המשבר ברנו-ניסאן: מעצרו של גוהן הוארך, מקרון ואבה עשויים לדון בנושא

לפני 5 שנים, 3 חודשים - 30 נובמבר 2018, כלכליסט
המשבר ברנו-ניסאן: מעצרו של גוהן הוארך, מקרון ואבה עשויים לדון בנושא
מעצרו של יו"ר ניסאן המודח הוארך בעשרה ימים - עתידה של הברית בין שתי יצרניות הרכב לוט בערפל; עמנואל מקרון ושינזו אבה צפויים להיפגש בשולי פסגת ה-G20

הרשויות ביפן האריכו היום בעשרה ימים את מעצרו של יו"ר ניסאן המודח קרלוס גוהן. במקביל, התגלעה מחלוקת דיפלומטית בין יפן לצרפת סביב מאזן הכוחות בברית של רנו וניסאן.

על רקע המשבר, מתכוון ראש ממשלת יפן שינזו אבה להיפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בשולי פסגת מנהיגי מדינות ה-G20 שנערכת בארגנטינה בסוף השבוע.

הברית בין שתי יצרניות הרכב גובשה לפני 19 שנה, אך עתידה לא ברור מאז מעצרו בשבוע שעבר של קרלוס גוהן, האדריכל שתכנן את הברית ומשמש גם מנכ"ל רנו..

הרשויות ביפן טוענו כי גוהן וגרג קלי, בכיר נוסף בניסאן, קשרו קשר להצהיר על חבילת תגמולים הנמוכה בחצי מ-10 מיליארד ין (88 מיליון דולר) שגוהן הרוויח בניסאן לאורך תקופה של חמש שנים מ-2010. גוהן מואשם גם בכך שהשתמש בכספי החברה על מנת לרכוש נכסים.

נפילתו של גוהן, שהודח בינתיים מתפקידיו כיו"ר ניסאן ומיצובישי, הותירה את הברית ללא מנהיג. רנו שולטת בניסאן באמצעות אחזקה של 43%, בעוד שניסאן מחזיקה ב-15% מרנו. בחברה הצרפתית ציינו כי ברצונם לשמור על המבנה הנוכחי על אף המצב. 

בשבוע שעבר נפגשו בפריז שר התעשייה היפני הירושיגה סקה ושר הכלכלה הצרפתי ברונו לה מר. אף שהשניים הצהירו כי הם תומכים בברית, ימים ספורים לאחר מכן אמר לה מר בראיון בטלוויזיה הצרפתית כי הוא וסקה הסכימו שחשוב לשמור על המבנה הנוכחי של הברית, טענה שביפן מכחישים במרץ.

המחלוקת הזו בין הצרפתים והיפנים קשורה גם למקרון, שבתפקידו כשר הכלכלה בממשלת קודמו, פרנסואה הולנד, העלה את האחזקה הממשלתית ברנו, מהלך שגרם לחששות בניסאן שהממשלה הצרפתית מנסה להשפיע על הכלכלה היפנית.

לפי הדיווח בעיתון היפני "מאיניצי שימבון" (Mainichi Shimbun), מקרון ביקש להיפגש עם אבה בפסגה, שיוצאת היום לדרך, אך דובר של הממשלה היפנית אמר כי עדיין לא קבעו דבר.

גוהן (64), ברזילאי ממוצא לבנוני, נחשב לאחת הדמויות המוכרות ביותר בתעשיית הרכב העולמית. הוא החל את דרכו ביצרנית הצמיגים מישלן, משם עבר לרנו וב־1999 מונה לסמנכ"ל התפעול של ניסאן. שנתיים לאחר מכן התקדם לתפקיד מנכ"ל והפך לאחד הזרים הבודדים שעומדים בראש חברה יפנית. הוא עזר לחלץ את החברה שהיתה על סף פשיטת רגל, הישג שהוא בעיניו הטוב ביותר בקריירה שלו. גוהן אף נחשב לאדריכל הברית המשולשת רנו, ניסאן ומיצובישי במסגרתה 43% מניסאן נמצאים בבעלות רנו, בעוד ניסאן מחזיקה ב־15% מרנו.

Support Ukraine