כבר לא "חוטפים" טסלות ב-200 אלף שקל: שוק החשמליות המשומשות חוזר לשפיות

לפני שנה, 9 חודשים - 14 ינואר 2023, כלכליסט
כבר לא "חוטפים" טסלות ב-200 אלף שקל: שוק החשמליות המשומשות חוזר לשפיות
שחרורים המוניים מהמכס, מציאות כלכלית משתנה, הגעת מכוניות סיניות מתחרות ומחירים שיורדים לרמות שפויות ומשדרים אופטימיות זעירה - אבל רק לעשירים: כך ייראה השנה שוק המשומשות החשמליות בישראל

"טסלה 3 למכירה, במצב מעולה עם עשרת אלפים קילומטר, לא זז מילימטר במחיר". מודעות מכירה מסוג זה היו נפוצות מאוד במחצית הראשונה של השנה שעברה, כשהמשותף להן היה מסר ברור: בעלי המכונית החשמלית רכש אותה, נסע בה בכבישי ישראל, נהנה ממנה וצפה בהנאה בהעלאת המחיר הרשמי של המכונית – כשמיצה את הרכב מכר את המכונית, לפעמים במחיר יותר גבוה ממחירי הרכישה. העובדה שזמני האספקה של החשמליות הלכו והתארכו לא תרמה, ובחלק מהמקרים בעלי מכוניות חשמליות מכרו את "הזכות לקבל חשמלית" כפי שהיה בשנות ה-80 עם רוכשי סובארו ישנות. 

כל זה נכון ויפה עד לשנת 2023. כעת נושבות בשוק המשומשות החשמליות רוחות חדשות, ומכוניות חשמליות "עממיות" שמחיריהן עומדים על 200 אלף שקל ומעלה כבר ממש לא נחטפות תוך דקות. כך, בבדיקת לוח המודעות עולה שלפתע בעליהן של טסלות ואיוניק 5 שמעמידים את מכוניתם למכירה בליווי הצהרות על אי התפשרות במחיר - דווקא כן מתפשרים. המחירים הגבוהים להחריד שמתפרסמים במודעה הראשונה מוחלפים תוך שבוע במחירים חדשים – בשוק יש מצב חדש שמתרחש לראשונה מאז שהמכוניות החשמליות החלו להיכנס לשוק הישראלי לפני כשנה.

התופעה החדשה של ירידה בביקושים לחשמליות משומשות אינה ייחודית למדינת ישראל, אבל לשוק הישראלי יש כללים משלו. לפי מחקר שערכה רויטרס לפני כמה שבועות, המחיר הממוצע של טסלה משומשת בחודש יולי האחרון היה 67 אלף דולר, בנובמבר המחיר לפתע ירד לממוצע של 55 אלף דולר. מדוע? בגלל כניסת מתחרות חדשות, בגלל מבצעי מכירות, בגלל טרללת הטוויטר של מאסק וגם בגלל המצב הכלכלי. אבל טסלה היא רק "חצי דוגמה" בגלל שיש לה נסיבות משלה. 

בישראל המצב הרבה יותר מורכב, אבל קשה שלא לחוש שינוי. בבואנו לבחון את מחיריהם של דגמי חשמליות ששיווקן בישראל החל אשתקד, אנו מגלים עובדה מרתקת: מכוניות חשמליות עממיות שומרות על ערכן בצורה מרשימה. למשל, מודל 2021 של ג'ילי ג'יאומטרי C שווה היום 122 אלף שקל. בחודש שעבר? אותו הדבר. גם באוקטובר. למעשה המחיר של הג'ילי רק עלה: ביולי שוויה במחירון היה 121 אלף שקל, אבל במקרה של החשמליות היקרות יותר המצב שונה. טסלה היא דוגמה מצוינת. במחירון ינואר מחיר טסלה 3 לונג ריינג' מודל 2021 עמד על 237 אלף שקל במחירון לוי יצחק - מחיר שהציג ירידה של 3,000 שקל - אחרי שהמכונית שמרה על ערכה במשך 3 חודשים, ומחירה היה 240 אלף שקל. מחיר אותה טסלה במחצית השנה היה 239 אלף שקל. ירידת המחיר בינואר אינה ייחודית לטסלה, למרות מבצעי המכירות. יונדאי איוניק 5 סופרים בסיסית מודל 2021 שווה היום במחירון לוי יצחק 174 אלף שקל, אחרי שבחודש שעבר הייתה שווה 178 אלף שקל. בנובמבר היא הייתה שווה 180 אלף שקל, ובמחצית השנה אותה איוניק הייתה שווה 174 אלף שקל במחירון. כלומר, דגמי החשמליות הבכירים יותר חווים לפתע ירידת ערך.

למה זה קורה? מדוע החשמליות העממיות הבכירות מתחילות לפתע לאבד ערך, ועוד בשנה חדשה? ראשית, המצב הכלכלי משתנה. ההלוואות הופכות יותר יקרות והלקוחות כבר לא מסתערים על כל מכונית חשמלית שנקלעת לדרכם. מעבר לכך, שוק המשומשות בכללותו נכנס למגמת האטה בחודשים האחרונים - אז, כיצד מכוניות ג'ילי לא איבדו ערך בכלל בעוד המכוניות של יונדאי וטסלה כן איבדו? ההסבר לכך  מורכב: ראשית, לשוק הרכב הישראלי הגיעו חלופות זולות, ולא כל הלקוחות חייבים שהמכונית תהיה טסלה או יונדאי. במקרים אלה, חדירת סיניות "טכנולוגיות" כמו ה-ATTO3 של BYD עושה את העבודה, ופוגעת במכירות טסלה או יונדאי בשוק המשומשות. בנוסף, שוק הרכב הישראלי עבר בחודשים האחרונים הצפת דגמים: טסלה ייבאה ארצה אלפי מכוניות, היקף מסירות ג'ילי בישראל עבר את 6,000 היחידות בשנה, מספר המכוניות ש-BYD העלתה על כבישי ישראל תוך שלושה חודשים היה גדול מ-3,000 יחידות - מספר שבהחלט יכול להבהיל את המתחרים, ויותר מהכל: מכוניות חשמליות מתנהגות מבחינת השוק כמו שוק האלקטרוניקה. כלומר, אם יש מוצר איכותי של יצרן גדול מוכר ומערבי (או קוריאני) אז יש גם מוצר סיני שעושה את אותה הפעולה רק בד"כ בזול יותר. חלק מהלקוחות לא מבחינים בדקויות שבאיכות המערבית, והיצרן המערבי נאלץ להוריד מחיר כדי להתחרות בסינים. יבואני הרכב של טסלה, יונדאי וקיה, לא יורידו מחיר, בטח לא של רכב חדש, אבל אם חשמלית של טסלה עולה 200 אלף שקל כמשומשת, יש לא מעט לקוחות שמבחינתם מכונית של BYD יכולה לעשות בדיוק את אותו הדבר, אם כי כמובן ללא שורה ארוכה של יתרונות שמציעה טסלה 3.

כרגע שאלה אחת עודנה תלויה באוויר: מה יקרה בחודש הבא? יבואני הרכב הודיעו בתחילת השבוע על התייקרויות של דגמים רבים, והחשמליות אינן יוצאות דופן. מחיר החשמליות לרוב לא זינק באלפי שקלים כפי שקרה במכוניות הבנזין, אלא בכמה עשרות אלפי שקלים. כאשר מחירו של רכב חדש מזנק בצורה כזאת, מחירו כרכב כמשומש מושפע. ייתכן שמחירון פברואר ישקף כבר את עליות המחיר של ינואר, אבל הפעם התהליך לא יהיה פשוט: כוחות השוק שהוזכרו קודם יפעלו. כלומר, גם אם איוניק 5 או טסלה יתייקרו באלפי שקלים במחירון, עדיין תימצא מכונית סינית עממית שיכולה להגיע מנקודה א' ל-ב' עם פחות תדמית, אבל עם לא פחות יעילות. המצב הכלכלי כנראה לא ישתפר בחודש הבא, שלא לדבר על עליות הריבית. בפועל, בישראל החל תהליך מאוד מעניין בשוק החשמליות המשומשות - תהליך מבורך של חזרה לשפיות. האם הוא יימשך? בחודשים הקרובים נדע.

Support Ukraine