המדינה שוב חולבת את הנהגים: המס על רכבים ירוקים יעלה

לפני 5 שנים, חודשיים - 16 ינואר 2019, כלכליסט
המדינה שוב חולבת את הנהגים: המס על רכבים ירוקים יעלה
הנוסחה החדשה שפורסמה השבוע על ידי משרד התחבורה ורשות המסים מצמצמת את הטבות המיסוי על רכבים לא מזהמים. קופת המדינה אולי תרוויח, אך לנהגים יהיה פחות תמריץ לרכוש רכבים ידידותיים לסביבה

נוסחת החישוב החדשה להטבות מס שפורסמה ביום ראשון השבוע על ידי משרדי התחבורה, הגנת הסביבה ורשות המסים עתידה לייקר את המכוניות החדשות מהדגמים העממיים הידידותיים לסביבה באלפי שקלים. על פי הערכות שיעור ההתייקרות יהיה כ־3,000 עד 4,000 שקל.

נוסחת חישוב הטבות המס, שתיכנס לתוקף בחודש אפריל, חושפת שוב את העובדה שהמדינה רואה בשוק הרכב את פרת המזומנים שלה, ומחפשת דרכים למלא חורים תקציביים בעזרתו.

על מכוניות חדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83%. ממס קנייה זה מנוכים סכומים המגיעים עד 16.5 אלף שקל שנקבעים בהתאם לחמישה מזהמים שהרכב פולט. ככל שהזיהום גדול יותר - קטנה ההטבה על מס הקנייה. אופן חישוב המזהמים משתנה מדי כמה שנים - והעדכון האחרון נכנס כעת לתוקף ויישומו יחול באפריל לאחר שהיבואנים יתארגנו.

ממתווה המס החדש עולה כי ברוב הפרמטרים המשמשים לחישוב שיעור פליטת המזהמים חלו שינויים מרחיקי לכת. המשמעות: גובה הטבות המס על דגמי מכוניות רבים צפוי לרדת באופן משמעותי. כך למשל, ערך פליטת CO2 לצורך חישוב מס שעמד עד כה על 119 יחידות עלה ל־121.

בנוסף, בעוד שבעבר פליטת הפחמימנים לצורך חישוב מס שהותרה עד כה היתה 23,023 יחידות - כעת עולה הגבול ל־27,708 יחידות. את השינויים מרחיקי הלכת בשיטת חישוב המס מסבירה רשות המיסים בכניסתו לתוקף של תקן WLTP המטיל מגבלות מחמירות על פליטת מזהמים של רכבים.

נוסחה שפועלת רק בישראל

מכירות הרכב ההיברידי עולות במהירות בשנים האחרונות. בשנת 2018 על פי הערכות, נמכרו מעל 30 אלף רכבים היברידיים, אשר היוו מעל 13% מהשוק. ב־2017 נמכרו 28,736 היברידיות שהיוו 10.8% מהשוק. בשנת 2016 נמכרו 11,812 היברידיות ששיעורן בשוק היה 4.24%. בשנת 2015 נמכרו בישראל 8,918 היברידיות שהיוו 3.6% מהשוק. 

מכיוון שהצפי הוא שנתח השוק של המכוניות הירוקות יעלה גם בשנת 2019, נוסחת המס החדשה אמורה להביא לעלייה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים על רכב. בשנת 2017 היו ההכנסות ממסי יבוא על רכב רק כ־9.1 מיליארד שקל, ירידה של כ־33% לעומת שנת 2016 בה עמדו הכנסות אלה על 13.6 מיליארד שקל.

אחד האבסורדים בנוסחה החדשה הוא שעליית המחיר תהיה דווקא על הרכבים הירוקים שהמדינה אמורה לעודד את קנייתם. רכבי שטח גדולים ומזהמים לא יתייקרו. למרבה האירוניה, רכב שמזהם מלכתחילה לא מגיע לו כלל זיכוי מס. כלומר, על מכונית מזהמת לא מקבלים הטבה ולכן המחיר שלה לא משתנה.

את שיטת החישוב הזו קשה מאוד להבין, ועוד יותר קשה להסביר אותה לציבור. כלומר, יהיה קשה לציבור להבין לפי מה המדינה קובעת את גובה הזיכוי ועל מה הוא משלם. בנוסף, הנוסחה הזו היא ייחודית למדינת ישראל ואין יכולת לבדוק את מידת האפקטיביות שלה לפי מדדים עולמיים מקובלים. בשורה התחתונה מדובר בנוסחה שמיועדת לשמר את מעמדו של ענף הרכב כפרת מזומנים שסוגרת את הגירעונות של מדינת ישראל ומסתמכת על העובדה שהישראלים ימשיכו לרכוש מכוניות.

הצרכן תמיד מפסיד

ההתייחסות לענף הרכב כפרה חולבת שתייצר לקופת המדינה הכנסות, תגרור את יבואני הרכב לחפש פרצות ולנהל משחקי חתול ועכבר עם רשות המסים שתעמול קשות כדי לסתום אותן.

מאז 2009, אז הוכנסה בפעם הראשונה נוסחת החישוב להטבת מס, להיטי המכירות של ישראל הם בעצם רכבים שיבואניהם מצאו דרך לנצל את הטבת המס הנדיבה שהם מקבלים.

הדוגמה הטובה ביותר היא הגל האחרון של להיטי מכירות היברידיים שבראשם עומדת יונדאי איוניק, המכונה מלכת השוק. האיוניק נהנית משיעור מס קנייה נמוך של 30% - ורשות המסים מיהרה בעדכון האחרון לייצר מצב בו חלק מדגמי ההיברידיות כבר לא יוכלו לקבל את מלוא ההטבה.

סביר להניח שהתוצאה תהיה משא ומתן קדחתני של יבואני רכב עם היצרנים כדי שאלה ייבאו לישראל מכוניות היברידיות עם צמיגים יותר צרים, עם מנועים מוחלשים,

עם פחות אבזור כדי לחסוך במשקל וכדי שהצרכן בסופו של דבר, למרות קיזוז ההטבה, לא ישלם יותר - גם אם יקבל מוצר פחות טוב. כאשר ענף הרכב מוגדר מראש כמקור להכנסות שניתן לבצע בו התאמות מלאכותיות שגורמות למהלכי נגד מצד יבואני הרכב - הצרכן תמיד מפסיד.

לצד ההתייקרויות הצפויות שוק הרכב צפוי לעבור עוד מהלך מכריע. אחד מערוצי השיווק העיקריים שקיימים כיום בשוק הרכב הישראלי — מכוניות יד ראשונה עם אפס קילומטר - צפויות להיפגע. מדובר במה שהפך לערוץ שיווק אלטרנטיבי מקובל בו יבואן רכב מוכר לחברת ליסינג מכונית. חברת הליסינג לא נוסעת בה כלל ומוכרת אותה הלאה, בהנחה. כעת אם יבואני הרכב ירצו להכריז שהם לא מעלים מחירים, הם יימנעו מהענקת הנחות לחברות הליסינג וערוץ שיווק חשוב יצטמצם משמעותית. אם יבואני הרכב ייקרו את המכוניות, הם יסתכנו בבריחה של לקוחות. בכל מקרה, שוב, הצרכן יפגע.

כל המהלכים הללו אגב מתרחשים שלושה חודשים לפני הבחירות כשבאוויר יש לא מעט דיבורים על גירעון בקופת המדינה. ככל הנראה, מתנת הפרידה של שר האוצר משה כחלון למשק הישראלי, ממש לפני הבחירות, תהיה התייקרות נוספת ביוקר המחיה. לא מדובר על מחירי הסלולר או מחירי הגבינה, אלא במחירי המכוניות. וכאמור, מדובר בהתייקרות של אלפי שקלים, לא של שקלים בודדים. אך יש להניח שנהגי ישראל לא יצאו להפגין בעקבות נוסחת המס החדשה ויקבלו אותה בראש מורכן.

Support Ukraine