מחקר: ישראל בפיגור אחרי העולם בהטמעת רכב חשמלי

לפני 6 שנים, חודש - 21 פברואר 2018, גלובס
מחקר: ישראל בפיגור אחרי העולם בהטמעת רכב חשמלי
מחקר של הכנסת קובע כי לעומת עליית שוק הרכב החשמלי בעולם, בישראל קצב האימוץ איטי מאוד . מומלץ לנקוט בצעדי עידוד נוספים לרכישת רכב חשמלי, כולל הנחה באגרת הרישוי ופטור מתשלום בכבישי אגרה

ישראל צריכה לנקוט בשורה של צעדים כלכליים נוספים לעידוד ההטמעה של רכב חשמלי במגזר הפרטי והציבורי בישראל.

ממחקר של הכנסת, שהוגש אתמול לוועדת הטכנולוגיה בכנסת, עולה כי בין השאר צריכה להיבחן אפשרות להעניק לבעלי רכב חשמלי הנחה או פטור מאגרה בנסיעה בכבישי אגרה, כגון כביש 6; הנחה באגרת רישוי הרכב; לקדם פתרונות טעינה בבתים משותפים; להעניק תמריצים למשרדי ממשלה, לרשויות מקומיות ולחברות פרטיות לרכישת רכב חשמלי ועוד.

מהמסמך עולה כי ישראל נמצאת בפיגור משמעותי לעומת העולם בכל הנוגע לאימוץ כלי רכב חשמליים. בעולם נמצא כיום שוק הרכב החשמלי חשמלי בעלייה, כאשר ב-2016 היו על כבישי העולם יותר מ-2 מיליון כלי רכב חשמליים והיברידיים נטענים ולמעלה מ-2 מיליון עמדות טעינה. לישראל יש מספר יתרונות ייחודיים או בולטים לכי רכב חשמליים - ובהם מחירי חשמל נמוכים יחסית לעולם, מחירי דלק גבוהים ושטח קטן של המדינה, שמאפשר פרישה נוחה של התשתית.

אבל למרות זאת ולמרות שישראל חתומה על אמנות בין לאומיות להפחתת גזי החממה, בין השאר מתחבורה, קצב האימוץ בישראל של רכב חשמלי איטי מאד. נכון לאמצע פברואר 2018 היו בישראל רק 700 כלי רכב פרטיים חשמליים, 2,500 כלי רכב היברידיים נטענים ו-58 אלף כלי רכב היברידיים, כאשר תשתית הטעינה היא חלקית ביותר.

המחקר קובע כי המדינה מציעה תמריצים שונים לקידום כלי הרכב החשמליים בישראל, כגון מס קניה מופחת, הנחה בשווי השימוש, מענקים לפרישת עמדות הטענה ציבוריות וכדומה. אולם, לפי המחקר, "הנתונים על מספר כלי הרכב החשמליים בישראל מלמדים, שאמצעים אלה לא הביאו לחדירה משמעותית וכי יש חסמים משמעותיים לכניסת רכב חשמלי לישראל". בין השאר העדר תשתית טעינה מספקת, העדר פעולה ציבורית בנושא ועוד.

ביחס לאימוץ רכב חשמלי בתחבורה ציבורית, אמר בדיון עידן עבודי, ראש תחום אנרגיה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, כי "אנחנו פועלים לכיוון החדרת הנעה חשמלית בתחבורה בישראל. כבר היום במכרזי התחבורה אנו דורשים מהחברות כי 50% מהקווים יהיו באוטובוסים חשמליים. אנחנו דואגים כי במסופי האוטובוסים תהיה תשתית מתאימה לעמדת טעינה. אנו צופים כי ב2030, מצב התחבורה הציבורית בישראל כולה תהיה כך ש50% ממנה יהיה רק ברכבי הנעה חשמלית ואז נעמוד על מיליון טון הפחתה לשנה בפליטות גז חממה".

Support Ukraine