+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1644, סה"כ - 17120

יבואני הרכב יהיו אחראים לגריטת מכוניות ישנות

4 מרץ 2019 - כלכליסט

יבואני הרכב יהיו אחראים לגריטת מכוניות ישנות

בהיעדר תקציבים, תוכנית הגריטה הקיימת בישראל למכוניות פרטיות מושבתת מאז 2013. כעת, במשרד להגנת הסביבה בוחנים מודל שלפיו יבואני מכוניות יהיו אחראים על הגריטה, בהיקף של 50% ממשקל המכוניות שייבאו

המשרד להגנת הסביבה בוחן תוכנית שתטיל את האחריות לגריטת מכוניות ישנות על יבואני הרכב. המשרד מבצע בימים אלה בדיקת היתכנות לנושא, וזו נמצאת בשלבים ראשוניים. תוכנית הגריטה הישראלית הקיימת הופסקה ב־2013 בשל היעדר תקציב.

במשרד בוחנים מודל דומה לזה שחל כיום על על פסולת אלקטרונית. לפי עיקרי החוק בנושא, שנחקק ב־2014, יבואנים של ציוד אלקטרוני מחויבים למחזר לפחות 50% ממשקל הציוד שייבאו, לאחר שזה התיישן ונזרק. יבואן הציוד האלקטרוני, כך קובע החוק, מחויב לממן את כל עלויות הפינוי והטיפול במקרים אלו. מכיוון שמיחזור של מכונית אינו דומה באופיו למיחזור של ציוד אלקטרוני, נהלים מסודרים לאופי המיחזור והיקפו טרם נקבעו.

לפי הערכות של גורמים במשרד התחבורה, ב־2018 היו בישראל יותר מ־20 אלף מכוניות הדורשות גריטה, כלומר כאלה שאינן נוסעות או שנוסעות בקושי. מדובר בטיפה בים, שכן לפי הנתונים העדכניים ביותר של הלמ"ס, הנכונים ל־2017, כ־3.7 מיליון מכוניות נוסעות בכבישי הארץ.

לרכב כבד בלבד

תוכניות גריטה נועדו להורדת כלי רכב ישנים מהכביש, משני טעמים עיקריים: זיהום ובטיחות. כלי הרכב הישנים מצוידים במנועים מזהמים יותר לעומת מנועים מודרניים, הבנויים לפי סטנדרטים מחמירים. הדבר נכון גם לגבי בטיחות, שכן כלי רכב ישנים אינם מצוידים במערכות בטיחות שהפכו עם השנים לתקן מחייב.

בישראל קיימות תוכניות גריטה, שאותן מוציא לפועל המשרד להגנת הסביבה, אולם רובן לא מכסות מכוניות פרטיות אלא בעיקר רכב כבד. ב־2010 הופעלה לראשונה בישראל תוכנית הגריטה, שבמסגרתה בעלי מכוניות שגילן מעל 20 שנה היו יכולים לגרוט אותן בתמורה למענק של 3,000 שקל.

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, עד כה נגרטו כ־27 אלף מכוניות. אלא שהתוכנית תלויה בתקציבים ואינה זמינה תמיד. כך, למשל, לאחר תחילת תוכנית הגריטה הראשונה נגמר במהרה תקציב הביצוע והפרויקט הופסק. תוכנית הגריטה חזרה ב־2013 אך הופסקה שוב במהרה לאחר שהתקציב נגמר בשנית. כיום, כאמור, מופעלת תוכנית הגריטה רק לרכבים כבדים — אשר מזהמים יותר ממכוניות פרטיות. במתווה הנוכחי, שהחל לפעול ביולי, רק בעלי רכבי דיזל כבדים וישנים זכאים למענקי גריטה.

אם יבואני הרכב אכן יידרשו לשאת בחלק מעלויות גריטת המכוניות הישנות, הדבר עלול לייצר כמה תרחישים אפשריים. ראשית, הם עשויים לגלגל את עלויות הגריטה על מחיר הרכבים החדשים, שבכל מקרה צפוי לעלות בחלק מן המקרים באפריל.

מעבר לכך, מכיוון שמדובר בתוכנית שבדיקת היתכנותה רק החלה, טרם הובהר מהו חלקו של יצרן הרכב בתהליך, כלומר מה יהיה היקפו של הסבסוד לגריטה. כמו כן, טרם הובהר מה ייעשה במצבים שבהם זיכיון רכב עובר ידיים, כלומר מכונית ישנה נוסעת בכבישי ישראל ודורשת גריטה אולם היבואן שהביא אותה ארצה לפני 20 שנה כבר אינו מחזיק בזיכיון.

בעולם זה עובד

לתוכנית שבוחנים במשרד להגנת הסביבה יש כמה מקבילות בעולם. באירופה, למשל, נושאים לעתים יצרני הרכב בחלק מעלויות הגריטה ביחד עם הממשל. בבריטניה לדוגמה ניתן מענק של עד אלפי ליש"ט עבור גריטת מכונית ישנה. המענק, שמסובסד על ידי יצרן הרכב וגם על ידי הממשל, יכול לשמש רק לרכישת מכונית חדשה. ברמות המחירים של אירופה, מענק כזה יכול להגיע לכרבע ממחירה של מכונית חדשה. בישראל, לעומת זאת, לנוכח המיסוי הגבוה המוטל על מכוניות חדשות, המענק יכול לכסות חלק זניח בלבד מעלות מכונית חדשה.

מהמשרד להגנת הסביבה: "המשרד החל לאחרונה לבחון היתכנות חקיקת חוקי אחריות יצרן ויבואן מורחבת על כלי רכב בסוף חייהם, בדומה לנהוג באירופה, וכך ניתן יהיה לחייב איסוף ומחזור של גרוטאות אלה, בדומה לחוק האריזות וחוק פסולת אלקטרונית".

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidappappleappsaston martinaudiAudi e-tronAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleautonomus carAutopilotavtoVAZawardsbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBoschBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedEICMAelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegoogle mapsgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantrahyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIIHSInfinitiinfotainmentintelIPOiranisisIsraeljaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia riokia sorentoKia SoulKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitlexuslight railLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotpickuppolicePorschepsapublic transportQorosramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentsubaru foresterSubaru Vizivsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxitechnologytel avivterrorismteslaTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartransporttrendstrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenvolvoVolvo v60Volvo XC40vwVW Polowaymowazeyamahayandexаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоаренда автомобиляАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлияГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортинфраструктураИранкамерыКарасо МоторсКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростипробкипродажипроишествияРаанаРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудсудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאיגוד יבואני הרכבאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא אישייבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםישראלישראל כץכביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללוי יצחקליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשה כחלוןמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן מקסימהנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבקורוסקורקינטקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראלירב קוריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורנו זואירשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל-אביבתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך