נוסחת המיסוי הירוק המעודכנת: טויוטה פריוס ויונדאי סונטה יתייקרו בעשרות אלפי שקלים

לפני 5 שנים, חודשיים - 14 ינואר 2019, כלכליסט
Illustration
Illustration
למרות שהמדינה הבטיחה לבטל את גזירת התייקרות ההיברידיות ב-1 באפריל, הנוסחה שפורסמה אמש מענישה את מכוניות המנהלים ואת טויוטה ראב4; היברידיות עממיות כמו יונדאי איוניק וקיה נירו לא יתייקרו; דגמי בנזין רבים יספגו העלאת מס באלפי שקלים

הגירעון בתקציב המדינה מזנק? הנהגים שוב ישלמו.

אמש העבירה רשות המסים ליבואני הרכב את נוסחת המיסוי הירוק המתוקנת שתיכנס לתוקף ב-1 באפריל 2019, אחרי שהנוסחה הראשונה ששלחו לפני כעשרה ימים ביטלה את הטבות המס לכל המכוניות ההיברידיות, ואיימה להעלות את מס הקנייה גם על דגמי בנזין ודיזל רבים ביותר מ-7,000 שקל. גורמים ממשלתיים טענו כי בדיעבד התברר שהנוסחה שהכינו ברשות המסים, במשרד להגנת הסביבה ובמשרד התחבורה, הייתה שגויה וכי לא הייתה כוונה לייקור כה חד של המכוניות החדשות. הבטחות דומות השמיעו בפגישה בשבוע שעבר עם יבואני הרכב נציגי שני המשרדים ורשות המסים.

מבדיקות ראשוניות שערכו היבואנים עולה כי המדינה לא עמדה בהבטחותיה וביטלה רק חלק מהגזירות. נראה כי יונדאי איוניק, קיה נירו וטויוטה C-HR לא יאבדו את ההכרה כמכוניות היברידיות ולא יספגו העלאת מס בסך 20 עד 30 אלף שקל כפי שעלה מהנוסחה המקורית. כנראה שכך יהיה גם לגבי טויוטה קורולה החדשה בגרסתה ההיברידית, וגם לגבי טויוטה יאריס ההיברידית שתמשיך ליהנות מהטבת המס. גם הדגמים ההיברידיים הנטענים, כמו קיה נירו פלאג אין ומיצובישי אאוטלנדר PHEV ייהנו מאותן הטבות כפי שהיה עד כה.

אולם מנגד, מבחינת מדינת ישראל, טויוטה פריוס, ההיברידית הנמכרת ביותר בעולם, תקבל ציון ירוק שידחוק אותה מקבוצת הזיהום השנייה מבין ה-15 שאליהן מחולקות כל המכוניות החדשות. המשמעות: הפריוס הנחשבת בכל העולם לסמל למכונית ירוקה, לא תזכה עוד בישראל במס קנייה מופחת בסך 30% במקום 83%, ומחירה יתייקר בכ-20-30 אלף שקל, מה שיטיל ספק בכדאיות רכישתה והייבוא שלה לארץ.

גם מכוניות המנהלים ההיברידיות, כמו יונדאי סונטה, קיה אופטימה וטויוטה קאמרי צפויות לאבד את הטבת המס. הסונטה הייתה בשנה החולפת מכונית המנהלים השנייה הכי נמכרת בארץ, עם כ-2,000 מסירות, שנייה רק לסקודה סופרב.

טויוטה ראב4 החדש, שבמקור תוכנן להגיע לישראל רק בגרסה היברידית וזכה לתג מחיר אטרקטיבי, יאבד גם הוא את הזכאות להטבת המס ויתייקר משמעותית גם כן.

בעוד שהמדינה מקפיצה את מחירן של מכוניות מנהלים בפחות מ-200 אלף שקל, ושל הפריוס שעולה לפני ההתייקרות החל מ-140 אלף שקל, היא שוב לא פגעה במכוניות היוקרה היקרות. אלה, בדגמים ההיברידיים הנטענים, ימשיכו לפחות ברובן ליהנות ממס הקנייה המופחת לרכבים כאלה, 20% בלבד, שמפחיתות את המס המוטל עליהן בחלק מהדגמים במאות אלפי שקלים לעומת גרסאות בנזין מקבילות.

גם דגמי בנזין ודיזל רגילים יספגו מכה, גם אם פחותה מאשר בנוסחה הראשונית. למרות שפקידי הממשלה הבטיחו כי אלה יתייקרו רק בכ-2 קבוצות מס ירוק, כלומר תוספת מס של כ-2,000 שקל, הרי שמבדיקת היבואנים עולה כי דגמים רבים יקפצו ב-3 עד 4 קבוצות מס, כך שמס הקנייה המוטל עליהם יגדל בכ-3,000-4,000 שקל.

כך או כך השינויים יכנסו כאמור לתוקף בתחילת אפריל, שבוע לפני הבחירות לכנסת. סביר להניח שהיבואנים שהדגמים שלהם יאבדו את הטבת המס ההיברידית ימהרו למכור או לפחות לשחרר ממכס את המכוניות שבמלאי שלהן, או שיצליחו להכניס לארץ לפני ה-1 באפריל. כך יעשו גם יבואנים שדגמי הבנזין או הדיזל שלהם יתייקרו באלפי שקלים. כך יוכלו היבואנים להרוויח את ההתייקרות ולהחליט כל אחד האם לחלוק אותה עם הציבור, והמדינה תרוויח מהקדמת תשלום המסים על המכוניות, כאשר מיליארדי שקלים יזרמו לקופת האוצר רגע לפני הבחירות ויאפשרו להנהגה הכלכלית להציג הקטנה בגירעון – על חשבון גביית מסים נמוכה יותר מהענף הרכב בהמשך השנה, שכבר תהיה כאב הראש של הממשלה הבאה.

גם אם יירדו מכירות הרכב במעט ב-2019 לעומת 2018, ויעמדו על רמה של כ-250-260 אלף מכוניות חדשות, נראה שהמדינה סידרה לעצמה תוספת הכנסה בסך של כמה מאות מיליוני שקלים, למרות ההבטחות שנשמעו מרשות המסים בחודשים שעברו, כי אין כוונה להשתמש בעדכון המס הירוק להגדלת גביית מס הקנייה של רכב חדש, שנאמדת ב-2018 בכ-12 מיליארד שקל.

Support Ukraine