היקף העסקאות של מכוניות משומשות ירד, היקף החשמליות שולש

לפני שנה, 11 חודשים - 12 מאי 2022, כלכליסט
היקף העסקאות של מכוניות משומשות ירד, היקף החשמליות שולש
נתוני משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט" מצביעים על ירידה של 4% בעסקאות המכירה של מכוניות משומשות בישראל בשליש הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בקרב שוק המשומשות החשמליות - חל זינוק של כ-300%

שוק המשומשות החשמליות לוהט, כך עולה מנתונים של משרד התחבורה שהגיעו ל"כלכליסט", ומסכמים את היקף העסקאות למכירת מכוניות משומשות בישראל בשליש הראשון של שנת 2022, בהשוואה לשליש הראשון של 2021.

על פי הנתונים, סך עסקאות המכירה של מכוניות משומשות בישראל בשליש הראשון של השנה עמד על 373,917 עסקאות. נתון זה מתייחס למכוניות היברידיות, דיזל וכמובן בנזין. לעומת זאת, בשליש הראשון של 2021 בוצעו בישראל 389,904 עסקאות, כלומר מדובר בירידה של 4% לעומת 2021. 

עם זאת, היקף עסקאות המכירה של מכוניות משומשות חשמליות (כלומר לא הייבריד ולא פלאג-אין הייבריד אלא רק חשמל) זינק באופן מרשים. במהלך השליש הראשון של שנת 2021 בוצעו בישראל רק 388 העברות בעלות למכוניות חשמליות. לעומת זאת – בשליש הראשון של שנת 2022 בוצעו בישראל 1,274 עסקאות בהן הועברה בעלות על מכונית חשמלית - עלייה של מעל 300%. 

יש להדגיש, שנת 2021 היתה השנה הטובה ביותר שתועדה אי פעם בשוק הרכב המשומש בישראל, בין היתר בגלל מחסור במכוניות חדשות. המחסור לא נרגע, אבל שוק המשומשות כן חווה סוג של חזרה לשפיות, מה שמסביר את הירידה המתונה יחסית בהיקף העסקאות במהלך הרבעון הראשון של 2022. 

העלייה המשמעותית בהיקף עסקאות מכירת הרכב החשמלי יכולה להיות תלויה במספר גורמים. ראשית, ברבעון הראשון של 2021 דגמי מכוניות חשמליות רבים כלל לא נמכרו בישראל. טסלה, ג'ילי, סקאיוול ויצרניות רכב אחרות לא שיווקו את מרכולתן בארץ, ולכן טבעי שבשנת 2022 - כאשר יצרני הרכב החשמלי כבר נמצאים בישראל - חלק מן המכוניות מגיע לשוק המשומשות. שנית, נתוני משרד התחבורה אינם חושפים כמה מן המכוניות החשמליות אשר החליפו ידיים הן מכוניות של טסלה – אבל מאז הגעת היצרנית לישראל קיים שוק ערני במיוחד של מכוניות טסלה מיד שנייה אשר תופס ככל הנראה חלק נאה מעוגת העברות הבעלות. ושלישית, עובדתית בשטח, הזינוק המרשים בהיקף עסקאות היד השנייה על רכב חשמלי מעיד על נכונות של צרכנים לעבור לראשונה לרכב חשמלי, הגם שמדובר ברכב חשמלי שאינו חדש מהניילון.

Support Ukraine