+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1260, סה"כ - 23112

מס על כל טעינה? מה יעשו באוצר כששוק הרכב החשמלי בישראל יתפוס נתח משמעותי

16 פברואר 2021 - גלובס

Illustration

מכירות כלי הרכב החשמליים באיחוד האירופי שילשו את עצמן ב-2020. ישראל ניצבת על סף שינוי בתחום, במיוחד לאור הזינוק במחירי הנפט, ובמשרד האוצר עשויים לשלוף "תוכניות מגירה" למיסוי רכב חשמלי: מס על חשמל לטעינה, אגרת רישוי מוגדלת ומס נסועה לפי ק"מ

שוק הרכב האירופי הוא אחד השמרנים והיציבים ביותר בעולם. שינויים משמעותיים מתרחשים בו על פני זמן ממושך, לעיתים עשורים שלמים. אבל ב-2020 עבר השוק הזה ניעור מהיר מהמסד עד לטפחות. לא רק שהוא איבד כמעט רבע מהמכירות שלו אלא שתמהיל המכירות המסורתי שלו השתנה בצורה קיצונית.

הדיזלים ירדו בחדות ואילו הנתח של כלי הרכב החשמליים נטו, לא כולל רכבי פלאג־אין, זינק מ-2% ב-2019 ל-6%. במדינות מובילות כמו גרמניה, בריטניה וצרפת אף הגיע לכ-9% מכלל המכירות.

השינוי נובע משני תהליכים. הראשון הוא הצבת תקרה נמוכה לממוצע פליטת הפחמן הדו חמצני של מותגי הרכב שמשווקים באירופה. בגללה נדרשים בימים אלה לא מעט יצרנים לשלם קנסות של עשרות עד מאות מיליוני אירו על חריגות. הדרך המהירה ביותר שעומדת לרשות כל היצרנים כדי להוריד את ממוצע הפליטה שלהם, היא "לחשמל" את צי הדגמים.

התהליך השני הוא משבר הקורונה, שאילץ את רוב המדינות הגדולות באיחוד לאמץ "תוכניות המרצה לתעשיית הרכב" ובראשן הגדלה משמעותית של הסובסידיות לכלי רכב חשמליים. התוצאה היא מבול של דגמים חשמליים חדשים, שכבר זורם לשוק ויגיעו גם אלינו. ב-12 עד 16 החודשים הקרובים צפוי היצע הדגמים החשמליים בשוק הרכב הישראלי לחצות את רף ה-20 דגמים - לעומת כשלושה לפני שנתיים - שיתחרו על פלחי שוק שונים.

למגמת "החשמול" של השוק המקומי תורם כמובן גם "אפקט טסלה". משלוח ראשון של מאות מכוניות מדגם טסלה 3 עושה בימים אלה את דרכו מארצות הברית לנמל אנטוורפן משם ישולחו לישראל. כמעט כולן כבר נמכרו מראש ללקוחות פרטיים, שרובם כלל עוד לא ראו טסלה 3 בעיניהם.

צבר ההזמנות של טסלה נמשך עד לרבעון השלישי ומעבר לו וזה עוד לפני תחילת השיווק לציי רכב, שמזרימים כיום מאסה של הזמנות. עיקר הביקוש מגיע ממגזר הייטק, אבל אפילו המגזר הממשלתי מגלה עניין.

השאלה הגדולה היא האם פלח הרכב החשמלי, שבשנה החולפת תפס סביב 0.8% משוק הרכב בישראל, עתיד ליישר קו עם המגמה האירופית ולהפוך לחלק משמעותי כולל שוק המיינסטרים. התשובה תלויה במידה רבה בהתפתחות של שני כוחות מנוגדים בחודשים הבאים - מחירי הדלק בעולם ותגובת המיסוי של משרד האוצר.

מחירי הנפט: רוח גבית לחשמול

הציבור הישראלי התרגל בשנה החולפת למחירי דלק אטרקטיביים בחסות משבר הקורונה, אבל נראה שהתקופה הזו היא כבר היסטוריה. בין נובמבר 2020 לפברואר 2021 עלו מחירי הנפט בקצב מואץ והתייצבו סביב 61 דולר לחבית נפט מסוג ברנט. בשבועיים האחרונים בלבד טיפס המחיר בכ-10% למרות הסגרים המתמשכים באירופה, הסגרים החוזרים בסין והמשך הקיפאון בתעופה הבינלאומית.

התחזיות הגלובליות העדכניות (ינואר 2021) ביחס למגמת מחירי הנפט בשנה הקרובה מצביעות על סבירות גבוהה להמשך העלייה במחירי הנפט הגולמי ותזקיקיו (בנזין בעיקר) ונעות סביב שלושה תרחישים:

בתרחיש האופטימי, שצופה התגברות מהירה על משבר הקורונה (חיסונים) וחזרה של הכלכלה הגלובלית לרמות קרובות לאלה של 2019, צפוי המחיר של חבית נפט מסוג "ברנט" להגיע לכ-70 דולר לקראת סוף השנה. רמה שבה מחיר ליטר בנזין בישראל ינוע סביב 6.2-6.5 שקלים לליטר.

בתרחיש הפסימי, שצופה התעצמות של הקורונה, צפוי מחיר חבית נפט להתייצב סביב 40 דולר, ולשקף מחירי דלק קרובים לאלה שהיו כאן בשיא המשבר, בסביבות 5 שקלים לליטר. התרחיש "האמצעי" צופה התייצבות סביב 60 דולר לחבית בסוף 2021.

בישראל אמנם מוטל על הבנזין והדיזל בלו גבוה וקבוע, שמתפקד בתור "בלם זעזועים פסיכולוגי" ומשכך חלק מהתנודות החדות במחירים העולמיים. אבל עדיין קיים קשר בין מחירי הבנזין לבין הביקוש לרכב חשמלי. דלק יקר שולח את הלקוחות לחפש תחבורה אישית חסכונית יותר או תחליפית לבנזין. לפיכך, הזינוק במחירי הנפט, אם אכן יימשך או יתייצב בחודשים הבאים על הרמה הנוכחית של 60-70 דולר לחבית ויותר, עשוי לספק "רוח גבית" עזה לקצב האימוץ של רכב חשמלי בישראל ב-16 החודשים הבאים.

הדחיפה תורגש במיוחד במגזר ציי הרכב, שאחראי לכ-40% מרכישות הרכב השנתיות בישראל. שם מגלים רגישות רבה להוצאות הדלק, בשל היקף הנסועה הגדול יותר משמעותית של רכבי הציים וכן בשל מספרם.

בהקשר זה צריך להוסיף שהמכוניות ההיברידיות, שהן כיום הפתרון הנפוץ של ציי הרכב בישראל להפחתת עלויות הדלק, עתידות לאבד במהירות את האפקטיביות שלהן. החל מינואר 2021 הן כבר נושאות מס קניה בשיעור של 50%, עלייה שכרגע עוד לא מורגשת בשל שער השקל הנמוך והמלאים הגדולים שנרכשו לפני עליית המס. אך היא תורגש בהמשך ותורגש שבעתיים ב-2022 כאשר מס הקנייה על רכב היברידי יהיה זהה לחלוטין לזה של רכבי בנזין. בקיצור, עוד דחיפה לכיוון רכב חשמלי.

האצבע של האוצר על מתג הכיבוי

מול הדחיפה העזה לעבר "חשמול" מצד הנפט, ניצב משרד האוצר. ההכנסה השנתית ממיסוי רכב עומדת על כ־40 מיליארד שקל, והאוצר מעריך שאובדן המיסים כתוצאה ממעבר לרכב חשמלי יעמוד על כ־1.3 מיליארד שקל בשנה בממוצע עד 2025.

מנקודת המבט של האוצר רכב חשמלי הוא "משמיד ערך פיסקאלי" מסוכן. הוא מגלם בתוכו הטבה של עשרות אחוזים במס הקנייה ביחס לרכב בנזין ומקטין את ההכנסות משווי השימוש החודשי (הנחה של אלף שקל). 

בנוסף הוא מקטין דרמטית את ההכנסות מהאגרה השנתית, שכיום עומדת ברכב חשמלי על כ-540 שקל בלבד - אלפי שקלים פחות מרכבי בנזין/דיזל מקבילים. וכמובן, כלי רכב חשמליים גם מחסלים ביעילות את הכנסות המדינה מבלו על בנזין ודיזל, שנעו בשנים האחרונות סביב 18 מיליארד שקל לשנה בממוצע.

הנחת העבודה המקורית של האוצר, שגולמה במתווה המיסוי על רכב חשמלי עד 2025, שנכנס לתוקף בשלהי 2019, הייתה שמכירות החשמליות לא יצברו תאוצה משמעותית בישראל לפני 2023 - מועד שבו יעלה מס הקניה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% (ושנה מאוחר יותר ל-30%).

אבל ספק אם המתווה הזה לקח בחשבון את האצת השוק הבלתי צפויה שהוזכרה לעיל. לפיכך אם נתח השוק של החשמליות בישראל יצמח כמו באירופה, כלומר ישלש את עצמו בתוך זמן קצר, ובהנחה שתושג יציבות פוליטית שבהיעדרה נבלמות כיום הרבה רפורמות מיסוי, אפשר להניח שהאוצר ישלוף "תוכניות מגירה" למיסוי רכב חשמלי.

אנחנו לא נוהגים לחטט במגירות של אחרים אבל קיומן של התוכניות הללו אינו סוד. הוא כבר נחשף לפני עשר שנים על רקע ההצהרות של בטר פלייס על כוונתה להפוך לגורם דומיננטי במכירות בשוק הרכב הישראלי.

וכך התבטאו אז (מרץ 2011) נציגי האוצר לנוכח "האיום" של התרחבות החדירה של הרכב החשמלי: "יש כוונות לחזור ולבחון בשיתוף עם משרדי התחבורה ואיכות הסביבה את היקפי השימוש ברכב חשמלי ותרומתם הסביבתית". ביחס לאובדן הכנסות מדלק אמר אז האוצר כי "נבחנת אפשרות להטיל מס על חשמל לטעינת רכב חשמלי אשר לא יעלה על סכום הבלו המשולם על סוגי דלק לתחבורה" או לחלופין "להטיל אגרת רישוי מוגדלת על כלי רכב חשמליים".

הנימוק העיקרי אז והיום להגבלת החדירה של הרכב החשמלי הוא תרומתם הפוטנציאלית של כלי הרכב החשמליים לגודש: "נסיעה ברכב יוצרת עלויות ציבוריות מלבדי הזיהום", אמרו אנשי האוצר ב-2011, "אי הטלת מס לכל קילומטר שולי עלול להוביל לנסועה עודפת". כלומר, נהגי רכב חשמלי יתרמו הרבה יותר לפקקים.

התוכניות הללו אמנם לא יצאו מהמגירה מזה עשר שנים, כי לא היה בהן צורך. אבל כיום הן עשויות להיות רלוונטיות לא פחות משהיו לפני עשור ואולי אפילו יותר, אם לוקחים בחשבון את הצורך הבוער של המדינה לכסות את הגירעון התקציבי התופח. אז אל תמהרו להיפרד לשלום מתחנת הדלק כל כך מהר.

 

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsairportalfa romeoamazonAmnon Shashuaandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonBaidubatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar insurancecar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow toHummerhybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerJerusalemkawasakiKiaKia Carnivalkia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-30Mazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNexarNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsREErenaultRenault ZoeRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsrobotaxiRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv MetroTel Aviv Stock Exchangetel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberUBQukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen TaosvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавтобусы в шабатавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБецалель СмотричБеэр-ШеваБней-БраквелосипедвелосипедистывелосипедыВерховный судводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэлькарнтинКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодлокдаунмарафонМеирМертвое мореминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпараллельный импортпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливотрамвайТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автоугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на вождениеэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמס הבלומס ירוקמס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית