סמוטריץ' נגד רגב: דורש להשאיר את המטרו בנת"ע, באגף נפרד

לפני 11 חודשים, שבועיים - 9 מאי 2023, Walla!
מירי רגב, בצלאל סמוטריץ'
מירי רגב, בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר מגבה את נתע והדרג המקצועי במשרדו ויוצא לראשונה נגד המהלך של שרת התחבורה להעברת הפרויקט עתיר הג'ובים והתקציבים לנתיבי ישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד להחלטה שקיבלה שרת התחבורה מירי רגב להעברת פרויקט המטרו מידי חברת נת"ע לידי "חברה ממשלתית אחרת", ובפועל לידי חברת נתיבי ישראל.

שבוע לאחר שרגב חשפה את החלטה, שהתקבלה ללא תיאום עם האוצר ועם רשות החברות, ונמסר לבכירי נת"ע בהודעה לתקשורת, בזמן שרגב עצמה מרעיפה שבחים על התקדמות הקו האדום בסיור שערכה, הבהיר שר האוצר כי יתנגד למהלך. זאת בדיון אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשתתפות רגב.

סמוטריץ' הבהיר בדיון כי הוא תומך ומגבה את עמדת הדרג המקצועי במשרדו, לפיה אין להוציא את הפרויקט מידי נת"ע, למרות האיחורים בפרויקט הרכבת הקלה שבאחריותה, בהיותה מוקד ידע בתחום הסעת המונים. עם זאת שר האוצר תומך בשינוי מבני בנת"ע, ובעברת הפרויקט לאגף נפרד וחדש בחברה.

השניים התעמתו ביניהם לגבי עתיד המטרו כבר לאחר הקמת הממשלה. רגב איימה שלא לקדמו את לקידום מסילות רכבת לקריית שמונה ולאילת, סמוטריץ' תמך בקידום המטרו ללא דיחוי. סמוטריץ' ניצח ובהצעת תקציב המדינה שאושרה בממשלה ובכנסת, ובהסכמות התקציביות בין האוצר למשרד התחבורה, נקבע כי יימשך קידום המטרו ללא תנאי.

"העברת הפרויקט כולו לחברה אחרת, ללא היערכות ועבודת מטה הוא שינוי מהותי ביותר, בעל משמעותי גדולה, אשר יש לתת עליה את הדעת ולבחון אותה לעומק טרם קבלת החלט. מחיר הטעות להחלטה, ללא חשיבה מוקדמת וביסוס מקצועי, עלול להיות כבד מאוד", כתבו היום לרגב יהלי רוטברג החשב הכללי באוצר, ויוגב גרדוס, הממונה על התקציבים.

השניים רמזו כי עצם ההודעה של רגב עלולה להביא בעצמה לעיכוב הפרויקט. "פרויקט המטרו נמצא בשלב קריטי הכולל תכנון וגיבוש עקרונות היסוד, אשר יש בו כדי להשפיע על הפרויקט כולו. עצם ההצהרה על שינוי זה יכולה להביא לאי ודאות בקרב הגורמים השונים המעורבים בפרויקט וגם בכך יש כדי להשפיע על אופן התקדמות הפרויקט".

יצוין כי בקדנציה הקודמת שלה במשרד התחבורה החליטה רגב על העברת פרויקט המסילה הרביעית באיילון מידי רכבת ישראל לידי נתיבי ישראל. ההחלטה יצרה משבר בפרויקט, שחייב את התערבותה של מרב מיכאלי שהחליפה את רגב במשרד, ליצירת חלוקת עבודה חדשה בין החברות בפרויקט, ולאיחור של שנתיים בתאריך הסיום שלו, שנדחה לשנת 2028. בשל הדחייה מתעכבת הוספת קווים חדשים והגדלת תדירות הרכבות בכל הארץ, בגלל היותה של מסילת איילון נתיב המעבר המרכזי של הרכבת בין צפון לדרום המדינה.

Support Ukraine