מכת גניבות הרכב: חברות הביטוח שילמו אשתקד 700 מיליון שקל, זינוק של פי 2

לפני 9 חודשים, שבועיים - 7 יולי 2023, גלובס
מכת גניבות הרכב: חברות הביטוח שילמו אשתקד 700 מיליון שקל, זינוק של פי 2
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בהתייקרות ביטוחי הרכב, שזינקו בכ-30% בממוצע לעומת התקופה המקבילה אשתקד . רשות שוק ההון חשפה נתונים על היקף התשלומים של חברות הביטוח וציינה כי הגנבות מהוות 15% מתעריף ביטוחי הרכב . הרשות במגעים לקראת מתן רישוי לשלוש חברות ביטוח חדשות

ביטוחי הרכב זינקו בשנה האחרונה ביותר מ-30%, כאשר עבור חלק מהדגמים הזינוק אף נושק ל-40%. אחת הסיבות העיקריות לכך היא גנבות הרכב, ואלה עמדו במוקד הישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת שנערכה היום (ה').

במהלך הדיון הציג אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, נתונים לפיהם בשנת 2022 שילמו חברות הביטוח סכום של יותר מ-700 מיליון שקל בגין רכבים שנגנבו. מדובר בעלייה של 100% לעומת שנת 2021, אז התשלום בגין גנבות רכב הסתכם בכ-350 מיליון שקל, כשבשנת 2020 הוא עמד על כ-230 מיליון שקל "בלבד". מעודי ציין בדיון כי גנבות הרכב מהוות כ-15% בעת חישוב תעריף ביטוח הרכב.

עוד עולה מנתוני רשות שוק ההון כי בשנת 2022 שילמו חברות הביטוח יותר מ-9 מיליארד שקל בגין תביעות רכב רכוש (מקיף וצד ג'). התשלום בגין תאונות הוא עדיין הרכיב העיקרי בתשלומי חברות הביטוח, ואלה הסתכמו אשתקד בכמעט 7 מיליארד שקל, עלייה של 33% לעומת שנת 2021.

"הכשל שבמחיר החלפים הגבוה מתדלק את נושא גניבות הרכב" 

חלק מהתשלום הזה נובע מעליית מחירי החלפים. ברשות שוק ההון מסבירים כי עלות זו נקבעת על בסיס מחירון יבואן החלפים ללא קשר למחיר החלפים בפועל באופן שמייקר את עלות התביעה. ברשות פועלים לכך שהשמאים יעדכנו את הדוחות שלהם לפי המחירון בשוק על מנת להוזיל את החלפים. ברשות פועלים גם להרחבת מוסכי ההסדר, כצעד שייתן מענה לכשל בשוק החלפים.

נכון להיום עומדים מחירי הביטוח רכוש בישראל על כ-3,000 שקל, כאמור התייקרות משמעותית אל מול התעריפים בשנה שעברה. בהשוואה בינלאומית הם יקרים הרבה יותר מאשר במדינות כמו טורקיה (1,500 שקל) ובריטניה (קצת מעל ל-2,000 שקל), אך זולים מארה"ב (5,500 שקל) קנדה ואוסטרליה (יותר מ-4,000 שקל כל אחת).

"אם היו פה 6 מיליארד שקל רווח כמו בבנקים הייתי מתבייש להיכנס לחדר", אמר מעודי. ביטן ענה, כי הוא לא ראה את חברות הביטוח מפסידות, ושאל האם כשיש רווחים המחירים יורדים. סמנכ"ל הרגולציה של איגוד חברות הביטוח, בועז סטמבלר, אמר כי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראה שבמשך שנים הייתה ירידת מחירים".

מעודי הסביר, כי הכשל שבמחיר החלפים הגבוה מתדלק את נושא גניבות הרכב, וסטמבלר הוסיף: "לפי פוינטר ואיתורן יש עלייה של 200 אחוזים בגניבות". ביטן שאל מה עושה המשטרה בעניין. נציגת המשטרה, סנ"צ מאיה גולדשלג, השיבה כי העלייה בגניבות התחילה אחרי 2020, ואמרה כי יחידת אתגר עדיין פועלת, אך הודתה שיש לה גם משימות נוספות כמו טיפול בנשק הבלתי חוקי. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי המשטרה קיבלה 9 מיליארד שקל.

מעודי ציין כי צריך להקים צוות בין משרדי, שיגבש המלצות גם בעניין מחיר שוק של חלפים וגם באשר להגדרת אבדן להלכה. מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, ציינה כי המשרד פועל לשנות את הגדרת אבדן גמור כך שיתייחס רק באופן מקצועי להיבטים בטיחותיים. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, ציין כי שחיטת המכוניות לצורך תיקון רכבים שהנזק שלהם הוגדר "אבדן להלכה" היא המניע לגניבות.

בסוך הדיון מתח ביטן ביקורת על כך שהתהליכים לתיקון הליקויים לא מתקדמים, והזכיר כי שבע שנים הוא מבקש לטפל בנושא מוסכי ההסדר ושום דבר לא זז. "או שזה ייגמר החודש הוא שנגיש הצעת חוק שלנו בנושא", אמר. הוא הוסיף וביקש מרשות שוק ההון וממשרד התחבורה לטפל בנושא האבדן להלכה והטיפול בגניבות רכב.

Support Ukraine