+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1456, סה"כ - 19670

משחטות הרכב שמזהמות את הגליל

3 יולי 2019 - Walla!

משחטות הרכב שמזהמות את הגליל

בכל יום מפורקים ברחבי ישראל אלפי כלי רכב שהורדו מהכביש. רבים מהם מפורקים באופן לא-חוקי ובדרך שמזהמת את הקרקע ואת מי התהום ושמשנה לחלוטין את הנוף באזור הצפון

אפשר לראות אותם בצדי הדרך, בעיקר כשנוסעים לאורך כבישי הצפון: עשרות אלפי כלי רכב הרוסים ואכולי חלודה, נערמים במגרשים מאולתרים בצד הדרך ויוצרים מפגע סביבתי, בטיחותי ואסתטי.

על פי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לסוף שנת 2017, ברחבי ישראל יש כ-3,373,000 כלי רכב. באותה שנה נגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים כ-241 אלף כלי רכב.

אז מה קורה לכלי הרכב שנגרעים? חלקם נמכרים לסוחרי רכב או מושארים בשטחי בעליהם וחלקם הגדול נגרט, כלומר מפורק, והחלקים השמישים נמכרים לחלקי חילוף, שלדת המתכת עוברת מחזור ונמכרת. זה, בתמציתיות, ההליך התקין לפירוק רכבים בתחנות המוסדרות והמפוקחות שאמור להתרחש במגרטה חוקית.

כיום בישראל קיימות כשש מגרטות חוקיות שעומדות בתנאים של המשרד להגנת הסביבה מבחינת רישוי, שטח, הקפדה על קיום הפעילות על משטחי בטון, קיומם של מכלים מיוחדים לניקוז ואחסון שמן, ועוד. אולם, בנוסף לשש המגרטות החוקיות, פועלות עוד כ-160 מגרטות שאינן חוקיות - עשרות מהן ממוקמות באזור הצפון. רבות מהמגרטות הפיראטיות פועלות על קרקעות שלא נועדו לשם כך. מאות דונמים שהיו פעם כרמים ומטעים הפכו להיות מגרטות רכב ואתרי סחר בלתי חוקיים בחלקי חילוף של כלי רכב.

למפות ולנטר את המגרטות

"הבעיה העיקרית במגרטות הפיראטיות היא שהן גורמות לפגיעה משמעותית בנוף ולזיהום סביבתי חמור", אומר אברהם בנימין, דובר תנועת "רגבים", המובילה את המאבק במגרטות הפיראטיות בצפון. "לרוב הן אינן מקפידות על התקנות הסביבתיות הדורשות סילוק מותאם של חומרים שאינם מתכלים, ואינן מבצעות טיפול מותאם בשמנים ודלקים".

כתוצאה מכך, החומרים הללו מחלחלים לקרקע, שם הם עלולים לגרום לזיהום שכבות תת קרקעיות ומי תהום (ליטר אחד של שמן או דלק יכול לזהם 1,000 קוב מי תהום). על פי דו"ח סיכום פעולות למניעת זיהום מקורות מים מדלקים 2017 של רשות המים, האזורים העיקריים שבהם זוהה זיהום חמור של דלק הם אזור אגן החוף מהמרכז צפונה, הכרמל והגליל המערבי. כמו כן, בשל קרבת מגרשי הגרוטאות לשדות חקלאיים ולמטעים, זיהום הקרקע עלול לפגוע גם בגידולים, ובסופו של דבר להגיע גם לרשתות השיווק ולצלחות שלנו. על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שעוסק בזיהום הנגרם ממוסכים אך גם רלוונטי למגרטות רכב, הסיכון הרב ביותר לזיהום קרקע ומים טמון בשמנים. שמן משומש מכיל מתכות כבדות ורעילות, וכן חומרים אורגניים המסווגים כמסוכנים. הזרמה לא מבוקרת של שמנים משומשים למערכת הביוב הכללית, או מחוץ למוסך על פני הקרקע, עלולה לגרום לזיהום קשה של המים ושל הקרקע.

תופעת המגרטות הבלתי-חוקיות מדאיגה מאוד את התושבים החיים בקרבתן. "לפני כמה שנים הבנו שאנחנו חייבים לחקור לעומק את תופעת המגרטות שמאוד מאפיינת בנוכחותה את המרחב הצפוני", אומר אברהם בנימין מרגבים, "החלטנו לבצע סיורים בשטח והשתמשנו גם ברחפנים, שבאמצעותם מיפינו וניטרנו 161 מגרטות רכב פיראטיות שפועלות מכביש 5 וצפונה. אנחנו פועלים במישור הציבורי, הפרלמנטרי והמשפטי, באמצעות פרסום מאמרים, דו"חות ציבוריים, מחקרים ונקיטת הליכים משפטיים לבלום את ממדי התופעה".

מדיניות של העברת אחריות

בשנים האחרונות הפעיל המשרד להגנת הסביבה תכנית גריטה שעודדה בעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ויותר, לגרוט את מכוניותיהם. המניעים לקיומה של התכנית היו, בין היתר, הרצון למנוע תאונות ולהפחית את זיהום האוויר כתוצאה מהשימוש ברכבים ישנים יותר. את התוכנית הפעילו במשותף המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

בסוף 2018 נכנסה לתוקף תכנית חדשה, שקובעת מה הם התנאים שבהם אמורים לעמוד אתרי הגריטה למניעת מפגעים סביבתיים. בין היתר נקבעו תנאים לטיפול בשמן, בדלק, בנוזל בלמים, במסננים, במצברים, בצמיגים, כמו גם תנאים להפרדה ולמיחזור של המתכות השונות שמהן מורכב הרכב וכן טיפול בחלקי פלסטיק, בזכוכית, באלומיניום, בגומי, בנחושת, בבדים ובריפודים וברכיבי חשמל. כאמור, רק שש מגרטות זכו במכרז כחלק מהתכנית - רובן פועלות במרכז (ירושלים ואשדוד) ודרום הארץ (רהט) ורק אחת בצפון (קריית ביאליק).

לדבריו של אברהם, "למשרד להגנת הסביבה יש רשימה עצומה של דרישות סביבתיות לאישור מגרש גריטה, אולם כאשר מסתכלים באתר של משרד התחבורה, מתגלה כי העסקים לפירוק כלי רכב הנזכרים ברשימה הרשמית הם למעשה מגרטות רכב בלתי חוקיות שפועלות ללא רישוי עסק. נשאלת השאלה, היות שמדובר בעסקים פעילים, מדוע לא נאכף עליהן החוק? מדוע הן פועלות ללא רישיון עסק ומדוע אינן נתונות לפיקוח הרשויות?"

"משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה אינם מסנכרנים ביניהם מידע בנוגע לאתרי גריטה, אינם משתמשים בנוהל אחיד באשר למתן היתר לפעילות בתי עסק אלו ואינם פועלים במשותף לאכוף את החוק. הפער הקיים בין המשרדים מאפשר לתופעה לצמוח באין מפריע", מוסיף אברהם.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מפקח ומפרסם באתר האינטרנט את כל בתי המסחר שקיבלו רישיון סחר לשיווק חלקי חילוף ברכב. המגרטות פועלות בפיקוח וברישיון להפעלת מגרטה, שניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, כל בתי העסק מחויבים ברישיון עסק, שניתן מהרשות המקומית. במידה ועסק פועל ללא רישיון, הרשות המקומית מחויבת ליידע את משרדי הממשלה והגופים הרלוונטיים ולפעול לסגירתו".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי: "מגרטת רכב היא עסק טעון רישוי לצו רישוי עסקים, ובהתאם לחוק, הרשות המקומית היא שאחראית על מתן רישיון עסק אשר נמצא בתחומה, ואילו המשרד להגנת הסביבה משמש כנותן אישור סביבתי. יש לפנות לרשויות המקומיות. המשרד רואה חשיבות רבה בהסדרת העניין ולאור זאת מתעדף את הטיפול במגרטות הפיראטיות לפי פוטנציאל הזיהום שלהן והפגיעה בסביבה".

מפנים את המגרטה בכפר ראמה

בזמן שהרשויות השונות מעבירות את האחריות מהאחת לאחרת, התושבים ממשיכים במאבק נגד המפגע הסביבתי. בתקופה האחרונה, לאחר מספר פניות לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, לרשויות המקומיות ועתירות משפטיות בנושא, החלו תהליכי פינוי של אחת מהמגרטות הגדולות בצפון הפועלת סמוך לכפר ראמה, שבה מאות כלי רכב מושבתים וגרוטאות מזהמות את הנוף ואת הסביבה הטבעית.

בנוסף, תנועת רגבים יצאה בקמפיין מימון המונים שמטרתו לאפשר טיפול כולל בסוגיה, יציאה למאבק משפטי שכולל הגשת עתירות נוספות כנגד מגרטות הרכב המזהמות ביותר.

בינתיים, נראה שדברים מתחילים לזוז בכיוון הנכון. ממשרד להגנת הסביבה נמסר כי "מכיוון שמגרטות מסוג זה הן נושא לפתחם של מספר גופים, חברו בחודשים האחרונים פרקליטות צפון, משטרת ישראל, המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, רשות מקרקעי ישראל, היחידה הארצית לאכיפת דיני מקרקעין במשרד האוצר, משרד התחבורה ועוד, כדי לפעול במשותף בנחישות לביצוע אכיפה שבסיומה מגרשים אלה נסגרים בהליכים משפטיים. כך קרה בשבועות האחרונים בפעילויות משותפות שבוצעו בשפרעם, בכפר ראמה וביישובים נוספים בצפון. לפי תכנית העבודה ועל פי האירועים בשטח, פעילות משותפת זו לכלל הגופים תמשיך בחודשים הקרובים".

"חשוב לנו שהשינוי יהיה ברמת המדיניות ולא ברמת רשות מקומית זו או אחרת", מסכם בנימין. "על המדינה לוודא כי רכבים ישנים אינם מגיעים למגרטות הפיראטיות ושחלפיהם אינם משווקים למוסכים ומסכנים את הציבור. בנוסף, על הממשק בין משרד התחבורה למשרד להגנת הסביבה בנושא זה להיות מהודק יותר. על המשרדים הממשלתיים לקבל אחריות, לאכוף את החוק הנוגע להפעלת מגרטות ולאפשר את פעילותם של אתרי הגריטה רק אם הם עומדים בתקנים הסביבתיים המחמירים שנקבעו. אזרחי ישראל זכאים לשתות מים שלא הזדהמו משמן ומדלק, לרכוש חלפי רכב אמינים, לנסוע בבטיחות בדרכים ולהביט מחוץ לחלון ושוב לראות מטעים ופרדסים כמו בעבר, לפני שכוסו במכוניות".

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotavtoVAZawardsbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubbleBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSDS3ducatie-scootereggedEICMAElbitelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIIHSInfinitiinfotainmentinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepsapublic transportQorosrailwayramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлиягибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацкамерыКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессетКольмобилькоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудсудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливоТрансизраильское шоссетранспорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'גג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהוםזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדת טעינהענף הרכבערדפולקסווגןפולקסווגן פולופורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפנגופסחפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקורוסקורקינטקורקינט חשמליקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה ריוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראלירב קורגולציהריקולרישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך