דווקא בקורונה: מצלמות הנת"צ של עיריית ת"א הכניסו סכום שיא לקופה

לפני 3 שנים, 6 חודשים - 8 יוני 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
מצלמות אכיפת החניה והנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב עבדו שעות נוספות בתקופת הקורונה והניבו מעל 180 אלף דו"חות שכל אחד מהם העשיר את קופת העירייה ב-500 שקל; בעירייה אומרים: ללא אכיפה - הנת"צים ייסתמו

מצלמות אכיפת החניה והנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב הניבו לקופת העירייה בשנה שעברה לא פחות מ-107 מיליון שקל, כך עולה מנתונים של עיריית תל אביב שהגיעו לידי "כלכליסט". בפועל מדובר בשיא אכיפה של כל הזמנים עבור העירייה וזאת בשנה בה הקורונה השתוללה ואילצה חלק ניכר מאזרחי ישראל לוותר על המכונית ועל יציאה מהבית בכלל.

נתיבי התחבורה הציבוריים הם אחד הפתרונות לבעיית הפקקים והעומס בכבישי העיר, ואמורים לשפר את המצב באופן דרמטי; ללא אכיפה, אומרים בעירייה, בעיית הפקקים תחמיר והנת"צים ייסתמו בכלי רכב פרטיים.

בשנת 2015 אישרה ועדת הכלכלה הצעת חוק של שר התחבורה דאז ישראל כץ, שקבעה כי עיריות יוכלו לאכוף באמצעות המצלמות עבירה אחת בלבד: נסיעה וחניה בנתיב תחבורה ציבורית.

עיריית תל אביב מפעילה שני סוגים של אמצעי אכיפה: מצלמה נייחת (58 כאלה פזורות ברחבי העיר) ומצלמה ניידת אשר מותקנת ברכב סיור של העירייה שמפטרל ברחובות ראשיים בהם קיים נתיב תחבורה ציבורית ומצלם את הרכבים החונים בצידי הדרך. הצילום מבוצע בלי שהפקח ייצא מן הרכב או יתעמת עם הנהג.

נתוני העיריה כאמור מוכיחים כי 2020 היתה שנת שיא: בשנה זו הפיקה עיריית תל אביב 180,032 דו"חות שכל אחד מהם העשיר את קופתה ב-500 שקל – כלומר מעל 107 מיליון שקלים אשתקד. בשנת 2019 עיריית תל אביב הפיקה 161,256 דו"חות שהכניסו לקופתה כ-83 מיליון שקל ואילו בשנת 2018 הפיקה עיריית תל אביב 160,605 דוחות בגין נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית – שהכניסו לעירייה מעל 80 מיליון שקל שקל.

מצלמות אכיפת הנת"צ מצטרפות לעוד מספר סוגים של מצלמות אכיפה שפרוסות ברחבי ישראל ומשמשות לצרכים שונים. בחלק מן המקרים – למשל מערכת "עין הנץ" שמטרה היא בטחונית – אבל במקרים כמו של מצלמות א 3 מדובר במנגנון אוטומטי לאכיפת נהיגה במהירות מופרזת, שמכניס גם הוא בתורו מאות מיליוני שקלים לכיסה של המדינה.

במקרים אחרים מדובר במצלמות שמיועדות לאכוף נסיעה ב"נתיב פלוס" אם כי מצלמות אלה עדיין אינן מייצרות דו"חות. ל"כלכליסט" נודע כי בעיריית תל אביב עתידים אף להרחיב את היקף השימוש במצלמות אכיפה, אך לא בנתיבי תחבורה ציבורית בכביש, אלא דווקא ככל הנראה בנתיבי אופניים.

Support Ukraine