבועות הקרובים יתקיימו בנושא דיונים בוועדת הכספים של הכנסת.
מה הוביל לירידה במכירות הרכב החשמלי בישראל, שבה השתמש דיין כנימוק נגד העלאת המס? אם התשובה היא "מחיר גבוה" מדובר בטעות: לזכותה של שנת 2025 יאמר שמדובר בשנה של ירידות מחיר, ספציפית של רכב חשמלי, ויש לכך לא מעט סימוכין בשטח. ראשית, במישור של שיווק ישיר, יבואני הרכב הציגו במהלך החודשים האחרונים דגמים חדשים במחירים שהם ללא ספק אטרקטיביים ביחס למה שהיה: לג'אקו יש רכב כביש שטח שעולה כ-150 אלף שקל. גם לצ'אנגאן יש כזה רכב. לאורה - מותג שהסחורה שלו הגיעה אפילו לכ-170 אלף שקל יש כעת גרסה חדשה, שעולה כ-140 אלף שקל.
לצד אלה, 2025 היא שנה שמאופיינת יותר מהכול במבצעי הנחות והטבות שספק אם יחזרו: כיום ברוב המכוניות החשמליות הסיניות מחיר המחירון הרשמי נחשב לנקודת פתיחה בלבד, שמובילה להנחות שמגיעות לפעמים לכ-15% מערך הרכב במכירה ישירה מהיבואן. עיון רק במבצעים מהשבועות האחרונים מעלה מבצע הנחות של ג'ילי וזיקר לעמיתי חבר, מבצע סוף שנה של BYD, מבצע בצ'רי ומבצע באקספנג - וזה בחודש אחד בלבד שאפילו לא הסתיים. לצד אלה יש מבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר", שבמקרים מסוימים מורידים אפילו 20% ממחיר הרכב החשמלי לאחר מיקוח.
בנוסף לאלה, השנה היא שנת פריחתם של המשווקים האלטרנטיביים, כלומר מגרשי מכוניות, במיוחד בצפון, שם ניתן להשיג מכוניות חשמליות במחירים שבמרכז הארץ לא ישמחו לחשוף. הסיבה לכך ברורה: בשנה שעברה יבואני הרכב הצטיידו בעשרות אלפי מכוניות חשמליות, בעיקר סיניות, לקראת עליית מס הקנייה בתחילת 2025. השנה קשה למכור אותן - ולכן ההנחות. אם המחירים ירדו, מדוע קשה למכור את המכוניות? הסיבות מגוונות: לקוחות שאינם בעלי אמצעים לא יכולים לטעון את הרכב בביתם, מה ששולח אותם להשתמש בעמדות הטעינה הציבוריות והיקרות יותר, ירידות הערך אשר נובעות בין היתר ממבצעי המכירות המרובים מרתיעות את הקונים מאיבוד ערך של 20% בשנה. עוצמתו של המרוץ הטכנולוגי בין יצרני הרכב הסינים מבהירה לצרכנים שמה שהם קונים עכשיו עלול להיות מיושן בעוד חצי שנה, ושמועות על מחסור בחלפים ותקלות שלא תמיד מטופלות ביעילות נפוצות בקרב בעלי הרכבים - מה גם שההוזלות של יבואני הרכב עצמם לא ממש נוטעות ביטחון בקרב הצרכנים. אחרי הכול, למה לרכוש מכונית היום אם יתכן שמחירה יירד עוד בקרוב?
כעת חזרה למכתבו של דיין, שהמסרים בו לבטח יהודהדו על ידי גורמים נוספים בשבועות הקרובים: דיין טוען כי השנה חלה ירידה ביבוא של רכב חשמלי ושהשנה חלה ירידה בשיעור הרכש של הרכבים האלה. שתי עובדות נכונות, אבל מי שאחראי ליבוא ובעקיפין גם לרכש הוא יבואני הרכב. באשר ליבוא - יבואני הרכב עדיין מוכרים השנה את מלאי המכוניות שיוצרו בחלקן בשנת 2024 - ובחלק מהמקרים ללא הצלחה יתרה. אין להם סיבה לייבא יותר רכבים בשנת 2025 כשאין להם קונים. יבוא רכבים ב-2025 לא צפוי לרדת, למרות שאין הרבה קונים. הסיבה היא שמס הקנייה צפוי לעלות בינואר 2025, והמס ב-2024 היה 45%. שיעור המס צפוי לעלות, ולכן היבואנים לא מצפים לירידה בייבוא.
ובאשר לירידה אפשרית במכירות בגלל עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי - דווקא ביוני 2023 – זמן רב לפני העליות הנוכחיות במס הקנייה היה זה דווקא ערן יעקב, דאז מנהל רשות המסים שאמר בדרך אגב בפודקאסט כי "חלק מהטבות המס על רכבים חשמליים לא מגולגלות לצרכנים". קביעתו הזהירה של יעקב הודהדה גם בדיון בוועדת הכספים בנושא מתווה מס הקנייה שהתקיים בתחילת החודש. בדיון ציין יו"ר ועדת הכספים חנוך מילבצקי כי: "רכב חשמלי בישראל נחשב יקר, האם אכן הטבות המס מתגלגלות לצרכנים? צריך לשקף את עלות הרכב ליבואן בקיזוז הטבת המס ולהבין מה היצרן מרוויח והאם יש כאן תמריץ".
מילבצקי ויעקב מציפים בעיה מוכרת, שספק אם תעלה בכל המכתבים הקוראים (ועוד יקראו) לעצירת עליית מס הקנייה: אף אחד לא יודע מהו נתח הרווח של יבואני הרכב. מסמכי עסקאות שהוצגו בשבועות האחרונים בפני "כלכליסט" על מכירות של רכבים חשמליים שיבואני הרכב מכרו לסוחרים מצביעים על נתחי רווח נאים לסוחרים, בהיקף של עשרות אחוזים – וסביר להניח שלא תמיד מדובר ברכבים שנמכרו לסוחרים בהפסד.
בל נשכח שבשנים האחרונות מחירי הסוללות לרכב החשמלי ירדו, שיתכן שאוניות גל נוע (שינוע רכב) ישובו לאילת, מה שיוזיל את עלויות השינוע, שיצרני הרכב הסינים עתידים לייצר באירופה, מה שיוזיל את השינוע - ועוד. האם המכתבים הבאים שיקראו למשרד האוצר לבטל את עליית מס הקנייה על רכב חשמלי יתייחסו לפיל שבחדר? שהוא רווחי היבואנים על המכוניות החשמליות, שאולי הם מוצדקים ואולי לא. וכן העובדה שלעת עתה לא ברור האם המחירים הגבוהים שעליהם מלינים נובעים משיעור רווחיות גבוה או באמת ממסי קניה? סביר להניח שמדובר בסוגיה ששולחי המכתבים ימנעו ממנה כמו מאש, ולכן אחד הכלים החשובים ביותר למלחמה אמיתית בהאטת חדירת הרכב החשמלי בישראל לא יבוא לידי ביטוי.
חדשות קשורות