נתקעתם בפקק? כך לא תידפקו עד הסוף

לפני שנתיים - 22 אפריל 2022, Walla!
נתקעתם בפקק? כך לא תידפקו עד הסוף
מאות אלפי המטיילים שגודשים את הפארקים ואתרי הבילוי בטבע הופכים את הנהיגה לשם ובחזרה לסיוט. אבל תזכרו, מה שאתם רואים עכשיו הוא רק הטיזר למה שעוד יהיה פה

אנחנו יודעים מה הייתה המחשבה הראשונה שלכם בתוך עומס התנועה המטורף שהייתם בו השבוע - "לא אמרו שכל האנשים יצאו לחו"ל בפסח מאיפה כל אלו באו לי?", אנחנו יודעים שסביר להניח שהיה איזה רגע שגם אמרתם לעצמכם שזה קטן עליכם, אתם הרי עומדים כל יום בפקק, מה זה עוד קצת עומסי תנועה.

אז זהו, שעומסי התנועה המפלצתיים שאתם רואים סביבכם והפקקים האלו הם הרבה יותר מעוד טור מכוניות שאתם עומדים בו ביום יום. המהירות הנמוכה, העובדה שאתם מגיעים אליו ב"ראש" אחר, הכביש הלא מוכר, הילדים מאחור ואפילו הנהגים האחרים חוברים לקוקטייל בעייתי מאוד לנהיגה שלכם. הקטע הבעייתי יותר - יכול להיות שאתם אפילו לא מודעים לכך.

ובכל זאת, רגע לפני שאתם מאבדים את זה, הנה כמה טיפים קטנים לדרך.

1. לאט זה לא בטוח

בניגוד למה שסיפרו לכם, נסיעה איטית לא בהכרח מונעת או מצמצמת את כמות התאונות. היא בהחלט מפחיתה את עוצמת ההתנגשות, רמת הנזק וחומרת ההיפגעות, אולם במקרה שלנו הבעייתיות נובעת דווקא מהנהיגה המונוטונית והאיטית. זה קורה אפילו ברמת המנגנונים הפסיכולוגיים שמתרחשים אצלנו במוח, אלו שמתקשים ליישב בין הדיסוננס של הגעה מ-A ל-B בפרק זמן מסוים, אבל כעת פרק הזמן הזה נהייה כפול או אפילו משולש.

זו הנהיגה האיטית שגורמת לנו לא לשמור מספיק מרחק מהרכב מלפנים, זו שמורידה את רמת הריכוז והדריכות בשל הקצב האיטי. לכן דווקא בסוג הנהיגה הזו חשוב אפילו יותר להקפיד על שמירת מרחק בהתאם לתנאי הנהיגה, להגדיל אותו אם אתם עוסקים במקביל כמתווך בשיחות השלום בין הילדים מאחור או מסבירים למישהו בטלפון איך להגיע לשביל של עין ג'יחרי. מאפיין נוסף של הנהיגה בעומסי התנועה האלו הוא אפקט ה"אקורדיון" שבו התנועה זורמת בקצב מהיר יחסית לפרקים ובבת אחת מגיעים לגודש תנועה מפתיע.

מה עושים? קודם כל להרים את המבט כמה שיותר רחוק קדימה ככל שנוסעים מהר יותר כדי להבחין בעומס התנועה מוקדם. אחר כך, להפעיל את אורות המצוקה כדי לאותת על הסיטואציה למי שמאחורינו. ובסוף, להשתדל לעצור עם מספיק "מרווח ביטחון" בינינו לבין הרכב שלפנינו למקרה שבו נצטרך לחמוק הצידה מנהג שמגיע מאחורינו במהירות ולא מספיק לבלום, מהסיבה הזו תמיד נסתכל במראות במהלך ההאטה כדי להיות מודעים למצב התנועה סביבינו.

אז נכון שבמקרה שנקלעתם לעומס תנועה אין לכם אפשרות לנסוע מהר יותר, אבל זה לא אומר שאתם יכולים להרשות לעצמכם להיות פחות מודעים למצב התנועה ולהתרחשות סביבכם.

מה שמוביל אותנו לטיפ הבא.

2. היה נכון

יציאה לדרך מתוך הבנה שאנחנו צפויים לעמוד שעות בפקקים מתחילה עוד הרבה לפני שנכנסים למכונית. זה אומר לישון כמו שצריך בלילה לפני היציאה לדרך, ואם הסיטואציה היא בחזרה מקמפינג שבו לכתחילה תנאי הלינה הם לא בדיוק בסטנדרט הביתי - קחו את זה בחשבון ותוסיפו עוד שעת שינה או שתיים.

אם יש אפשרות, קבעו מראש עם בן או בת הזוג שבמידה ואתם מרגישים פחות כשירים לנהיגה, תוכלו לעשות החלפה במהלך הדרך. ותזכרו, הרגע הזה שבו אתם מרגישים עייפים, הוא כבר אחרי הנקודה שהייתם צריכים להתחלף, זה השלב שבו הגוף זועק שהוא על הקצה.

וההכנה הזו רלוונטית גם לילדים, לא שיחליפו אתכם בנהיגה, אלא ברמת ההסבר לפני שיוצאים לדרך שזו עומדת להיות נסיעה ארוכה מהרגיל וכדאי לקחת את זה בחשבון ולהצטייד בתעסוקה מתאימה.

3. מה אומר ה-WAZE?

השימוש הנרחב והתלות הכמעט מוחלטת של אנשים מסוימים באפליקציית הניווט השיתופית עלולים להיות בעייתיים מאוד. ראינו את זה כבר בחזרה המהירה של המשק להיקף שגרה מלא ביציאה מגלי הקורונה הקודמים - כאשר יותר ויותר משתמשים למדו שהמשפט על למי ניתנה הנבואה תופס גם במקרה של התוכנה השימושית הזו.

זה קורה גם במצבים של עומסי התנועה הקיצוניים של החג, כאשר על מנת להשיג את זמן ההגעה המיטבי, התוכנה תשלח גם אתכם דרך צירים משניים, רק כדי לגלות שאתם מנסים לנווט בתוך שכונות מגורים או בסמטאות לא מוכרות. למעט במקרים של קטסטרופה קיצונית, הזמן שתחסכו בסדרת הניווט בשטח בנוי יעמוד על דקות בודדות, תחשבו מראש אם זה שווה את הסיכוי לברבור שיעלים את החיסכון בזמן.

באופן כללי מומלץ להעיף מבט במסלול הנבחר על מנת לוודא שאתם מכירים את הדרך פחות או יותר ולא מופתעים או מחפשים בכל פעם האם זו היציאה הנכונה.

4. קחו אוויר

כן, מישהו ייסע על השוליים, כן, מישהו יידחף לפניך, יחנה עקום, יחסום, יחתוך אותך, יצפור לך, ייתקע באמצע הצומת כי הוא נכנס כשלא היה פנוי, ישרוץ בנתיב השמאלי, לא ישמור ממך מרחק, יזרוק עטיפה של חטיף מהמכונית. לא, לא יהיה שם שוטר באותו רגע ואתה לא הגננת, לא המחנך ולא ההורים שלו - קחו אוויר, אם המטרה שלכם בחופשה הזו היא למצוא קטטה טובה, יש דרכים טובות יותר למצוא אחת. אם היא לא - קחו אוויר - זה לא שווה את זה, זה לא שווה את ההתעסקות בזה אפילו בראש, זה לא שווה את הדוגמה לילדים, זה בטח לא שווה להיקלע לסיטואציה שלא בטוח שתשלטו בה מההתחלה ועד הסוף.

ואתם, כן אתם שעושים את הדברים שמעצבנים את כולם - מילא שאתם נוהגים כמו אמא של שופט כדורגל, באמת יכאב לה אם לפחות תאותתו לפני מעבר נתיב?

5. המוות אורב בשוליים

אם החלטתם לעצור ולהתחלף, להמתין לחברים שנוסעים איתכם, לתת לילד לרדת לעשות פיפי, להקליד מחדש את היעד במערכת הניווט, לשלוף בקבוק מים מהצידנית בתא המטען, אפילו אם עצרתם לבדוק שהכל בסדר ואין לכם פנצ'ר - אתם לא עושים את זה בשוליים - אתם ממשיכים עד שתמצאו מקום בטוח לעמוד בו או לפחות למפרץ חירום שמאפשר להתרחק מהכביש כמה שיותר.

עצירה בשול, אפילו לזמן קצר מסוכנת מאוד ועלולה להסתיים בתאונת דרכים קטלנית. גם במקרה הקיצון של תקלה שלא מאפשרת המשך נסיעה, מיד לאחר הטלפון למשטרה ודיווח על מיקומכם, מוציאים את כולם מהמכונית ונעמדים מעבר לגדר הבטיחות ובכל מקום הרחק מהרכב.

Support Ukraine