רשות המסים בוחנת הטלת מס חדש, כלי הרכב עלולים להתייקר

לפני 4 שנים, חודש - 27 פברואר 2020, כלכליסט
רשות המסים בוחנת הטלת מס חדש, כלי הרכב עלולים להתייקר
עליה נוספת במחירי הרכב? רשות המסים בוחנת אפשרות לשנות את חישוב המסוי על מכוניות חדשות, באופן שיבטל הנחות שמקבלים היבואנים הגדולים. גורמים בתחום עמילות המכס: "הדבר נוגד הסכמים עליהם חתומה ישראל"

רשות המסים מתכוונת לשנות את חישוב המס על משלוחי מכוניות לישראל, באופן שייקר אותו עבור הצרכן, כך נודע ל"כלכליסט". בשבועות האחרונים פנתה רשות המסים אל גורמים בתחום, בניסיון לגבש מדרג עלויות של הובלה ימית מיבשות שונות.

המס שגובה המדינה כולל את מחיר הובלת המכוניות מהמפעל בחו"ל לישראל, ולא רק את מחיר הרכב עצמו. וכך, אם יבואן רכש מכונית ב־20 אלף דולר וייבא אותה במשלוח שעלותו 1,000 דולר, המס יחושב לפי 21 אלף דולר. הכנסות המדינה מענף הרכב מגיעות לכ־40 מיליארד שקל בשנה.

הבעיה מבחינת המדינה היא שמחיר המשלוח עשוי להשתנות: לדוגמה, יבואני רכב גדולים שמייבאים עשרות אלפי מכוניות בשנה מקבלים הנחת כמות מחברות השינוע הבינלאומיות ומשלמים מחיר משלוח מופחת.

בנוסף, יבואני הרכב בישראל מייבאים את המכוניות לפי שתי שיטות חישוב שונות: CIF (ר"ת Cost Insurance Freight), שבה המוכר משלם עבור הובלה וביטוח ביחד, ועל כן לא ניתן לדעת מה היה מחיר המשלוח ואם היה זה מחיר מלא; השיטה השניה נקראת FOB (ר"ת Free on Board) ובה יבואן הרכב נושא בהוצאות ההובלה.

המהלך של רשות המסים מיועד לחסל את התופעה במסגרתה עלויות המשלוח נמוכות או שאינן ידועות, ובכך מובילות לעלות מס נמוכה יותר. 

שיעור המס משתנה בין המכוניות: במקרה של רכב רגיל מדובר ב־83%, עבור רכב היברידי 45% וברכב חשמלי רק 10%. בנוסף, כל רכב חדש מחויב ב־17% מע"מ, ומכוניות שמיובאות שלא מאירופה או מארה"ב מחויבות גם ב־7% מכס.

על פי הערכות של גורמים בענף הרכב, עלות משלוח ממוצעת מיפן, קוריאה וסין מגיעה לכ־1,000 דולר, כמו גם עלות משלוח מארה"ב. עלות המשלוח מאירופה עומדת על כ־700 דולר. 

גורמים העוסקים בעמילות מכס מדגישים כי לא ברור מה הבסיס המשפטי שעשוי לאפשר מסוי הובלה שלא על פי הסכום ששולם בפועל. הדבר נוגד הסכם שעליו חתומה ישראל ומגדיר כללי ההתנהגות של ממשלות בתחום הסחר הבינ"ל.

מרשות המסים נמסר: "הרשות פועלת לאכוף את לשון החוק לפיו עלויות אגרות הנמלים נכללות בערך הטובין לצורך חישוב מסי יבוא".

Support Ukraine