פתיחת הקו האדום נדחתה, ורגב תפעל להוציא את המטרו מנת"ע

לפני 11 חודשים, 3 שבועות - 5 מאי 2023, גלובס
מירי רגב
מירי רגב
הקו האדום של הרכבת הקלה הועבר לשלב האחרון לפני ההפעלה, שאמור להימשך 45 יום, ב-8 באפריל, ולפיכך היה אמור להיפתח עד סוף החודש . אלא שבמהלך התקופה חלו חגים רבים, ולא היו מספיק ימי אימון לנהגים . בעקבות הדחיות בפתיחת הקו האדום, רגב הודיעה היום כי תפעל להעביר את פרויקט המטרו, לפי הערכות, לחברת נת"י

הקו האדום של הרכבת הקלה לא ייפתח עד סוף החודש, כך עולה מקצב ההתקדמות של העבודות על הקו עד כה. הקו הועבר לשלב האחרון שלפני ההפעלה ב-8 באפריל, אז קיבלה אותו לידיה חברת ההפעלה תבל. שלב זה אמור להימשך 45 יום שמסתיימים בסוף החודש, אלא שבמהלכם חלו חגים רבים, ולא היו מספיק ימי אימון לנהגים.

בנוסף, בשל עיכובים בהכשרתם של הנהגים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד) עדיין לא מבוצעות נסיעות המדמות ימי הפעלה רגילים והימים מסתיימים מוקדם יותר. רק בשבועיים הקרובים, יחלו נסיעות קרובות יותר למציאות ההפעלה המתוכננת. בנוסף גם התקלות במערכות, שנחשפו בגלובס ושגרמו לעצירות חירום של הרכבת, לא הסתיימו אף שהשתפרו באופן משמעותי. בשעות אלו מסיירת שרת התחבורה מירי רגב לאורך הקו.

בתוך כך, סמנכ"ל המערכות בחברה, אפי קליפה, הודיע על התפטרותו לאחר 8 שנים בחברה וההערכה שהוא ימשיך ללוות את הקו עד להפעלתו המסחרית.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייסע מפתח תקווה דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים ועלות הקמתו נאמדת ב-18.7 מיליארד שקל. לאחר שנים רבות של דחיות העבודות עליו החלו בשנת 2015 והוא אמור היה להיפתח בסוף שנת 2021. לאחר מכן פתיחתו נדחתה לסוף שנת 2022, ומאז היא נדחתה שוב ושוב בשל תקלות שונות.

השבוע פורסם בגלובס כי מיליארד שקל שנועדו להאריך את הקו מבת ים לראשון לציון הוסטו בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב לתוכנית החומש לכבישים בעלות של 26 מיליארד שקל.

מנת"ע נמסר כי "החברה ממשיכה לפעול בכל כוחה לקראת פתיחת הקו האדום לנסיעה מסחרית, בהקדם ובתאום מלא עם משרד התחבורה".

רגב הודיעה: תפעל להוצאת פרויקט המטרו מנת"ע

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה היום לאחר הסיור בחברה כי בכוונתה להוציא את ניהול פרויקט המטרו מידיה של נת"ע. ההערכה שהפרויקט יועבר לחברת נת"י בשליטת מקורבה, היו"ר יגאל עמדי. ההחלטה לא נמצאת בידיה של רגב והיא תצטרך להביאה להחלטת ממשלה.

"חברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרויקט בכ-3 מיליארד שקל. חברת נת"ע חרגה מלוחות הזמנים של הפרויקט במעל שנה וחצי (יעד מקורי: אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023)", נמסר מלשכתה.

בשמה של רגב נמסר כי "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד".

בלשכתה אמרו כי "בדיון הקודם שנערך בלשכת השרה לפני כמעט שלושה חודשים (5.2.23), אמר מנכ"ל נת"ע כי הרכבת הקלה תהיה מוכנה לפתיחה בפסח - בדיון, השרה נתנה לחברה ארכה עד יום העצמאות".

נת"ע אכן חרגה בלוחות הזמנים בכל הפרויקטים שתחת אחריותה ואולם, ההעברה של הפרויקט העצום בעלות של 150 מיליארד שקל מנת"ע לחברה אחרת עלולה לגרום לעיכובים נוספים בהיערכות לפרויקט ולמידתו. כך, כשרגב העבירה את הרכבלית בחיפה מיפה נוף לחברת נתיבי ישראל, עצם ההעברה הביאה לעיכובים שונים במשך חודשים בפתיחת הפרויקט שכבר עמד מוכן לחלוטין.

הדבר מנוגד לסיכום התקציבי מול משרד האוצר ולחוק ההסדרים שבו נקבע כי נת"ע תהיה אחראית על המטרו ועל הקמת הקווים, וחברה נוספת תוקם ותהיה אחראית על ההפעלה.

משרד האוצר צפוי להתנגד נמרצות למהלך.

העברת פרויקטים כאמצעי לשליטה וענישה

השיטה של רגב, שהייתה נהוגה גם בתקופת ישראל כץ במשרד כוללת העברת פרויקטים מחברה לחברה כאמצעי שליטה וענישה, אלא שהעברות אלו גורמות לעיכובים בפרויקטים חיוניים לתחבורה ולכלכלה הישראלית. כך נדחתה המסילה הרביעית באיילון בשנתיים בעקבות העברות שביצעה רגב בין חברת נתיבי ישראל לרכבת. לכן, ההערכה בענף היא שגם ללא הדחיות בקו האדום, רגב הייתה מוצאת סיבה להעביר את הפרויקט מנת"ע.

כל זאת כאשר ההעברה הנוכחית לחברה שבה שולט ללא עוררין מקורבה של רגב, איש הליכוד יגאל עמדי, כוללת עשרות תפקידים שיצמחו בשנים הקרובות למאות וידרשו איוש.

חברת נתיבי ישראל מראה אומנם ביצועים טובים, אך אין לה ניסיון בעבודה בתוך ערים, ברכבות קלות ובהיקף כזה של עבודה בתת הקרקע והיא מתמקצעת בעיקר בכבישים.

ההעברה גם משדרת מסר נוסף של אי וודאות לפרויקט, כשעומדים תלויים מכרזים בהיקף של מיליארדי שקלים שמתמודדות בהן חברות מכל העולם.

יו"ר דירקטוריון נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק הוציאה הודעה לפיה "נת"ע סבורה כי לאור הניסיון הייחודי שנצבר בחברה בביצוע פרויקט הרכבת הקלה, לא יהיה זה נכון להסיט את ביצוע פרויקט המטרו לחברה אחרת, ומן הראוי שהחלטה זו תתקבל לאחר קיומם של דיונים מסודרים עם החברה והצגת השלכות החלטה זו על התקדמות פרויקט המטרו.

"בהמשך לסיור השרה וצוותה בנת"ע, ביקשה יושבת ראש החברה להצטרף לדברי ההערכה שנאמרו על ידי השרה, ולהודות למנכ"ל החברה מר חיים גליק, להנהלת החברה ולעובדיה, על מסירותם והשקעתם בביצוע המשימות הלאומיות המצויות באחריות החברה. הידע והמקצועי ות שנצברו בחברת נת"ע בביצוע הדנקל עומדים לרשות ממשלת ישראל והציבור כולו לטובת כל פרויקט שהמדינה תחליט להטיל על החברה.

"יושבת ראש החברה סבורה כי בחברת נת"ע נצבר ידע ייחודי שראוי ונכון לתרום לטובת ביצוע המטרו, ובטוחה כי כל החלטה שהשרה רגב וממשלת ישראל יקבלו בהקשר זה תהיה לטובת המדינה ופרויקט המטרו, תוך שכלול כל השיקולים הרלוונטיים להחלטה זו".

האמת הפשוטה: מירי רגב החליטה שהרכבת הקלה לא תגיע לראשון לציון

במכתב שנשלח ממשרד התחבורה לראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך הוכחש הפרסום בגלובס על כך שרגב החליטה שהקו האדום של הרכבת הקלה לא יגיע לעיר . אלא שתוכן המכתב דווקא אישר את הפרסום - כל שניתן לקידום הקו הם 100 מיליון שקל לתכנון

השבוע פורסם בגלובס כי רגב החליטה להסיט מיליארד שקל שנועדו להאריך את הקו האדום לראשון לציון לטובת סלילת כבישים חדשים.

במכתב שנשלח ממשרד התחבורה לראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך נכתב כי "מדובר בפרסום שקרי", אלא שהמכתב דווקא אישר את הפרסום - כל שניתן לקידום הקו הם 100 מיליון שקל לתכנון.

לפי המכתב "עם סיום כלל תהליכי התכנון והתיאום הרלוונטים המשרד יתקצב את ביצועו המלא של הפרויקט, בהתאם להנחיית שרת התחבורה והבטיחות בדרכים". טענה מוזרה משום שהמשרד ידע לתקצב את הקווים הכחול והחום גם מבלי שהסתיימו הליכי התכנון - פשוט כדי לתת להם ודאות. רגב עצמה לא יכולה לדעת אם היא תהיה במשרד התחבורה ב־2025 כשיתקבל התקציב הדו־שנתי הבא, אז הפרויקט שוב יתחרה בפרויקטים אחרים לתקצוב, ותושבי ראשון לציון והעובדים בה, נדרשים שוב לחכות לתקציב שכבר כמעט הגיע אליהם. ב־2020 רגב ביקרה בעיר והבטיחה את הארכת הקו, אבל כשהייתה בידיה ההזדמנות היא העדיפה כביש נוסף, אז מי נותן ערבות שלא תעדיף שוב פרויקטים אחרים? אלא שבראשון לציון אין מנהיג שיסביר לתושבים שרטוב, אבל זה לא גשם.

Support Ukraine