המכוניות האוטומטיות הקטנות יתייקרו באלפי שקלים באפריל

לפני 5 שנים, חודשיים - 25 ינואר 2019, כלכליסט
המכוניות האוטומטיות הקטנות יתייקרו באלפי שקלים באפריל
רשות המסים דחתה את בקשת יבואני הרכב לשינוי נוסחת המס הירוק. המשמעות: המס שישלמו היבואנים על קיה פיקנטו, יונדאי I10 ושברולט ספארק יגדל בכ-5,000 שקל, וההתייקרות צפויה להתגלגל לכיסו של הצרכן. גם דגמים נוספים צפויים להתייקר

יוקר המחייה, גרסת ענף הרכב: למרות שהמסים על רכב חדש בישראל הם מהגבוהים בעולם, רשות המסים הודיעה הערב (ה') כי לא תחזור בה מכוונתה להעלותם עוד יותר ב-1 באפריל. כך נודע ל"כלכליסט".

במכתב שעליו חתומים גם נציגי משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה הודיעה המדינה ליבואני הרכב שהיא דוחה את בקשתם לשנות את נוסחת המס הירוק החדשה, במטרה למנוע התייקרות משמעותית של כמה מהמכוניות הזולות והמבוקשות בארץ. 

לפי הנוסחה - גרסה שנייה לזו שהציגה המדינה בתחילת ינואר - יגדל המס על קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק בכ-5,000 שקל, התייקרות שיבואני הרכב לא צפויים לספוג, ולפיכך ייקרו בהתאם את המכוניות בעוד מעט יותר מחודשיים, שבוע לפני הבחירות לכנסת. שלוש המכוניות נמכרות במחירים רשמיים של כ-80 אלף שקל לדגמים האוטומטיים, אך הרבה פעמים ניתן לרכוש אותן במחיר של פחות מ-70 אלף שקל במכירות של 0 ק"מ (מכוניות חדשות לגמרי הנמכרות דרך חברות הליסינג).

הנוסחה המעודכנת אמנם מיתנה במעט את ההתייקרויות שיצרה הנוסחה מינואר - שביטלה כליל את הטבות המס לרכב היברידי, וייקרה דגמים רבים ב-6,000-10,000 שקל - אולם גם כעת, מלבד שלוש מכוניות המיני הפופולריות, יספגו מכה גם מכוניות המנהלים ההיברידיות, כמו טויוטה קאמרי וקיה אופטימה, וג'יפון היברידי כטויוטה ראב4. גם דגמי בנזין רבים יספגו העלאת מס בסך 2,000 עד 6,000 שקל. נוסחת המס הירוק עודכנה בעקבות שינויי התקינה באירופה, והמעבר לשיטת חישובי הפליטה המחמירה יותר, WLTP.

כפי שפורסם ב"כלכליסט", יבואני הרכב הציעו לרשות המסים לשקול נוסחת מס מקילה למכוניות קטנות, כדי למנוע את ההתייקרות מכלי הרכב שנרכשים דווקא בידי צעירים ומי שאין להם יכולת לעמוד במחירן של מכוניות גדולות יותר, אך זקוקים לרכב לאור מצבה של התחבורה הציבורית וסירוב המדינה להפעילה בשבת.

"בנוגע להצעתכם להתחשב בכלי רכב זולים ולקבוע להם נוסחה מקלה של חישוב בציון הירוק - אין אנו רואים הצדקה מקצועית לכך", מסבירים נציגי המדינה. "הציון הירוק משקלל את פליטות המזהמים עבור כלל המכירות ללא אבחנה במאפיינים טכניים, לכן אם מדובר ברכב עם מנוע קטן ויעיל אזי הדבר צריך להתבטא בערכים הנמדדים של פליטות המזהמים". 

עוד הוסיפו נציגי המדינה: "אין ספק ששיטת ה-WLTP משפיעה בצורה שונה על כלי רכב שונים, דגם אחד יותר ודגם אחר פחות, וייתכן כי מה שקודם לכן היה נחשב לרכב ירוק כבר לא יהיה כזה. בהנחה שבדיקת WLTP משקפת בצורה טובה יותר נסיעה בתנאי אמת, אזי זה מה שיקבע. לא נוכל לשמר בצורה מלאכותית על רכב שלפני השינוי היה מסווג בדרגות זיהום נמוכות וכעת עבר לקבוצות זיהום גבוהות יותר".

למרות שהמדינה כבר גובה מהנהגים יותר מ-40 מיליארד שקל בשנה ממסי קנייה, דלק ואגרות רישוי, היא מסרבת לאפשר מס נמוך יותר על רכב זול, כדי להפוך אותו לנגיש יותר. "יישום הצעתכם יגרום למעשה לקביעת מס קנייה אפקטיבי שונה לכלי רכב זולים לעומת כלי רכב אחרים. בין אם גישה זו מוצדקת ובין אם לא, אין מקום להטמיע גישה זו במסגרת חישוב הציון הירוק ודרגת הזיהום".

רשות המסים ומשרדי התחבורה והגנת הסביבה הודיעו כי יעקבו אחרי ההתפתחויות בשוק ובמידת הצורך יבוצע עדכון נוסחה נוסף בתחילת 2020.

מהלך זה, כך מעריכים בענף הרכב, צפוי להביא להצטיידויות מאסיביות של ציי הרכב הגדולים לקראת חודש מרץ, במטרה להימנע מן ההתייקרויות. להערכת גורמים בענף צפויים חלק מן היבואנים לנסות ולהקדים משלוחי מכוניות שיגיעו ארצה לפני תום מרץ.

רשות המסים מתכננת שהנוסחה החדשה תגדיל את גביית מס הקנייה בכ-600 מיליון שקל בשנה. גורמים בענף הרכב מעריכים שהמדינה תגבה יותר מס.

Support Ukraine