שוק המכוניות המשומשות, שבימים אלה סובל מקיפאון מתמשך, עומד בפני מכה נוספת: רשות המסים תשנה את אופן החישוב של המס אשר מוטל על "עסקאות הפרש" בענף הרכב המשומש. כך עולה ממסמך של רשות המסים שנשלח אתמול לעוסקים בתחום.
בענף הרכב המשומש מקובל לבצע לעתים "עסקת הפרש" שבה הקונה והמוכר מסכמים "עסקת הפרש" - בה הלקוח מוסיף סכום מסוים על המחיר של מכוניתו הקיימת - ומקבל מכונית אחרת במקומה. הסכום שמשקף את ההפרש בין המכוניות אינו משקף תמיד את ערכן האמיתי של המכוניות אשר מעורבות בעסקה, לפחות לא אם הצדדים בעסקה מעוניינים להונות את רשויות המס.
כך למשל יכול להיווצר מצב שבו קונה שמחזיק במכונית אשר שווה 50 אלף שקל מעוניין לרכוש מכונית ששווה 100 אלף שקל. לאחר משא ומתן המוכר והקונה יסכמו על עסקת הפרש בגובה של 45 אלף שקל, ובספרים ירשם שהקונה קיבל מחיר מחירון מלא עבור מכוניתו - כלומר המכונית החדשה לא נמכרה ב-100 אלף שקל, אלא בפועל ב95 אלף שקלים. אפשרות אחרת היא שניתן גם לסכם על עסקת הפרש בסכום גבוה יותר, כלומר המכונית החדשה תימכר במחיר 105 אלף שקל - סכום שאינו משקף את ערכה האמיתי של המכונית.
כעת כאמור עושה רשות המסים סדר בעסקאות ההפרש. עפ"י המסמך העוסק ב"אופן הטיפול בעסקאות תיווך או מכירת רכב פרטי, אופנוע או טרקטורון משומש", הרשות קובעת שהחבות במס תהיה על ההפרש שבין מחירו של הרכב בעת מכירה למחיר הרכב בעת רכישה ותחול על כל רכב בנפרד.
כלומר, בעוד שעד כה הוציאו סוחרי רכב חשבונית על ההפרש - כעת יחויבו הסוחרים להוציא חשבונית גם על העסקה שבה הם רוכשים את הרכב הישן של הלקוח - וגם על העסקה שבה הם מוכרים את הרכב החדש ללקוח. המשמעות: לא ניתן יותר לקבוע "סכום הפרש" ולתאם סביבו את מחירי המכוניות.
עוד קובעת רשות המסים כי במידה ובעסקה נקבע מחיר רכב שלישי (כלומר אין תוספת של כסף), עדיין יש להוציא חשבוניות ומחיר העסקה ידווח כ"אפס".
שוק המכוניות המשומשות החל להתעורר במהלך השבועות האחרונים לאחר משבר הקורונה: הסיבה העיקרית היא חששם של ישראלים רבים מפני נסיעה בתחבורה ציבורית, מה שגורם להתעניינות מחודשת במכוניות זולות.
חדשות קשורות