+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1489, סה"כ - 19968

שלמו על מכונית חדשה - קבלו ישנה מהמחסן

18 נובמבר 2019 - כלכליסט

Illustration

משרד התחבורה מוביל מהלך לפיו יבואני הרכב יורשו למכור מכונית כחדשה במהלך 18 חודשים מיום ייצורה - במקום 12. וכך, אם תקנו רכב מודל 2021 במחיר של מודל 2021, ייתכן שתגלו כי מדובר ברכב שיוצר ב־2019 והתבלה במחסני היבואן. גורם המקורב למשרד התחבורה סיכם: “ברור שמשהו קורה כאן והוא לא בהכרח מיועד להיטיב עם הצרכן”

שינוי מהותי בקובץ תקנות התעבורה, שנמצא בימים אלה בתהליכי גיבוש סופיים, עתיד להשפיע על שוק הרכב באופן שייטיב עם היבואנים וירע עם שקיפות המידע לה זוכים הצרכנים. השינוי, היתר למכור מכונית כחדשה במשך 18 חודשים מיום הייצור, עבר לעיון הציבור לפני מהלכי חקיקה אחרונים והוא ככל הנראה ייכנס לתוקף במהלך החודשים הראשונים של שנת 2020.

המהלך יאפשר ליבואני רכב למכור כלי רכב ששהו במחסנים ובמגרשי הרכב - ובהם רכבים היברידיים שהיבואנים אגרו לקראת עליית המס הצפויה בתחילת שנת 2020 - כאילו היו חדשים, מבלי ליידע את הצרכנים אודות כך. החוק הישראלי קובע כי שנת המודל של מכונית נקבעת לפי מועד עלייתה על הכביש - כלומר לפי המועד בו נמסרו המפתחות ונרשמה היד הראשונה. התיקון יוביל לכך שכלי רכב שישוחררו ממכס בדצמבר 2019, יוכלו להמתין במחסני היבואן עד המחצית הראשונה של 2021, ורק אז הם יעלו לכביש ויירשמו כשנת מודל 2021 - אף על פי שיוצרו שנה וחצי קודם לכן, ב־2019.

מהלך זה מתאפשר משום שקובץ תקנות התעבורה של ישראל, הקיים מאז 1961, זוכה לשינויים ולעדכונים מדי שנה או שנתיים בהתחשב באופי השוק, צורכי הלקוחות וחוקי היבוא של מדינת ישראל. 

לעזור ליבואני הרכב, אחרי חוקים שהכבידו עליהם

כך לדוגמה, בשנת 2007 נכנס לתוקפו שינוי לפיו יבואן רכב יורשה למכור מכונית כחדשה רק אם חלפו פחות מ־12 חודשים מאז מועד היצור שלה. עד לכניסת החוק האמור לתוקף, יבואני הרכב יכלו להחזיק אצלם מכונית במשך מספר שנים עד שמכרו אותה לצרכן. למרות שמד הנסיעות של המכוניות הללו הציג אפס קילומטרים, רכיבים אחרים ברכב מזדקנים: צמיגותו של השמן במנוע יורדת (זו אחת הסיבות מדוע יצרני הרכב דורשים החלפת שמן לרוב אחרי שנה, גם במכוניות שלא נסעו), צמיגים מתייבשים ונסדקים, מצבם של נוזלים מידרדר ובהתחשב בתנאי האחסנה בישראל - הכוללים שהות בת חודשים במחסנים חשופים לשמש ולאיתני הטבע - צבע דוהה וגומיות מתייבשות.

למרות האמור, במשרד התחבורה החליטו להאריך את פרק הזמן שבו מכונית תיחשב לחדשה. “זה לא מסריח אבל זה בטח לא כשר”, הסביר ל”כלכליסט” אחד מיבואני הרכב: “רוב המכוניות נמכרות עוד לפני שהן הופכות להיות גרוטאות צרובות שמש, אבל בהתחשב במגמה בשוק, מדובר בתקנה שתעזור ליבואני הרכב באופן ניכר”. במשרד התחבורה טוענים כי ההיתר הוארך בשל שיפור באיכות החומרים. היבואן הגיב לטענה זו: “זה קשקוש מוחלט. מכוניות עדיין מתבלות והחל מהשנה הבאה צרכנים לא יוכלו לדעת אם המכונית שלהם עמדה שנה וחצי במדבר ליד אילת”.

לדברי גורמים בענף הרכב, השינוי האמור נועד להמתיק את התסכול שחשים יבואני הרכב, לאחר מספר שינויי רגולציה שהושתו עליהם בהתראה קצרה ונחשבו לגזרות קשות, ובהם מתווה מס ירוק באפריל 2019 (שמקנה הטבות לכלי רכב לא מזהמים, ומייקר את כלי הרכב המזהמים), שינוי שווי השימוש ברכב וכן עליית מס הקניה על מכוניות היברידיות בינואר 2020. כמו כן מדובר באמצעי להיטיב עם יבואני הרכב המקבילים והזעירים, שמתקשים לאתר כלי רכב חדשים בחו”ל.

עליית מס הקניה היא דוגמה מובהקת לאופן שבו ישפיע התיקון על מחירי הרכב ועל האפשרות של היבואנים לשלוט במחירי הרכב ולהרוויח מכך: ב־1 בינואר יעלה מס הקניה על רכב היברידי מ־30% ל־45% במסגרת עדכון של שיטת החישוב. ב־30 בדצמבר ישחררו יבואני הרכב אלפי מכוניות מהמכס, כדי שיוכלו לשווקן לציבור כמכוניות שהן “עדיין במחירי 2019”. אלא שיבואני הרכב יוכלו לשלוט על קצב המכירות ובהמשך למכור את המכוניות הללו במחירי 2020, הגם שמדובר במכוניות שהגיעו ארצה ב־2019 ונאגרו מבעוד מועד.

כיוון שהחוק תקף לכל מכונית שטרם עלתה על הכביש, הוא יאפשר ליבואנים להמתין עם המכוניות שאגרו זמן רב יותר. אחד היבואנים מסביר: “עבור יבואן רכב, שנה וחצי היא נצח. זה כמו לומר ליבואן שהוא יכול לשכוח את המכונית במחסן למשך שנה וארבעה חודשים. לא צריך להיות כאן גאון כדי להבין שנגיע למצב שבו בכל דצמבר יגיעו לארץ אלפי מכוניות שילכו מיד לאחסנה. אנשים יחשבו שהם מקבלים מכונית מ־2021, בפועל הם יקבלו כנראה רכב שהגיע כמעט שנה קודם. וזה כמובן אומר שבכל ינואר היבואנים יבכו על המס שעלה, אבל בפועל זה לא יהיה רלוונטי ובעצם הם ימכרו מכוניות שהגיעו לארץ הרבה קודם”.

לשלוט על מחירי הרכב - על חשבון חברות הליסינג

בחמש השנים האחרונות שוק הרכב הישראלי תרם לעיוות שנוצר בחסות החוק, במסגרתו יבואני רכב מכרו לחברות הליסינג מכוניות חדשות שלא לצורך חכירה. כלומר, במקום שהמכונית תגיע לידי חוכר שייסע בה במשך שלוש שנים, חברות הליסינג, שהן היד הראשונה של המכונית, מוכרות אותה ללקוח פרטי כרכב פרטי יד שניה. המחיר בהתאם, והלקוח מקבל הנחה שנעה בין 5%־10% אחוזים ממחיר היבואן.

מערכי השיווק העצומים של חברות הליסינג - הן במרחב הדיגיטלי והן בשטח - הפכו שיטת מכירה זו לצינור שיווק חלופי ליבואני הרכב, עד כדי כך שכיום ישנם דגמים שהיקף המכירות שלהם כ”יד ראשונה אפס קילומטרים” מגיע ל־30% מהיקף המכירות של הדגם על ידי היבואן.

באופן נוח מאד, חלק ניכר מהמכוניות נמכרות לחברות הליסינג לאחר שחלפו עשרה חודשים ממועד הייצור שלהן. אלא שמרגע זה, הרכב לא נחשב “חדש”. זאת משום שכבר יש לו יד ראשונה ומועד עלייתו על הכביש נרשם ברשיון - גם אם בפועל מדובר ב־0 קילומטרים. כיוון שכך, הוא יכול להמשיך ולשכב אצל חברת הליסינג במשך חודשים רבים ולהתבלות, מבלי שיהיה חוק שמחייב את חברת הליסינג למכור אותו לצרכן.

המעבר לשיטה שבה רכב נחשב חדש במשך 18 חודשים, יפר את המאזן של היבואנים מול חברות הליסינג ויאפשר להם להחזיק במכוניות הרבה יותר זמן: אפילו שנה וארבעה חודשים.

במצב כזה, אם יש ביקוש לדגם מסוים ולא לאחר, במקום לנסות “להפטר” במהירות מהדגם הפחות מבוקש, היבואנים ישאירו אותו במחסנים למשך חודשים רבים, ורק אם הביקוש לא יחזור, רק אז הם ימכרו אותו לחברות הליסינג.

היבואן לא חייב למסור ללקוח מידע בסיסי

השינוי האמור תקף לא רק לרכבים בייבוא ישיר, אלא גם נוגע לרכב ביבוא מקביל. כיוון שכך הוא יאפשר לסוכנים קטנים לייבא מכוניות שעמדו במלאי של הסוכן בחו”ל במשך זמן רב. המצב הזה, כמובן, רחוק מלהיות אידיאלי עבור הצרכנים. גורם המקורב למשרד התחבורה מעיר: "האם מכונית שעומדת אצל דילר באמריקה במשך שנה שלמה במגרש היא לדעתכם מכונית טובה, כשרה ומבוקשת, או מכונית שכנראה עומדת שם שנה מסיבה מסוימת? ברור שמשהו קורה כאן והוא לא בהכרח מיועד להיטיב עם הצרכן".

פרט נוסף שעומד לרעת הצרכנים הוא שיבואני הרכב אינם מחויבים למסור ללקוח מידע בסיסי אודות מועד היצור של המכונית. במקרים מסוימים ניתן לבדוק את מועד היצור באמצעות אתר יצרן הרכב, על ידי הזנה של מספר השלדה ־ אך בכל מקרה, מדובר בפעולה שמתבצעת כשהמכונית כבר בידי הלקוח.

משרד התחבורה מסר: “מדובר בהצעה הנמצאת בהליכי שימוע ציבורי. טרם נתקלה כל החלטה סופית בנושא”.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotavtoVAZawardsbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubbleBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scootereggedEICMAElbitElectreonelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIIHSInfinitiinfotainmentinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaoecdofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepsapublic transportQorosrailwayramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energyspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxtaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлиягибридгибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль Кацкамерыканатная дорогаКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессетКольмобилькоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'גג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדת טעינהענף הרכבערדפולקסווגןפולקסווגן פולופורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפנגופסחפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה ריוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראלירב קורגולציהריקולרישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך