ההחלטה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למתן את עליית מס הקנייה על מכוניות חשמליות - כך שיעמוד על 45% ולא על 83% - מגיעה ברגע האחרון של ממש. אם לא יאושר בהקדם הצו החדש, יעלה המס בחדות כפי שתוכנן קודם לכן. כיום עומד המס על 35%.
בהודעה מטעמו נמסר, כי בהתאם למתווה המיסוי הנוכחי, מס הקנייה על רכבים חשמליים היה צפוי להשתוות למיסוי על רכבי מנוע בעירה פנימית. אולם השר הורה "לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית, כך שמס הקניה על רכבים חשמליים יפחת מ-83% ל-45% . זאת, בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי". על פי הערכות האוצר, העובדה שהמס יעלה בשיעור מתון מהצפוי תעלה בשנה הקרובה למדינה כ-250 מיליון שקל.
היבואנים נערכו מראש
הנחת העבודה של ענף הרכב בחודשים האחרונים הייתה שהמס אכן יזנק ל-83%. מסיבה זו יבואנים רבים הזמינו כמויות עצומות של רכב חשמלי בחודשים האחרונים, למעלה מ-50 אלף על פי הערכות, במטרה לשחרר אותן מהמכס "במס הקנייה הישן", ולשווק אותן בהוזלות או ברווח גבוה במהלך השנה הבאה. חלק גדול מכלי הרכב הללו כבר נמצאים בנמלים. אחרים נמצאים על הים בדרך לארץ, רובם מסין. אבל, זה עדיין לא נזק חמור ליבואנים מכיוון, שהמס על כלי הרכב עדיין יעלה וייצר להם רווחי הון מסוימים והמחירונים בתחילת 2025 לא יהיו כאלה, שירתיעו לקוחות לעבור לבנזין.
אז מה יקרה למחירים?
מחירי כלי הרכב החשמליים יתייקרו בינואר, אבל לא נראה שבשיעור דרמטי. בפלח המרכזי של השוק בטווח של 200-150 אלף שקל אפשר לצפות להתייקרות שתנוע סביב 7,000-5,000 שקל, בכפוף לכך שהטבת "המס הירוק" לא תקוצץ. בכלי רכב יוקרתיים יותר עליית המס עשויה להגיע לרמה ארבע-ספרתית.
מעבר לעליית מס הקנייה, ישנן מספר סיבות נוספות לכך שהמחירים יעלו. ראשית, בינואר אמורה להתבטל גם הטבת אגרת הרישוי השנתית על רכב חשמלי ומדובר בתוספת של כאלפיים שקל בשנה לכל רכב. נכון להיום, האגרה השנתית של הרכבים החשמליים עומדת על מאות שקלים בודדות. בנוסף לכך, גם עליית המע"מ ל-18% תשפיע ותביא להתייקרות של 2,000-1,000 שקל בדגמים הממוצעים.
דווקא ההשפעה של עליית מס הקנייה מ-35% ל-45% תשפיע פחות, לפחות בטווח הקרוב. היבואנים מחזיקים במלאים עצומים, שישוחררו בדצמבר במס הקניה הנמוך, כך שהשוק יוצף במבצעים והוזלות לפחות בשני הרבעונים הראשונים של השנה. מה יקרה אחרי זה? לאוצר פתרונות.
אז האם כדאי למהר ולקנות? אין תשובה חד משמעית. מצד אחד אכן תירשם התייקרות החל מינואר בשיעור של אלפי שקלים בודדים, אך מצד שני ישנם רבים שמעדיפים להמתין לרכב חדש שיזכה לרישוי של שנת 2025 ו"להרוויח שנה במחירון".
חדשות קשורות