משרד התחבורה יתמרץ התקנת מערכות בטיחות אוטונמיות־אקטיביות בכך שייתן להן זיכוי מס גבוה יותר.
המשרד נערך לשנות בכיוון זה את טבלת הזיכוי לאביזרי בטיחות למכוניות חדשות - כך עולה ממסמך שנשלח לאחרונה לכל יבואני הרכב. זהו שינוי במדיניות המשרד שעד לאחרונה לא נתן עדיפות במיסוי למערכות בטיחות אקטיביות המתערבות בנהיגה על פני מערכות פסיביות שרק מתריעות.
במסמך מתבקשים היבואנים להעיר על מידת היעילות של מערכות הבטיחות הקיימות ולפרט אילו מערכות יצרני הרכב מתכננים לדגמים הבאים. זהו מהלך מקדים לקראת שינוי שיטת המיסוי על אביזרי בטיחות ברכב חדש שצפוי להיכנס בשנה הבאה.
כיום מוטל על מכוניות חדשות מס קנייה בגובה 83%, 45% במקרה של מכונית היברידית ו־10% בחשמלית. ממס זה מנוכים עד כ־3,000 שקל בגין מערכות הבטיחות שיש ברכב. גובה זיכוי המס הוא בהתאם למספר הנקודות שמקבלת כל מערכת בטיחות.
דירוג המערכות לצורך זיכויי המס נקבע על ידי משרד התחבורה ורשות המסים באופן תקופתי, מדי כמה שנים. העדכונים בדירוג כוללים לצד מתן נקודות זיכוי למערכות מסוימות גם גריעת נקודות ממערכות שהתיישנו. כך, בעדכון האחרון, שנכנס לתוקף בתחילת 2020, נקבע כי לא יינתן עוד זיכוי למערכות לא אקטיביות, כלומר כאלה שאינן מסוגלות להשתלט על ההיגוי או הבלמים אלא רק מתריעות. עדכון זה פגע קשות במשווקות של מערכות בטיחות בהתקנה מקומית כמו מובילאיי ומובון. לעומתן, מערכות בלימה אוטומטית במקרה חירום זוכות עתה למלוא הניקוד.
לדברי גורמים המקורבים למשרד התחבורה, המשרד ורשות המסים יבחנו הענקת זיכויי מס למערכות התרעה על עייפות נהג, מערכות להגבלת מהירות נסיעה וגם מערכות המאתרות שימוש בטלפון סלולרי. היקף הניקוד שינתן למערכות אלה טרם נקבע.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "לפי נוהל שנכנס לתוקף בסוף 2013, מעניקה המדינה הטבת מס כדי לעודד יבוא ורכישה של כלי רכב עם אמצעים בטיחותיים יותר, במטרה לצמצם את תאונות הדרכים. הנוהל התעדכן מאז כמה פעמים, בין השאר בהתאם לכניסת המערכות לענף והתפתחותן הטכנולוגית. משרד התחבורה פועל בימים אלה לעדכן את נוהל מערכות הבטיחות - עדכון שעתיד להיכנס לתוקף בתחילת 2021.
"אנו מודעים לחשיבות הרבה של מערכות בטיחות אקטיביות ופועלים לקידומן, בין היתר בגלל הרצון שלנו להקדים את כניסת הרכב האוטונומי לשוק, לכן פרמטר זה הינו בין החשובים בקביעת המדיניות העתידית לנוהל הטבות המס".
חדשות קשורות