מכרו פחות מכוניות אבל פיצו על כך במקומות אחרים: מה מספרים הדוחות של יבואניות הרכב

לפני 3 שנים - 1 אפריל 2021, גלובס
מכרו פחות מכוניות אבל פיצו על כך במקומות אחרים: מה מספרים הדוחות של יבואניות הרכב
למרות ירידה שלעתים הגיעה לשיעור דו-ספרתי במכירות רכבים חדשים, הצליחו היבואניות הציבוריות - דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס - לסכם את 2020 ללא ירידה ברווחיותן . בין הסיבות לכך: היחלשות מטבעות היבוא, שינוי בתמהיל המכוניות שנמכרו ועליית שווי השקעות

שנת 2020 הייתה שנה שניתן לדמות אותה, כמגמה, לרכבת הרים בכל הנוגע לפעילות יבואניות הרכב שמניותיהן נסחרות בבורסה בתל אביב (דלק רכב ( 4,160 ) , קרסו מוטורס ( 1,614 )
ויוניברסל מוטורס). בסיכום שנתי, אחרי שהחברות נאלצו להתמודד עם סגרים חוזרים, הן מציגות שחיקה משמעותית במספר המכוניות שמכרו, וזאת בדומה למגמה הכללית בשוק הרכב הישראלי, אחרי שנהנה מכמה שנות גאות.

בעניין השפעת הקורונה על מכירות הרכבים, בדלק רכב מסבירים בדוחות כי אולמות התצוגה היו סגורים למשך תקופה מצטברת של כשלושה חודשים, במהלך שלושת הסגרים של 2020, וכי "בשל העונתיות המאפיינת את התחום היה קושי לפצות על הירידה במכירות".

למרות זאת, בכל הנוגע לתוצאות הכספיות, בשורה התפעולית הצליחו החברות לסכם את השנה ללא שינויים דרמטיים אצל אף אחת מהן, ובשורה התחתונה המגמה מעורבת, בעיקר עקב השפעות הקשורות לסעיפי מימון.

חרף הנסיגה הכללית במספר המכוניות הנמכרות, העובדה שהשלוש צלחו את השנה המאתגרת ללא נפילה בתוצאותיהן התבטאה גם בביצועי המניות מאז רמות השפל אליהן הגיעו לפני כשנה: קרסו מוטורס עם קפיצה של יותר מ-100% ודלק רכב בזינוק של יותר מ-300%. נוכח מצבן המשופר, דלק רכב הודיעה על חלוקת דיבידנד של יותר מ-220 מיליון שקל, וקרסו מוטורס תחלק דיבידנד של יותר מ-60 מיליון שקל.

מלבד יבוא כלי רכב חדשים עוסקות החברות גם בתחומים משיקים, ובהם שירותי מוסך ואספקת חלפים, פעילות ליסינג והשכרת רכבים. דלק רכב, שבשליטתו ובניהולו של גיל אגמון, גם עוסקת, באמצעות החברה הבת ורידיס (שעומדת בפני הנפקה בבורסה), בפעילויות של התפלת מים, אנרגיה ואיכות סביבה.

אלה המספרים והנתונים הבולטים של השלוש בסיכום שנתי של פעילותן:

23% היה שיעור הירידה במספר המכוניות שמכרה קרסו מוטורס, שהסתכם בכ-19 אלף - כמעט 5,700 מכוניות פחות מב-2019. שיעור זה גבוה יותר מירידה של כ-16% שנרשמה בסיכומה של 2020 בכלל שוק הרכב הישראלי.

החולשה במותגים שמייבאת קרסו היא רוחבית, עם ירידה בשיעורים דו-ספרתיים במכירות כל המכוניות שהיא מציעה - גם בשני המותגים המרכזיים שלה, רנו וניסאן. נוסף לכך סבלה קרסו מוטורס מירידה במספר המכוניות שמכרה ממותג היוקרה אינפינטי ומרכבי דאצ'יה, הממותגים כ'לואו קוסט'.

כך, בסיכום שנתי נתח השוק של החברה, הנמצאת בשליטת משפחת קרסו ומנוהלת על-ידי איציץ וייץ, עמד על כ-8%, לעומת יותר מ-9% ב-2019 ועל קרוב ל-12% ב-2018.

גם דלק רכב מסכמת שנה שלילית בכל הנוגע למספר המכוניות שמכרה, שנשחק ב-15% והסתכם בכ-13,500 - כמעט 2,500 מכוניות פחות מב-2019, וגם אצלה הירידה במכירות הייתה רוחבית, הן במותג הדגל - מאזדה, הן ברכבי פורד והן במותג היוקרה BMW.

מולן בולטת לחיוב יוניברסל מוטורס, הקטנה מבין השלוש מבחינת מספר המכוניות שהיא משווקת, עם שיפור של 4% במספר המכוניות שמכרה, שהגיע לכ-9,500. זאת בעיקר בזכות צמיחה של 11% במכירות המותג המרכזי שלה - שברולט.

בחברה שבשליטת חיים דנון ומשפחת עיני מייחסים את השיפור במכירות שברולט בעיקר להשקת דגמים חדשים, וכן "חידושים במוצרים בסגמנטים צומחים ושינויים בסביבה התחרותית".

עוד מציגה יוניברסל מוטורס בסיכום שנתי גם שיפור של יותר מ-30% במכירות מותג היוקרה קאדילק, שחצה רף של 500 מכוניות, וזאת לפי החברה "בעיקר מהשקת דגמים חדשים התואמים העדפות מוצריות מצד לקוחות מותגי פרימיום".

כך, בסך הכול מספר המכוניות שמכרו יחד שלוש היבואניות נשחק בסיכום שנתי בכ-16% והסתכם בכ-42,100 מכוניות - לעומת כמעט 50 אלף מכוניות שמכרו יחד ב-2019.

11% הוא שיעור הירידה ברווח הנקי שהציגה דלק רכב בסיכום שנתי, ל-311 מיליון שקל - עדיין גבוה משמעותית משתי המתחרות. השחיקה בשורה התחתונה אצל דלק רכב נבעה מעלייה בהוצאות המימון שלה, למרות יציבות ברווח התפעולי השנתי ואחרי שחיקה של כ-7% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-3.3 מיליארד שקל. עוד מוסיפים בדלק רכב כי החברה נהנתה משיפור בשיעור הרווח הגולמי, בעיקר מהיחלשות מטבעות היבוא ומשינוי בתמהיל המכוניות שנמכרו.

דוחות דלק רכב חושפים כי בסיכום שנתי נהנתה החברה מעליית שווי ני"ע לא סחירים בהם היא משקיעה, במרכזם החזקותיה באינוויז (INNOVIZ) המקדמת מיזוג ל-SPAC ובהיילו (HAILO) - שתיהן פועלות בתחום הרכב האוטונומי.

אצל קרסו מוטורס הרווח הנקי השנתי השתפר ב-3% ל-131 מיליון שקל, וגם כאן השינוי הושפע מסעיפי מימון, אחרי שהרווח התפעולי נשחק ב-5% ל-237 מיליון שקל, ושחיקה דומה נרשמה בהכנסות שהסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל.

מול עלייה חדה בהוצאות המימון השנתיות שלה, בעיקר בהשפעות איחוד תוצאות חברת הליסינג קל אוטו, קרסו מוטורס צמצמה באופן משמעותי את הפסדיה מהפרשי שער ביחס לאלה שרשמה ב-2019 - אז סבלה מהפסדים חד-פעמיים גדולים בגין ירידה של כ-8%-10% בשערי הדולר והאירו ביחס לשקל. בשנה החולפת הפסדים אלה הצטמצמו משמעותית בעיקר בזכות עלייה בשער האירו.

יוניברסל מוטורס בולטת בין השלוש גם בשיפור הרווח הנקי השנתי שלה, שהגיע ל-155 מיליון שקל - ומשקף שיפור של 34% ביחס לרווחיה ב-2019, וזאת בעיקר אחרי שהוצאות המימון השנתיות שלה נטו הצטמצמו כמעט ב-50% והסתכמו ב-50 מיליון שקל.

ביוניברסל מוטורס מייחסים את הצמצום בהוצאות המימון להפרשי שערוך על נגזרים, "המשמשים כהגנות פיננסיות על פעילות היבוא של החברה", נוסף לרווח משערוך השקעות פיננסיות בני"ע.

בשורה העליונה יוניברסל מוטורס הציגה שחיקה של כ-2% בהכנסותיה השנתיות, לכ-3 מיליארד שקל, בעוד שהרווח התפעולי השנתי שלה עלה ב-3% ל-239 מיליון שקל. 

600 אלף שקל היה הרווח המגזרי שהציגה יוניברסל מוטורס מפעילות השכרת מכוניות לזמן קצר - אחת מהפעילויות שנפגעו באופן קשה ממשבר הקורונה - מה שמשתקף ברווח המצומק ביחס לרווח של כ-21 מיליון שקל שהציגה במגזר זה ב-2019.

בסיכום שנתי, הכנסות מגזר השכרת מכוניות לזמן קצר קטנו ב-22% ל-153 מיליון שקל, בעיקר בעקבות עצירת התיירות הנכנסת לישראל. עוד בנושא זה מציינת החברה כי לאור הירידה בביקושים ובהכנסות, היא ביצעה במהלך השנה החולפת כמה צעדים "במטרה להגביר את ניצולת צי ההשכרה לזמן קצר ולצמצם את נזקיה הכספיים", והחל מחודש יוני שיעור הניצולת בתחום "אינו שונה מהותית" מזה שנרשם ב-2019.

5.3 מיליון שקל הייתה עלות העסקתו של איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, שיאן השכר בענף. עלות העסקתו אשתקד כללה בעיקרה מענק ושכר, והגיעה לסכום הנקוב אחרי שבעקבות משבר הקורונה הודיע וייץ, כמו גם מנהלים נוספים בחברה, כי יוותר על חלק משכרו ועל הקפאת זכאות למענק, אם כי בהמשך השנה הודיעו הללו על סיום תקופת הוויתור.

שיאן השכר של דלק רכב היה שחר שמש, מנכ"ל חברה בת, שעלות העסקתו אשתקד הגיעה ל-4.1 מיליון שקל, בעוד שגיל אגמון בתפקידו כמנכ"ל החברה ויו"ר חברות בנות קיבל כ-3.5 מיליון שקל - סכום שכמעט כולו ניתן לו כמענק.

שיאן השכר ביוניברסל מוטורס היה דוד עיני, יו"ר החברה, עם תגמולים בסכום של 3.9 מיליון שקל. זאת בעוד שעלות העסקת עמית רון, מנכ"ל משותף בחברה, הגיעה ל-2.8 מיליון שקל וזו של המנכ"ל הנוסף, בני גבאי, הסתכמה ב-2.3 מיליון שקל (וסכום דומה ניתן לו בתפקידו כיו"ר חברת הביטוח הפניקס).

Support Ukraine