רשות שוק ההון מנסה לסתום את הפרצה בביטוח של בעלי הרכב החשמלי

לפני שנתיים - 22 מרץ 2022, גלובס
מכונית חשמלית
מכונית חשמלית
עמדות הטעינה מהוות כיום נקודת תורפה בכל הקשור לביטוחי רכבים חשמליים, מאחר שבמקרה של התלקחות הפיצוי המקסימלי קטן מאוד . לגלובס נודע כי רשות שוק ההון פנתה לחברות הביטוח כדי שיציעו כיסוי נרחב יותר

בחודשים האחרונים חל גידול במכירת כלי רכב חשמליים בישראל. על פי נתוני משרד התחבורה מאז 2016 ועד לתחילת החודש נמכרו בישראל כ-16.4 אלף רכבים חשמליים, כש-10 אלף מתוכן נמכרו רק ב-2021. בשנה הקרובה הנתון הזה צפוי להכפיל את עצמו.

כלי הרכב האלה אמנם מבוטחים בביטוח חובה ובעליהם רשאים כמובן לבטחם גם בביטוח מקיף, אולם עבור רבים מהם עקב אכילס בכל הנוגע לכיסוי הביטוחי הן עמדות הטעינה, שעלולות לגרום לנזק רחב היקף אם הן מתלקחות ולהותיר את בעלי הרכב חשופים לתביעות נזיקין גדולות.

למרות זאת, ובגלל שהתחום עדיין נמצא בחיתוליו, רק מספר מצומצם של חברות ביטוח החלו להציע כיסוי ביטוחי גם לעמדות הטעינה, למשל הפניקס (שמיצבה עצמה כחברה המתמחה בביטוחי רכבים חשמליים) וביטוח ישיר. נציין, כי הכיסוי אינו חלק מפוליסת ביטוח הרכב אלא לרוב דווקא כלול בפוליסות ביטוח הדירה. לפיכך, בהתאם לפוליסת הדירה התקנית, ככל שקיים ביטוח מבנה הכולל אחריות כיסוי מפני נזקים לצד שלישי הרי שהוא כולל לכאורה גם אחריות ביחס לנזק שעלול להיגרם לצד שלישי שמקורו בעמדת הטעינה.

הבעיה הגדולה של בעלי הרכבים היא שהכיסוי המירבי שהם יכולים לרכוש נכון להיום עומד על בין 200 ל-250 אלף שקל. סכום זה עשוי אמנם לכסות את הרכב החשמלי עצמו במקרה של שריפה, אך אם מדובר בחניון משותף בו חונים רכבים נוספים, הנזק עשוי להיות גבוה הרבה יותר ואף להסתכם במיליוני שקלים.

הפיצוי והביטוח יתרחבו

לכן, החליטו ברשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על עולמות הביטוח, לאפשר לחברות להרחיב את תחומי הכיסוי. לגלובס נודע כי הרשות שלחה ביום שני מכתב לחברות הביטוח בו היא מציעה להן לשלוח פוליסות חדשות לאישור שיותאמו לפוטנציאל הנזק. פוליסות כאלה, אם יאושרו, יוכלו להחליף את הפוליסות הקיימות, שכיום הן עדיין בגדר פוליסות זמניות.

במכתב, עליו חתום אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, הוא מסביר כי חברת ביטוח המעוניינת לשווק תוכנית ביטוח כזו תוכל לעשות זאת כפוליסה נפרדת (Stand alone) וכהשלמה לביטוח הרכב או ביטוח הדירה. עוד הוא הסביר כי על תוכנית הביטוח, בנוסף לכיסוי העמדה עצמה, גם כיסוי אחריות כלפי צד שלישי, שהוא כאמור הסיכון העיקרי.

עוד יצטרכו חברות הביטוח להתייחס בתהליך החיתום למיקום עמדת הטעינה ולסוג החניון בו היא ממוקמת בשל פוטנציאל הסיכון הקיים במסגרת נזק לצד שלישי. זאת מאחר ששריפה בבית פרטי כשהרכב מבודד מרכבים אחרים, אינה דומה לשריפה בחניון משותף.

בנוסף, רשות שוק ההון תחייב את חברות הביטוח לבחון אם לבעל הרכב ישנו ביטוח דירה בתוקף, כאשר קיום של ביטוח כזה עשוי להוזיל את העלות של רכישת הפוליסה החדשה.

Support Ukraine