מכונית עממית? שלמו פחות מס

לפני 5 שנים, חודשיים - 27 ינואר 2019, כלכליסט
Illustration
Illustration
ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת הדיונים בין רשות המסים למשרד להגנת הסביבה הועלתה אפשרות שהחלת נוסחת חישוב המס תפוצל לשתי נוסחאות שונות, אחת לרכבי יוקרה והשנייה לרכבים עממיים

האם מנגנון מיסוי המכוניות בישראל יפוצל למכוניות זולות ומכוניות יקרות? ל"כלכליסט" נודע כי רשות המסים בוחנת בימים אלה מתן הטבת מס בחישוב המס הירוק לכלי רכב שמחירם לצרכן נקבע על פחות מ־100 אלף שקל.

לפני כשבוע הציגה רשות המסים את נוסחת חישוב מס הקנייה על מכוניות חדשות, המכונה "המס הירוק". כיום מוטל מס קנייה בגובה 83% על מכוניות חדשות המשווקות בישראל. ממס זה מנוכים סכומים בגובה של עד כ־16.5 אלף שקל.

גובה הסכומים המנוכים מחושב לפי חמישה מזהמים שפולטת המכונית, ובהם פחמן דו־חמצני ופחמימנים. נוסחת הניכוי מתעדכנת באופן תקופתי, כאשר העדכון האחרון נכנס לתוקפו בינואר האחרון. יישום העדכון הבא לנוסחה ייכנס לתוקף ב־1 באפריל, כדי לאפשר ליבואני הרכב להיערך אליו מבעוד מועד. העדכון האחרון לנוסחה, שהוצג לפני כמה שבועות, נחשב מחמיר במיוחד ונובע מכניסתה של שיטת מדידת זיהום חדשה לתוקף באירופה.

ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת הדיונים בין רשות המסים למשרד להגנת הסביבה הועלתה אפשרות שהחלת נוסחת חישוב המס תפוצל לשתי נוסחאות שונות, אחת לרכבי יוקרה והשנייה לרכבים עממיים. כיום מוטל בישראל מס יוקרה, תוספת מס קנייה על מכוניות שמחירן מעל 400 אלף שקל. בדומה, בדיונים בין הרשות למשרד עלתה האפשרות כי יוחל באופן חד־פעמי "מס יוקרה הפוך" - שבמסגרתו יוטל מס נמוך יותר על מכוניות עממיות.

ברשות המסים, כאמור, קבעו לשם כך רף של כ־100 אלף שקל, שמתחתיו ייעשה שימוש בנוסחה החדשה. לפי הערכות, העדכון השלישי לנוסחת המס שיכלול את המדרגה החדשה יוצג עוד השבוע, לאחר שהתברר כי שיעור ההתייקרות על המכוניות הזולות משמעותי.

כך, התברר כי מכוניות פופולריות בישראל, כמו קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק, שטווח מחיריהן הוא 70‑80 אלף שקל, צפויות להתייקר בשיעור של כ־5,000 שקל ואף יותר ולהעלות את יוקר המחיה עבור מעמד הביניים. נתח השוק של מכוניות אלה הגיע ב־2018 לכ־20 אלף מכוניות מתוך כ־267 אלף מכוניות שנמסרו - כ־7% מכלל המכוניות שנמסרו. לרוב, את המכוניות האלו קונים מי שתקציבם מוגבל, אך לא יכולים לוותר על רכב לאור בעיות התחבורה הציבורית בישראל.

הנוסחה המעודכנת הראשונה שהוצגה בתחילת השנה, לקראת עדכון המתוכנן ל־1 במרץ, הביאה לביטול גורף של הטבת מס לרכבים היברידיים, וכן לעלייה של עד 12 אלף שקל במס המוטל על דגמי ג'יפונים פופולריים. הנוסחה השנייה החזירה את הטבת המס לרוב הדגמים ההיברידייים, מלבד מכוניות המנהלים, כמו יונדאי סונטה וטויוטה קאמרי. כעת מנסה המדינה לגבש גרסה שלישית לנוסחה, שתעמוד ביעד שקבעה: הגדלת נטל המס על שוק הרכב החדש ב־600‑700 מיליון שקל לשנה, באופן אחיד יותר.

מרשות המסים נמסר: "הצעה ברוח זו הועלתה על ידי יבואני הרכב והיא תיבחן על ידי הצוות המשותף עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה".

Support Ukraine