ביום שני הקרוב - ה-1 באפריל - צפוי להיכנס לתוקף העדכון הרביעי לנוסחת המס הירוק, אותה נוסחה שלפיה מחושבים מחירי המכוניות החדשות המשווקות בישראל. המשמעות: רוב דגמי המכוניות החדשים צפויים להתייקר בשיעור של אלפי שקלים.
כך פועלת השיטה: על כל המכוניות החדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83%. ממס קנייה זה מנוכים סכומים המגיעים עד לכ-17 אלף שקל, והם נקבעים בהתאם לרמת פליטת המזהמים של הרכב. מכיוון שמכוניות חדשות הולכות ומשתכללות, ולפיכך גם הופכות לפחות מזהמות, רשות המסים קבעה "חלונות" בנוסחה, כלומר מועדים שבהם ניתן לעדכן אותה. משמעות העדכון היא שהנוסחה שבגינה מקבלים זיכוי מס, הופכת חמורה יותר, כלומר המכוניות מתייקרות - וביום שני הקרוב צפוי להיכנס לתוקף העדכון המחמיר ביותר, זה שיגרום להתייקרויות הכי משמעותיות במחירוני הרכב, שככל הנראה יפורסמו כבר מחר (א'). עקרונית, העדכון האחרון של מס קניית הרכב בישראל נכנס לתוקף ב-1 בינואר, אך לנוכח חומרת העדכון ניתן ליבואני הרכב פסק זמן להצטייד ברכבים – ופסק הזמן הזה מסתיים השבוע.
אך מדוע העדכון הזה כה חמור? הסיבה היא כניסתן של תקנות זיהום חדשות לתוקף באירופה. התקנות, שנקראות WLTP מקצצות באגרסיביות במידת המזהמים שמותר למכונית לפלוט – ופחות מזהמים פירושם פחות מס למדינת ישראל – ולכן יש לעדכן את הנוסחה. מנהל רשות המסים, ערן יעקב, התראיין השבוע ל"כלכליסט" וסירב להתרגש מטענות היבואנים על הצורך לבצע התייקרויות. לדבריו, היבואנים "יודעים איך להתאים את עצמם".
כ-3,000 שקל לרכב כביש שטח
מבדיקה ראשונית שנערכה מול יבואני הרכב עולה כי חלק מן הדגמים אכן מתייקרים – וחלקם ישאר ללא שינוי. בין המכוניות שלא ייפגעו נמנות ההיברידיות העממיות – כגון יונדאי איוניק וטויוטה פריוס, שמחירן צפוי להישאר על כנו (136 אלף שקל ו-140 אלף שקל בהתאמה). אך דגמים פופולאריים אחרים ייפגעו. כך, מהערכות ראשוניות עולה כי קיה פיקנטו, מכונית המיני הנמכרת בישראל, צפויה להתייקר בכ-2,500 שקל ל-82 אלף שקל במחירון החדש שיתפרסם במהלך הימים הקרובים. בדרך כלל, הדגמים מובילי השוק מהווים נקודת התייחסות עבור יבואנים מתחרים, כך שניתן לשער שאחרים ייקרו את הדגמים המתחרים בשיעור דומה.
בכלמוביל, יבואנית יונדאי בוחנים ייקור של יונדאי I 10 בשיעור שינוע בין 2,000 ל-3,000 שקל (החל מ-75 אלף שקל) ואילו יונדאי טוסון צפויה להתייקר ככל הנראה ב-3,000 שקל ל-153 אלף שקל. גם חלק מדגמי מיצובישי אאוטלנדר צפויים להתייקר בשיעור שינוע בין 2,000 ל-4,000 שקל, בהתאם לדגם - לרמה של כ-159 אלף שקל.
העובדה ששתי המשפחתיות הנמכרות ביותר כרגע, יונדאי איוניק וטויוטה קורולה בגרסת ההיברידית לא יתייקרו, משום שהשינוי במס הירוק לא יחול עליהן הפעם, תגביל את היבואנים מלייקר משפחתיות מתחרות עם מנועי בנזין ודיזל. מניתוח המחירון החדש של טויוטה לחודש אפריל עולה כי יבואנית טויוטה עצמה ייקרה את הקורולה בנזין (כלומר הגרסה שאינה היברידית) ב-3,000 שקל בלבד, אך עבורה מדובר בגרסה לא משמעותית, שתופסת פחות מ-10% ממכירות הדגם. יבואני סקודה (עם האוקטביה), רנו (עם הגרנד קופה) ויונדאי (עם האלנטרה) יעמדו בעניין זה בפני דילמה לא פשוטה. ייקור המכוניות במלוא עליית המס, ירחיק אותן במחיר מצמד ההיברידיות, מה שגם יעלה את מס שווי השימוש עליהן.
בשוק מכוניות המנהלים צפויה מאזדה לייקר את ה-6 המחודשת ב-6,000 שקל ל-176 אלף שקל. כאן דווקא צפויות ההיברידיות המתחרות לספוג התייקרות משמעותית הרבה יותר, לאחר שאיבדו את זכאותן למס קנייה בסך 30% בלבד במקום 83%, לאחר שרשות המסים העלתה את הרף המזכה מכוניות ירוקות בקבלת ההטבה. וכך מחירן של יונדאי סונטה, סגנית מלכת המכירות בקבוצה, המתחרה בסקודה סופרב, קיה אופטימה וטויוטה קאמרי, צפוי לזנק תוך ימים ספורים באופן משמעותי יותר.
ההתייקרות הצפויה בשבוע הקרוב אינה מתייחסת רק למחירון, הצרכנים צפויים לשלם עליה גם בדרכים עקיפות. כך, מבדיקה עולה כי לקוחות שיזמינו דגמים מסוימים החל מהשבוע הקרוב יגלו כי רשימת האבזור הצטמצמה קלות, בעיקר בחלקים שעליהם "ניתן לוותר", כלומר כאלה שיבואני הרכב סבורים שלא ממש יורגש אם יעלמו. כך, משטחי טעינה אלחוטיים לסמארטפון, מערכות מולטימדיה, כריות אוויר במספר נדיב מעבר לשש ההכרחיות וחימום למושב - כל אלה צפויים להיעלם באופן דיסקרטי מן הקטלוגים של יבואני הרכב בעוד מספר ימים. מעבר לכך, בל נשכח שההתייקרויות של המכוניות החדשות במחירונים אינן חושפות את ההיקף המלא של הצמצום של מס הקנייה, כלומר יבואן הרכב גם "בולע" חלק מן ההתייקרות מתוך חוסר ברירה, מאחר שיש גבול עד כמה ניתן לייקר למשל מכונית מיני, אך בל נטעה: גם את זה ירגיש הצרכן.
חברות הליסינג מיהרו להצטייד בחודש האחרון במכוניות זולות לפני העלייה, אך אלה ייגמרו במוקדם או במאוחר ואז החברות יצטרכו לשאת בהתייקרות, משמע: מחיריהן של עסקאות הליסינג צפויים לעלות. יתרה מכך, במוקדם או במאוחר, כך מעריכים גורמים בענף, תתייקר גם תחזוקת המכוניות (קרי טיפולים) כדי לכסות על הפסדי היבואנים.
חדשות קשורות